کد خبر: 111528
A

ولسوالی پنجوایی در قندهار افغانستان سقوط کرد

گروه طالبان پس از جنگی شبانه با نیروهای دولتی افغان ولسوالی (شهرستان) کلیدی «پنجوایی» در ولایت قندهار را تصرف کردند. سقوط این ولسوالی دو روز پس از آن روی داد که نیروهای آمریکایی پایگاه هوایی بگرام، مقر نظامی اصلی خود در افغانستان واقع در شمال کابل را ترک کردند. آمریکا حملات نظامی‌اش به طالبان را از این پایگاه هدایت می‌کرد.

 ولسوالی پنجوایی در قندهار افغانستان سقوط کرد

به گزارش سایت دیده بان ایران به نقل از یورونیوز؛ گروه طالبان در روز یکشنبه ۱۳ تیر پس از جنگی شبانه با نیروهای دولتی افغان ولسوالی (شهرستان) کلیدی «پنجوایی» در ولایت قندهار را تصرف کردند.

سقوط این ولسوالی دو روز پس از آن روی داد که نیروهای آمریکایی پایگاه هوایی بگرام، مقر نظامی اصلی خود در افغانستان واقع در شمال کابل را ترک کردند. آمریکا حملات نظامی‌اش به طالبان را از این پایگاه هدایت می‌کرد.

پیشروی تازه ستیزه‌جویان طالبان در محلی در حدود ۱۵ کیلومتری شهر قندهار، مرکز ولایت قندهار روی داد، جایی که برای مدت‌ها مرکز استقرار نیروهای این گروه و سال‌ها صحنه درگیری‌های عمده میان آنها با نیروهای ناتو بوده است. هبت الله آخوندزاده، رئیس طالبان نیز اهل همین ولسوالی است.

طالبان از زمان آغاز عملیات خروج نیروهای آمریکایی در یکم ماه مه سال جاری میلادی، حملات خود را علیه نیروهای دولتی افزایش داده و کنترل بسیاری از مناطق شهری و روستایی کشور را به دست آورند.

به گفته هستی محمد، والی پنجوایی نیروهای دولتی پس از یک شب مقاومت در برابر طالبان مجبور به عقب‌نشینی شدند. محمد به خبرگزاری فرانسه گفت: «طالبان مقر پلیس در این ولسوالی و ساختمان فرمانداری را تصرف کردند.»

سید جان خاکریوال، رئیس شورای ولایتی قندهار ضمن تأیید سقوط پنجوایی نیروهای دولتی افغان را متهم کرد که با وجود آن که شمار نفرات آنها برای مقابله با طالبان به اندازه «کافی» بوده است، «عمدا» عقب‌نشینی کرده‌اند.

 

قندهار زادگاه جنبش طالبان است که در سال ۱۹۹۶ قدرت را در افغانستان به دست گرفت. آنها حکومت اسلامی بسیار سختگیری را در کشور بنا نهادند اما حکومت آنها در نهایت پس از حملات ۱۱ سپتامبر و ورود نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا به افغانستان به دست این نیروهای خارجی سرنگون شد.

با تصرف این ولسوالی اعضای ده‌ها خانواده از اهالی چاره‌ای جز فرار از منطقه نیافتند. گروهی از افراد غیرنظامی ولسوالی پنجوایی که از شنبه شب مجبور به ترک خانه‌های خود شدند، به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که نیروهای طالبان در قندهار به خودرو حامل آنها در هنگام فرار تیراندازی کرده‌اند.

پنجوایی پنجمین ولسوالی در استان قندهار است که طی هفته‌های اخیر به دست طالبان می‌افتد. وزارت کشور (داخله) افغانستان داخله اعلام کرد بعد از ظهر یکشنبه منشی والی قندهار نیز بر اثر انفجار بمبی که روی خودرو او کار گذاشته شده بود، کشته شد.

پایگاه خبری طلوع نیوز افغانستان نیز اعلام کرد که در شبانه‌روز منتهی به شنبه، ۱۳ ولسوالی افغانستان به دست طالبان افتاده است. به گزارش این رسانه افغان، از ۱۳ ولسوالی تخار هم تنها شهر تالقان و ولسوالی ورسج در دست حکومت است و ۱۱ ولسوالی دیگر را طالبان تصرف کرده‌اند.

درگیری‌ها در هفته‌های اخیر در چندین ولایت افغانستان آغاز شده و طالبان ادعا می‌کنند که از ۳۸۸ ولسوالی کشور، ۱۰۰ کنترل ولسوالی را به دست آورده‌اند. مقامات افغانستان ادعا را نمی‌پذیرند اما اعتراف می‌کنند که نیروهای دولتی از برخی ولسوالی‌ها عقب نشینی کرده‌اند و تأیید اوضاع در محل، به طور مستقل مشکل است. بسیاری از ولسوالی‌ها نیز مرتبا در حال دست‌به‌دست شدن میان طالبان و نیروهای دولتی و خیزش مردمی هستند.

ارتش افغانستان تاکنون در حمله به طالبان از پشتیبانی هوایی نیروهای آمریکایی برخوردار بود و ناظران می‌گویند با خروج دو روز پیش سربازان خارجی از بگرام و خروج قریب‌الوقوع آنها از افغانستان، بیم آن می‌رود که ارتش در رویارویی با طالبان به مشکل برخورد کند.

برخی از کارشناسان بر این باورند که نبود پشتیبانی هوایی آمریکا از نیروهای افغان یکی از دلایل اصلی فتوحات اخیر طالبان است.

کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد که کل عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی تا پایان ماه اوت به پایان می‌رسد و به این ترتیب طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا پایان می‌یابد. تا ماه مه، نزدیک به ۹ هزار و ۵۰۰ سرباز خارجی در افغانستان حضور داشتند که از این تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ نفر آمریکایی بودند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر