کد خبر: 111771
A

شیرین هانتر: آمریکا در حضور در افغانستان شکست خورده است

شیرین هانتر به ایرنا درباره خروج نیروهای نظامی آمریکا در شرایط کنونی به رغم هشدارها و مناسب نبودن زمان آن اظهار داشت: آمریکا ۲۰ سال است در افغانستان درگیر شده است اما انتظارات ساده لوحانه ای مبنی بر اینکه ظرف دو دهه این کشور به یک کشور دموکراتیک تبدیل می شود، محقق نشد.

شیرین هانتر: آمریکا در حضور در افغانستان شکست خورده است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ شیرین هانتر درباره خروج نیروهای نظامی آمریکا در شرایط کنونی به رغم هشدارها و مناسب نبودن زمان آن اظهار داشت: آمریکا  ۲۰ سال است در افغانستان درگیر شده است اما انتظارات ساده لوحانه ای مبنی بر اینکه ظرف دو دهه این کشور به یک کشور دموکراتیک تبدیل می شود، محقق نشد.

این تحلیلگر ارشد مسایل خاورمیانه با بیان اینکه در این دو دهه پیشرفت هایی در برخی زمینه ها از جمله موقعیت زنان پیش آمد، افزود: آمریکا در دو دهه حضور در افغانستان متحمل خسارت های انسانی و مالی بسیاری شده است و مدتهاست مردم و نخبگان آمریکایی از دولتمردان خود می خواهند خود را از وقایع و تحولاتی که اثر مستقیم در امنیت آمریکا ندارد، خارج کند.

هانتر تصریح کرد: دولت جو بایدن نیز  به این نتیجه رسیده و بر این اعتقاد است که نیروهای آمریکایی باید از نقاطی که حضور آنها ضروری نیست، خارج شوند.

استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا اضافه کرد: واشنگتن اکنون با چالش های دیگری در منطقه اقیانوس آرام روبرو است که بخشی از آن ناشی از اقدامات چین برای گسترش نفوذ در عرصه بین المللی است. در نتیجه با این محاسبات آمریکا، نیروهای خود را از افغانستان خارج کرده تا شاید آنها را در مناطق دیگری مستقر کند .

هانتر تصریح کرد: از این رو، هم شکست آمریکا در بدست آوردن آنچه در افغانستان در جستجوی آن بود و هم اولویت های تازه دولت بایدن موجب خروج آمریکا از افغانستان شده است.

استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا آمریکا در هدفی که برای آن به افغانستان حمله کرد، یعنی  بر مبارزه با تروریسم موفق نبوده و اکنون گروههای تروریستی بسیاری در این کشور حضور دارند؟ گفت:  یکی از دلایل ورود آمریکا به  افغانستان حمله القاعده به برج های دو قلو در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بود که از این منظر، سیاست آمریکا برای کاهش نفوذ القاعده سیاست آمریکا تا حدی موفق بود اما نتوانست پدیده تروریسم را ریشه کن کند.

وی تاکید کرد: ممکن است القاعده تضعیف شده باشد اما گروههای تروریستی دیگری نظیر داعش در افغانستان بروز و ظهور یافته اند.

 

تحلیلگر ارشد جورج تاون اظهار داشت: لذا می توان گفت آمریکا در ماجرای حضور در افغانستان شکست خورده؛ گرچه ممکن است  در بخش هایی از این کشور از جمله وضعیت زنان موفقیت هایی  به وجود آمده باشد که اکنون این موفقیت ها با قدرت یافتن مجدد طالبان با خطر مواجه شده است، اما در تبدیل افغانستان به یک دولت پیشرفته و قوی شکست خورده است .

از استاد دانشگاه جورج تاون سوال شد وقتی آمریکا پس از دو دهه حضور شکست خورده و مردم افغانستان همچنان در رنج بسر می برند، دولت بایدن چگونه می خواهد پس از خروج نظامیان با وجود گروههای تروریستی به مشارکت با دولت کابل ادامه دهد یا از اقلیت ها، زنان و دختران حمایت کند؟ آیا این دوگانگی در رفتار دولت بایدن نیست؟

هانتر پاسخ داد: در آمریکا و میان سیاستمداران این کشور نیز به این سیاست دولت بایدن انتقاداتی وارد است و آنها می گویند نمی توانیم بطور کامل مردم افغانستان را به حال خود رها کنیم.

تحلیلگر ارشد جورج تاون تاکید کرد: اینکه آمریکا می گوید به مشارکت خود  ادامه خواهد داد، تاحدی برای ساکت کردن منتقدان داخلی در آمریکاست.

اختلافات داخلی زمینه ساز اعمال نفوذ قدرت های جهانی در افغانستان

وی در عین حال یادآور شد: بسیاری از مشکلات افغانستان نتیجه بافت خاص این کشور بوده که نه تنها ریشه در اختلافات بین گروههای قومی، نژادی و مذهبی دارد بلکه ناشی از بسیاری از جاه طلبی ها و خودخواهی های سیاستمداران این کشور است.

هانتر با یادآوری اینکه این اختلافات پس از حمله اتحاد جماهیرشوروی عمیق تر شد، گفت: اختلافات داخلی و عدم وحدت در افغانستان موجب شده است قدرتهای جهانی در ادوار مختلف در این کشور اعمال نفوذ کنند.

استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا با بیان اینکه مشکلات افغانستان ریشه های داخلی و منطقه ای دارد، افزود: در سال ۱۹۸۹ در مقاله ای نوشتم که باید دید پاکستان چه اهدافی را در افغانستان دنبال می کند؟ طالبان بدون کمک پاکستان نمی توانست ایجاد شود و امروز تحلیلگران و اساتید دانشگاهی پاکستان و افغانستان به صراحت در مقالات و کتاب های خود بیان می کنند که طالبان به پشتوانه افغانستان و با پول سعودی ایجاد شد.

وی اضافه کرد: وقتی امارت افغانستان تشکیل شد، تنها سه کشور یعنی عربستان سعودی، پاکستان و امارات متحده عربی آن را به رسمیت شناختند.

تشدید رقابت های منطقه ای و لزوم نگاه ویژه ایران به مرزهای شرقی

هانتر درباره پیامدهای خروج نظامیان آمریکایی و ناتو از افغانستان و سناریوهای احتمالی مطرح شده  اظهار داشت: با خروج نیروهای نظامی از افغانستان، رقابت های منطقه ای تشدید خواهد شد.

وی تصریح کرد: آینده خوبی را نمی توانم برای افغانستان پیش بینی کنم چرا که راه حل غلبه بر مشکلات در افغانستان دشوار خواهد بود اما این امر بستگی به این دارد که دولتمردان افغان تا چه حد بتوانند در جبهه واحدی با یکدیگر فعالیت کنند.

 هانتر با ابراز نگرانی درباره وقوع جنگ داخلی در افغانستان اظهار داشت طبیعی است ایران در چنین شرایطی بیش از هر زمان دیگری، نگاه ویژه ای به مرزهای شرقی و همسایگان خود خواهد داشت چرا که موضوع افغانستان موضوعی پیچیده و حساس است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر