کد خبر: 112027
A

سوزاک ؛ علائم، عوارض، پیشگیری و درمان/ سوزاک چیست و چگونه درمان می شود؟

سوزاک یک بیماری مقاربتی است که در اثر نوعی باکتری به نام نایسریا گونوره‌آ رخ می دهد. این بیماری معمولا در قسمت¬‌های گرم و مرطوب بدن، به وجود می آید

سوزاک ؛ علائم، عوارض، پیشگیری و درمان/ سوزاک چیست و چگونه درمان می شود؟

سوزاک یک بیماری مقاربتی است که در اثر نوعی باکتری به نام نایسریا گونوره‌­آ رخ می­‌دهد. این بیماری معمولا در قسمت­‌های گرم و مرطوب بدن، شامل موارد زیر، ظاهر می­‌شود:

  • مجرای ادرار (لوله­ای که ادرار را از مثانه خارج می­‌کند)
  • چشم
  • حلق
  • واژن
  • مقعد
  • دستگاه تولید مثل زنان (لوله­‌های رحم، دهانه­ رحم و رحم)

سوزاک از طریق سکس پرخطر دهانی، مقعدی یا واژنی از فردی به فرد دیگر منتقل می­‌شود. افرادی که روابط آزاد زیادی دارند یا از کاندوم استفاده نمی‌­کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سوزاک قرار می­‌گیرند. بهترین اقدام برای جلوگیری از بروز این بیماری پرهیز از رابطه­ جنسی، تک ­همسری (رابطه­ جنسی با یک نفر) و استفاده­ درست از کاندوم است. رفتارهایی که احتمال مشارکت فرد در رابطه­ جنسی پرخطر را بالا می‌برد نیز خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می­‌دهد. این رفتار شامل مصرف الکل و مواد مخدر، به­‌خصوص تزریق مواد می­‌شود.

7

علائم سوزاک

علائم معمولا 2 تا 14 روز بعد از تماس ظاهر میشوند، هرچند بعضی از افرادی که به عفونت سوزاک مبتلا میشوند ممکن است هرگز علائم خاصی را تجربه نکنند.

مهم است بدانید شخصی که سوزاک دارد و علائمی را بروز نمیدهد، به عنوان شخص مبتلا و حامل شناخته میشود که همچنان بیماری را منتقل میکند. شخصی که علائم را بروز نمیدهد، بیشتر امکان دارد شرکای جنسی خود را مبتلا کند، زیرا علائم قابل توجهی ندارد.

 

علائم سوزاک در آقایان

مردان ممکن است تا چند هفته علائم قابل توجهی نداشته باشند. بعضی از مردان ممکن است هرگز دچار علائم نشوند.معمولا یک هفته بعد از مبتلا شدن به عفونت علائم شروع به تظاهر می کنند. اولین علامت قابل توجه در آقایان اغلب سوزش یا احساس درد در هنگام ادرار کردن میباشد. با پیشرفت این بیماری دیگر علائم شامل موارد زیر میشوند:

  • تکرر شدید ادرار یا بی اختیاری ادرار
  • وجود ترشحاتی از آلت تناسلی (سفید، زرد، بژ یا سبز)
  • تورم یا قرمزی خروجی آلت تناسلی
  • تورم یا درد بیضه ها
  • گلودرد مداوم

بعد از درمان علائم، عفونت تا چند هفته درون بدن باقی خواهد ماند. در موارد نادر، ادامه یافتن سوزاک میتواند به دیگر اندام های بدن مانند مجرای ادراری و بیضه ها آسیب بزند. همچنین ممکن است درد به رکتوم (انتهای روده) نیز انتشار یابد.

 

علائم سوزاک در خانم ها

خیلی از خانم ها هیچ علائمی از سوزاک را بروز نخواهند داد. وقتی خانم ها علائم را بروز میدهند، ممکن است این علائم خفیف یا شبیه به دیگر عفونت ها باشد، که این امر تشخیص را مشکل میکند. سوزاک ممکن است خیلی شبیه به قارچ واژن یا دیگر بیماری های باکتریایی باشد.

علائم سوزاک در خانم ها عبارتند از:

  • ترشحاتی از واژن (آبکی، کرم مانند یا کمی سبز)
  • درد یا احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • تکرر ادرار
  • پریودهای سخت یا لکه بینی
  • درد گلو
  • درد هنگام روابط جنسی
  • درد شدید در زیر شکم
  • تب

 

تشخیص سوزاک چگونه است؟

پزشک سوالاتی را در مورد سوابق پزشکی و جنسی شما خواهد پرسید. همچنین ممکن است شما را معاینه کند.

ادرار و یا مایع حاصل از عفونت شما مورد آزمایش قرار خواهد گرفت. همچنین ممکن است به منظور تشخیص سایر بیماری های مقاربتی نیز مورد آزمایش قرار بگیرید. ممکن است تست پاپ اسمیر نیز بر روی شما انجام شود.

به محض اینکه نسبت به بیماری مقاربتی خود مطمئن شدید حتما به شریک جنسیتان نیز اطلاع بدهید. کارشناسان توصیه می کنند که در چنین مواقعی باید با افرادی که در 60 روز گذشته با آنها رابطه جنسی داشته اید تماس بگیرید و آنها را مطلع کنید. چنانچه در 60 روز گذشته رابطه جنسی نداشته اید، حتما به آخرین شخصی که با وی در ارتباط (جنسی) بوده اید تماس بگیرید.

 

عوارض سوزاک

عدم درمان سوزاک در زنان عوارض طولانی­‌مدت بیشتری به دنبال دارد. این بیماری ممکن است به دستگاه تولید مثل زنان سرایت و رحم، لوله­‌های رحم و تخمدان را درگیر کند. به این وضعیت بیماری التهاب لگن می­گویند که منجر به درد شدید و مزمن و جراحت اندا‌‌م‌­های تولید مثل زنان می‌­شود.

بیماری التهاب لگن در اثر سایر بیمار‌‌‌ی‌­های مقاربتی نیز رخ می‌­دهد. همچنین ممکن است لوله‌های رحم مسدود یا زخم شود که مانع از حاملگی یا باعث حاملگی خارج از رحم می­‌شود. زمانی که تخمک بارور خارج از رحم رشد کند، حاملگی خارج از رحم رخ داده است. ضمن آنکه ممکن است این بیماری حین زایمان به نوزاد منتقل شود.

ممکن است مجرای ادرار مردان در اثر سوزاک جراحت ببیند. همچنین در قسمت داخلی آلت تناسلی دمل تشکیل می­‌شود. سوزاک قدرت باروری را کاهش می­‌دهد یا باعث عقیم شدن مردان می­‌شود.

اگر سوزاک به جریان خون سرایت کند، زنان و مردان دچار آرتریت، آسیب دریچه­ قلب یا التهاب جداره­‌های مغز یا نخاع می­‌شوند. این بیماری­‌ها نادر ولی بسیار جدی است.

سوزاک درمان نشده در زنان می‌تواند منجر به مشکلات حاملگی از قبیل حاملگی خارج از رحم شود.

درمان سوزاک

در صورتی که آزمایش عفونت سوزاک مثبت باشد، بیمار و همسر وی باید تحت درمان با آنتی‌بیوتیک قرار بگیرند و تا زمان اتمام درمان از رابطه جنسی اجتناب کنند. پس از اتمام درمان، برای بیشتر افراد نیازی به مراجعه جهت آزمایش نمی‌باشد. هرچند برای برخی بیماران توصیه به آزمایش مجدد می‌شود و پزشک در این خصوص تصمیم خواهد گرفت. آزمایش مجدد باید ۷ روز پس از درمان انجام شود.

در صورتی که یک زن باردار باشد و مبتلا به سوزاک شده باشد، به نوزاد پماد چشم داده می شود تا از انتقال سوزاک جلوگیری شود. هرچند ممکن است در صورتی که عفونت چشمی ایجاد شود نیاز به آنتی بیوتیک باشد.

روش‌­های درمان خانگی و بدون نیاز به نسخه

هیچ روش خانگی یا بدون نسخه برای درمان این بیماری وجود ندارد. اگر مشکوک به سوزاک هستید، باید به متخصص عفونی مراجعه کنید.

آنتی‌­بیوتیک مؤثر در درمان سوزاک

معمولا سوزاک با یک بار تزریق سفتریاکسون به عضله سرینی یا یک دوز از قرص آزیترومایسین درمان می­‌شود. بعد از مصرف آنتی‌بیوتیک، ظرف چند روز از شر علائم خلاص می­‌شوید. شما برای راحتی کار می توانید از تزریق سرم در منزل این سایت استفاده کنید.

طبق قانون، متخصص بهداشت موظف است بیماری را به بخش بهداشت عمومی منطقه گزارش کند. دفاتر رسمی بهداشت عمومی شریک جنسی فرد آلوده را تشخیص می‌­دهند، با او تماس می‌­گیرند، از او تست می‌­گیرند و او را تحت درمان قرار می­‌دهند تا از گسترش بیماری جلوگیری شود. دفاتر رسمی بهداشت با کسانی که ممکن است سابقه­ تماس جنسی با این افراد داشته باشند نیز تماس می­‌گیرند.

 ظهور انواع سوزاک که نسبت به آنتی­‌بیوتیک مقاوم است باعث بروز چالش شده است. در این موارد به درمان طولانی‌­تر، هفت روز مصرف قرص آنتی­‌بیوتیک یا استفاده از دو آنتی­‌بیوتیک مختلف، معمولا به مدت هفت روز نیاز است. این نوع از آنتی‌­بیوتیک­‌ها معمولا روزی یک یا دوبار استفاده می‌­شود. آزیترومایسین و داکسی­‌سایکلین دو آنتی‌­بیوتیک رایج برای درمان سوزاک‌اند. دانشمندان در تلاش هستند تا برای پیشگیری از بروز سوزاک واکسن تولید کنند.

پیشگیری

روش‌های متعددی برای پیشگیری از ابتلا یا انتقال سوزاک وجود دارند که عبارتند از:

خودداری از رابطه جنسی

استفاده از کاندوم برای مقاربت جنسی

استفاده از کاندوم یا یک محافظ دندانی برای رابطه جنسی دهانی

اطمینان از عدم آلودگی همسر یا شریک جنسی

در صورتی که همسر یک شخص در معرض سوزاک قرار گرفته باشد یا هر گونه علائم عفونت را داشته باشد، باید با پزشک مشورت کرد.

اگر به سوزاک مبتلا شدید، باید چه کار کنید

اگر فکر می‌کنید که ممکن است سوزاک داشته باشید، باید از هرگونه فعالیت جنسی اجتناب کنید. همچنین باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

در طول ویزیت پزشک، خودتان را برای موارد زیر آماده کنید:

  • شرح دادن علائم‌تان؛
  • صحبت کردن در مورد سابقه‌ی جنسی‌تان؛
  • درخواست از همسرتان برای انجام هرچه زودتر این آزمایش.

اگر برای شما آنتی‌بیوتیک تجویز شده است، مهم است که دوره‌ی درمان را کامل کنید تا مطمئن شوید عفونت‌تان کاملا درمان می‌شود. کوتاه کردن دوره‌ی درمان‌تان با آنتی‌بیوتیک می‌تواند باعث شود که احتمال مقاوم شدن باکتری‌ها نسبت به آنتی‌بیوتیک افزایش یابد. همچنین شما باید یک تا دو هفته بعد مجددا به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که عفونت‌تان به‌طور کامل برطرف شده است.

اگر نتایج آزمایش جدیدتان منفی شد و همسرتان نیز به هیچ‌گونه عفونتی مبتلا نبود، آنگاه می‌توانید فعالیت جنسی‌تان را از سر بگیرید.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر