کد خبر: 111767
A

تعدادی از کارگران پتروشیمی آبادان از کار اخراج شدند

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار خوزستان، اخراج کارگران کاندیدای شورای اسلامی کار پتروشیمی آبادان توسط کارفرما را خلاف قانون عنوان کرد.

تعدادی از کارگران پتروشیمی آبادان از کار اخراج شدند

به گزارش دیده بان ایران؛ هوشنگ درویشی در خصوص لزوم تشکیل شورای اسلامی کار در واحدهای کاری، به ویژه مشکلات پیش آمده در پتروشیمی آبادان، به منظور تشکیل شورا اظهار کرد: در قانون به صورت شفاف آمده که اداره کار در تمام واحدهایی که بالای ۳۵ کارگر دارند موظف به تشکیل شورای اسلامی کار بوده و واحدهای مربوطه در صورت تمایل نداشتن می‌توانند نماینده کارگر یا انجمن صنفی مشخص کنند.

او می‌گوید: اگر واحدی درخواست تشکیل شورای اسلامی کار داشته باشد و مورد تایید قرار بگیرد، این روند باید تا آخر ادامه داشته باشد و متوقف نشود و اگر کارفرما در هر واحدی کاندیدا یا عضو شورای اسلامی کار را اخراج یا ممنوع الورود کند، خلاف قانون است.

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان، با اشاره به قانون ماده ۲۲ و هیئت آن که نماینده کارگری، کارفرمایی و دولت در آن حضور دارند، افزود: در هیئت قانون ماده ۲۲ بازگشت به کار و صلاحیت بازگشت کاندیدا یا عضو شورای اسلامی کار، مورد بررسی قرار می‌گیرد و کارفرمای واحد مربوطه یا همان پتروشیمی آبادان نمی‌تواند اقدام به اخراج ۶ کارگر کاندیدای شورای اسلامی کار کند.

وی ادامه داد: قانون شورای اسلامی کار مصوبه مجلس بوده و تمام موارد آن در فصل ششم تعریف شده است و در صورت تشکیل شورای اسلامی کار دیگر کمیته‌ها نیز رسمیت پیدا می‌کنند. اگر کارفرمای پتروشیمی آبادان ۶ کارگر را به دلیل مسائل مربوط به تشکیل شورای اسلامی کار و کاندیدا شدن اخراج کرده باشد، خلاف قانون است. طبق قانون کارفرما چنین حقی را ندارد و باید آن را به هیئت ماده ۲۲ معرفی کرده تا این هیئت تصمیمات لازم را اتخاذ کند.

درویشی بیان کرد: از زمانی که مناطق آزاد ایجاد شدند مشکلات تشکیل شورای اسلامی کار نیز زیاد شده است. متاسفانه بعضی افراد، شورای اسلامی کار را به صورت منفی جلوه می‌دهند. در شمال استان مشکلات چندانی در تشکیل شورای اسلامی وجود ندارد. بعضی افراد به دلیل منافع شخصی در مسائلی ورود می کنند که مانع تشکل شورا می شوند. قانون خوبی وجود دارد اما نیاز به افرادی هست که آن را درست تفسیر کنند که کارفرماها ترغیب به تشکیل شورا شوند.

وی ادامه داد: کارگران پتروشیمی آبادان، درخواست تشکیل شورای اسلامی کار طبق اصل ۱۰۴ قانون اساسی را دارند که به گفته آن‌ها کافرما مانع تشکیل آن شده است. کارگران که درخواست تشکیل شورای اسلامی کار را داده و اعلام کاندیداتوری کردند از ابتدای ماه جاری به دلیل نامعلومی از کار اخراج شده اند.

لازم به ذکر است: این کارگران که تعدادشان به ۶ نفر می‌رسد درحالی اخراج شدند که اخراج آن ها در کمیته انضباطی تصویب شده؛ این درحال است که کارگران می گویند بدون وجود شورای اسلامی کار، کمیته انضباطی صلاحیت قانونی ندارد.

به گفته آن‌ها کمیته انضباطی باید متشکل از یک نماینده شورای اسلامی کار، نماینده کارگری یا انجمن صنفی باشد.

در حال حاضر کاندیداهای پتروشیمی آبادان، که قصد عضویت در شورای اسلامی کار را داشتند در بلاتکلیفی به سر می‌برند و کماکان از ورود آن ها به پتروشیمی آبادان ممانعت به‌عمل می آید.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر