کد خبر: 111252
A

اوکراین: بابت انهدام پرواز شماره ۷۵۲ غرامت بیشتری می خواهیم

وزارت خارجه اوکراین خواستار پرداخت غرامت بیشتر از سوی ایران به خانواده جان باختگان سانحه هواپیمای اوکراینی شد.

اوکراین: بابت انهدام پرواز شماره ۷۵۲ غرامت بیشتری می خواهیم

به گزارش دیده بان ایران؛ یوهنی یِنین معاون وزیر امور خارجه اوکراین درباره پرداخت غرامت از سوی ایران به خانواده جان باختگان سانحه هواپیمای اوکراینی در گفت و گو با رادیو لیبرتی گفت: در مورد طرف ایران، می توانم بگویم که پرداخت غرامت به برخی خانواده ها، ایران را از مسئولیت قانونی بین المللی اش نمی رهاند. ایران نخواهد توانست از پرداخت غرامت خودداری کند. در جهان سابقه ندارد که قربانیان پس از سقوط یک هواپیما غرامت دریافت نکنند.

ادو گفت: اوکراین مطمئن است که میزان توافق شده غرامت در مذاکرات بین دولت ها بالاتر از میزانی خواهد بود که به طور یکجانبه پیشنهاد شده است.

او همچنین درباره زمان پرداخت غرامت گفت: متاسفانه، نمی توانم در چنین وضعیتی زمان دقیقی را که انجام خواهد شد، بگویم، به عوامل زیادی بستگی دارد. اما می توانم با اطمینان بگویم که کسی غرامت نگرفته باقی نخواهد ماند. تمامی منابع و کمک شرکایمان را به کار خواهیم گرفت تا از منافع کسانی که از این رخ داد غمبار لطمه دیده اند، صیانت کنیم.
طبق گزارش ها، سفارت ایران در اوکراین در تاریخ ۷ ژوئن آغاز پرداخت غرامت به خانواده جان باختگان این سانحه را اعلام کرد.

محسن بهاروند معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه که مسوول مذاکرات در این باره است، پیشتر تصمیم دولت ایران را مبنی بر پرداخت به خانواده های جانباختگان مورد تاکید قرار داد.

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه همچنین با تصریح و تاکید بر توصیه های ایران در گزارش نهایی در خصوص هواپیمای اوکراینی و اعلام خرسندی از توجه ایکائو به آنها و تنظیم برنامه های کاری برای اجرایی کردن این توصیه ها، از هرگونه ابتکار یا برنامه ای برای ارتقاء ایمنی هوانوردی بین المللی استقبال کرد.

بهاروند البته با اشاره به "اظهارات و مواضع سیاسی و غیرحرفه‌ای"، نسبت به هرگونه سیاسی کردن موضوع هشدار داد و اعلام کرد که چنین اقداماتی با هر بهانه یا توجیهی، نه تنها هیچ کمکی به ارتقاء‌ ایمنی هوانوردی نمی کند بلکه باعث انحراف از اهداف فنی ایکائو و حمل و نقل هوایی ایمن می گردد.

طبق این گزارش، تاکنون تعدادی از خانواده‌های جانباختگان غرامت را دریافت کرده‌اند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر