کد خبر: 112008
A

سخنگوی ستاد کرونا: چین می‌گوید اسم ما را نیاورید چون تحریم می شویم!

رئیسی با تاثیر تحریم ها‌ی واکسیناسیون بیان کرد: برای دریافت واکسن چین می‌گوید اسم ما را نیاورید، چون اگر آمریکا بفهمد به ما مواد اولیه نمی‌دهد به همین دلیل از هلال احمر واکسن می‌آوریم، چون از طریق صلیب سرخ دریافت می‌شود، بنابراین کشور ما هم اگر تحریم نبود مانند کشور‌های دیگر واکسن دریافت می‌کردیم.

سخنگوی ستاد کرونا: چین می‌گوید اسم ما را نیاورید چون تحریم می شویم!

به گزارش دیده بان ایران؛ علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با اشاره به اینکه مدیریت بیماری کرونا بیان کرد: اصناف همکاری خوبی با ما در زمینه تعطیلی مشاغل داشتند، اما باید ببینیم که ما برای آن‌ها چه کردیم، نمی‌توانیم مشاغل را تعطیل کنیم، اما چک صاحبان مشاغل برگشت بخورد.

او ادامه داد: برای کنترل این اپیدمی جز رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی مسیری دیگر وجود ندارد حتی برای آن دسته از افرادی که واکسینه شده اند، این موضوع صدق می‌کند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه کمبودی بابت تامین دارو نداریم، اظهار کرد: با مشکل نقدینگی و مالی مواجه هستیم و درآمد‌های اختصاصی بیمارستان‌ها کاهش یافته است.

رئیسی اضافه کرد: بیماران را بدون دارو رها نکردیم و موضوع کیت‌های تشخیصی و دارو‌ها تامین می‌شوند البته موضوع پرداختی بیمه‌ها به دانشگاه‌ها و شرکت‌های دارویی وجود دارد.

به گفته او تاکنون ٢ میلیون دز واکسن به دست ما رسیده است و تا اواخر هفته هم ١/۵ میلیون دز دیگر واکسن کرونا دریافت خواهد شد.

تلقی نشود، دولت برای خرید واکسن تلاش نکرده است

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره چرایی عقب ماندن از واکسیناسیون گفت: نباید این تلقی به وجود بیاید که دولت برای خرید واکسن تلاش نکرده است، علی رغم مشکلات انتقال پول و ارز همچنین تحریم‌ها تلاس‌های بسیاری برای واکسیناسیون داشتیم.

رئیسی با تاثیر تحریم ها‌ی واکسیناسیون بیان کرد: برای دریافت واکسن چین می‌گوید اسم ما را نیاورید، چون اگر آمریکا بفهمد به ما مواد اولیه نمی‌دهد به همین دلیل از هلال احمر واکسن می‌آوریم، چون از طریق صلیب سرخ دریافت می‌شود، بنابراین کشور ما هم اگر تحریم نبود مانند کشور‌های دیگر واکسن دریافت می‌کردیم.

او درباره ورود واکسن کرونا با اشاره به اولویت بندی‌های انجام شده برای واکسیناسیون اظهار کرد: تزریق دز اول برای گروه‌های بالای ٨٠ سال سن ٨٣ درصد، برای ٧۵ ساله‌ها به بالا ٩٠ درصد و برای ٧٠ ساله‌ها به بالا ٧١ درصد انجام شده است. با توجه به تغییرات ویروس‌ها شاید بتوانیم در یک پلتفرم کارایی بالاتری را دریافت کنیم و حتی برای زیر ١٨ ساله‌ها واکسیناسیون را انجام دهیم.

رئیسی با اشاره میزان تزریق دز دوم در گروه‌های هدف اظهار کرد: در گروه اول ۴۶ درصد، گروه دوم ۴٨ درصد و گروه سوم ۵۶/۵ درصد تزریق انجام شده است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره علت ساختن واکسن‌های متنوع بیان کرد: تولید واکسن‌های مختلف تغییری در کارایی دیگر واکسن‌ها ندارد و چندین پلتفرم را که عملکرد خوبی دارند پیش می‌بریم.

او ادامه داد: ۶٠٠ هزار دز واکسن برکت گرفتیم همچنین تا هفته اول مرداد هم میزان تولید افرایش می‌یابد و پیش بینی می کنیم که واکسن برکت می‌تواند ٣ میلیون دز واکسن بدهد و از شهریور این رقم تا ۵-۶ میلیون دز می‌شود.

رئیسی تصریح کرد: تا آخر تیر واکسن کافی و دو دز کامل برای واکسیناسیون افراد بالای ۶٠ به ما می‌رسد، اما باید برای واکسینه شدن نوبت گیری انجام شود تا ازدحام صورت نگیرد. ظرفیت تزریق واکسن در سطح کشور ایجاد کردیم و ٨٧٠ مرکز تجمیعی برای شهر‌های بالای ٢٠ هزار نفر جمعیت ٣ هزار تیم در نظر گرفتیم. ظرفیت تزریق واکسن موجود است و برای جلوگیری از ازدحام گروه بندی ٢ سال، ٢ سال انجام می‌شود که برنامه ریزی کردیم تا هر ۴ روز یک گروه‌ سنی در نظر گرفته شده واکسینه شوند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیش از ۴٠ هزار دز واکسن برکت تزریق شده است، اظهار کرد: واکسیناسیون روزانه ۵٠٠ هزار نفر با تکیه بر واکسن‌های داخلی و خارجی خواهد بود.

رئیسی با اشاره به اینکه برای ۶٠ ساله به بالا حدود ۴ میلیون واکسن نیاز داریم، گفت: برای سایر گروه‌ها با تکیه بر انجام واکسیناسیون معلمان، استادان دانشگاه و رانندگان سرویس مدارسی که مورد تایید آموزش و پرورش باشند کار انجام می‌شود.

تاثیر تنش‌های افغانستان بر شیوع بیماری در شرق کشور

او درباره تاثیر تنش‌های افغانستان بر شیوع بیماری در شرق کشور گفت: امروز در ستاد کرونا تاکید شد تا کنترل مرز‌ها تشدید شود همچنین در سطح استان‌ها وزارت کشور تمهیداتی اندیشیده است تا افرادی که خودشان را به برخی از استان‌ها رسانده اند در قرنطینه نگهداری شوند، البته باید توجه داشته باشیم که کنترل مرز‌های کشور دشوار است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره واکسیناسیون مردم در کشور‌های همسایه اظهار کرد: کشور‌های همسایه اگر واکسن مورد تایید کشورشان را دارند، مورد تایید است، اما اینکه برای واکسن به کشور دیگری برویم ممکن است آلودگی افرایش یابد. با سرعت پیدا کردن واکسیناسیون در این هفته و هفته آینده مردم اطمینان حاصل پیدا می کنند تا در کشور خودشان واکسن بزنند.

او تاکید کرد: افراد چه واکسن بزنند چه نزنند رعایت شیوه نامه‌ها بسیار مهم است، رستوران ها، تالارها، باشگاه‌های بدنسازی و ورزشی، استخر‌های سرپوشیده، سینما و تئاتر جزو مکان‌هایی است که به شدت موجب بیماری زایی می‌شوند.

همه گروه‌های هدف تا پایان سال دز اول واکسن کرونا را دریافت می کنند

رئیسی وعده داد که با توجه به برنامه ریزی انجام شده همه گروه‌های هدف تا پایان سال دز اول واکسن را دریافت خواهند کرد.

او با اشاره به اینکه تا زمانی که پاندمی کرونا در دنیا وجود دارد، شاهد جهش‌های متفاوتی خواهیم بود، تاکید کرد: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت باید زنجیره انتقال ویروس قطع شود و به سمت ایمنی جمعی در دنیا حرکت کنیم. براساس آنچه اتحادیه اروپا اعلام کرده است واکسیناسیون حدود ۷۰ درصد مردم برای قطع زنجیره کافی نیست البته که اگر تک دز واکسن را تعداد زیادی از مردم بزنند احتمال قطع زنجیره ویروس بالاست.

رئیسی افزود: از هر ۱۰۰ نفری که واکسینه می‌شوند، امکان ابتلای ۵ نفر به ویروس جدید و جهش‌یافته وجود دارند.

سخنگوی سناد ملی مقابله با کرونا از چرخش ویروس دلتا در کل کشور خبر داد و اظهار کرد: ورود افراد آلوده به کشور هم سرعت انتشار را افزایش می‌دهد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر