کد خبر: 111753
A

جمعیت فلامینگوهای دریاچه ارومیه ۳۵ درصد کاهش یافت

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: جمعیت فلامینگو ها در پارک ملی دریاچه ارومیه به علت فراهم نبودن شرایط زیستی آنها کاهش ۳۰ تا ۳۵ درصدی دارد.

جمعیت فلامینگوهای دریاچه ارومیه  ۳۵ درصد کاهش یافت

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: جمعیت فلامینگو ها در پارک ملی دریاچه ارومیه به علت فراهم نبودن شرایط زیستی آنها کاهش ۳۰ تا ۳۵ درصدی دارد.

امید یوسفی با بیان اینکه جزایر دریاچه ارومیه امسال پذیرای ۳۵ تا ۴۰ هزار بال فلامینگو است، افزود: دریاچه ارومیه در طی سالهای اخیر پذیرای ۵۰ تا ۶۰ هزار بال فلامینگو بود که امسال به علت فراهم نبودن شرایط زیستی و غلظت بالای نمک آب دریاچه، این میزان به طرز محسوسی کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه در سال های قبل روند افزایش سالانه جمعیت فلامینگوها و حضور گونه های دیگر پرندگان به طور متوسط حدودا  ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داشت، اضافه کرد: عمدتا وجود شرایط مناسبتر زیستی خصوصا در دسترس بودن غذای مناسب و امنیت  زیستگاهی، در اوایل سالجاری باعث شده بود که امسال هم جمعیت هایی از پرندگان دریاچه ارومیه و جزایر آن را برای جوجه آوری انتخاب کنند ولی متاسفانه افزایش میزان شوری آب دریاچه تاثیر منفی بر جمعیت پرندگان داشته بطوریکه برابر بررسی های میدانی صورت پذیرفته، جمعیت پرندگان حاضر در این زیستگاه با ارزش کاهش محسوسی داشته است، هر چند جمعیت های باقی مانده نیز که عمدتا از منابع غذای موجود در دریاچه که بیشتر شامل آرتمیا است، تغذیه نموده و حتی جوجه آوری نیز داشته اند.

رییس اداره نظارت بر امور حیات اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه به رغم اینکه میزان گرفتاری پرندگان در دریاچه بواسطه رسوب و کانالیزه شدن نمک روی بدن در گشت زنی ها به چشم می خورد اما این میزان بسیار کمتر از میزان دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ است، گفت: در حال حاضر تیم هایی از کارشناسان و محیط بانان در داخل دریاچه پرندگان گرفتار را جمع آوری و بعد از شستشوی نمک رسوب شده روی بدن، آنها را در تالاب های اقماری رها سازی می کنند.

یوسفی با اشاره به اینکه تالاب‌های "سولدوز" و "حسنلو" و درگه سنگی در نقده، "کانی‌برازان" در مهاباد و پارک ملی دریاچه ارومیه مهمترین زیستگاه فلامینگوها در استان به شمار می‌رود، ادامه داد: فلامینگو در پهنه های آبی باز کم عمق و گلی دریاچه های آب شور و لب شور ،آب های  به شدت قلیایی و نواحی جزر و مدی سواحل به سر می‌برد برنده ای اجتماعی است و در دسته‌های چند صدتایی یا چند هزارتایی دیده می‌شود.

وی اظهار کرد: فلامینگو تک همسر است و جوجه آوری را از اواسط فروردین و با تشکیل کلنی در زمین های مرطوب و گلی در حاشیه دریاچه ها و تالاب های بازشور و لب شور آغاز می‌کند. تفریخ تخمها ۲۸ تا ۳۲ روز به طول می‌انجامد از حدود ۳۰ روزگی از غذایی که توسط والدین آورده می‌شود استفاده می‌کنند و در حدود ۷۰ تا ۷۵ روزگی مستقل می شوند.

یوسفی با اشاره به پراکنش و فراوانی این پرنده افزود: فلامینگوها به تعداد فراوان در دریاچه ارومیه، تالاب‌های مرکزی استان فارس جوجه آوری می کنند همچنین تعداد زیادی از پرندگان غیر جوجه آور در طول تابستان در تالاب‌های مرکزی استان خوزستان و در سالهای پر باران در منطقه سیستان دیده می‌شوند تعداد کمی نیز در بخش های جنوبی سواحل خلیج فارس تابستان گذرانی می کنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر