کد خبر: 112057
A

سرعت درگیری ریه در کرونای دلتا چقدراست؟

به‌گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی سرعت درگیری ریه در مبتلایان به کرونای دلتا بالاتر از سایر انواع است، اما اینکه میزان مرگ و میر در این سویه بیش‌تر باشد، هنوز این موضوع به اثبات نرسیده است.

سرعت درگیری ریه در کرونای دلتا چقدراست؟

به گزارش دیده بان ایران؛ فریدون رحمانی با اشاره به اینکه اسامی مختلف ویروس کرونا برای کادر بهداشت و درمان اهمیت چندانی ندارد، اظهار کرد: تنها موردی که در سویه‌های مختلف ویروس کرونا اهمیت دارد، میزان شیوع، سرایت‌پذیری و افزایش تعداد بیماران بستری در این سویه‌ها است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی افزود: آن‌چه در رابطه با ویروس کرونای دلتا در کشورهای خارجی مشاهده شده، نشان می‌دهد که سرعت انتشار کرونای دلتا بسیار بیش‌تر از سایر انواع است، همچنین علائم آن نیز بسیار متفاوت‌تر خواهد بود.

وی با بیان اینکه در نوع دلتا افراد مبتلا دارای علائمی از جمله آبریزش بینی، عطسه و گلودرد، همانند سرماخوردگی هستند، گفت: سرعت درگیری ریه در مبتلایان به کرونای دلتا بالاتر از سایر سویه‌ها است، اما اینکه میزان مرگ و میر در این سویه بیش‌تر باشد، هنوز به اثبات نرسیده است.

رحمانی بیان کرد: نمونه‌های مشکوک به کرونای دلتا در چهارمحال و بختیاری به تهران ارسال شده است، اما تاکنون نمونه مثبتی به استان اعلام نشده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه استان‌های جنوبی و شرقی مانند سیستان و بلوچستان در موج‌های قبلی کرونا درگیری شدیدی با ویروس کرونا نداشتند، خاطرنشان کرد: اما این استان‌ها اکنون به شدت درگیر هستند، در موج‌های قبلی کرونا تجربه ثابت کرده که موج از سایر استان‌ها آغاز و سپس وارد چهارمحال و بختیاری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شرایط کرونا در چهارمحال و بختیاری در حال رصد است، عنوان کرد: برای اینکه در موج پنجم کرونا غافلگیر نشویم باید انجام تست کرونا افزایش پیدا کند، هر فردی که دارای علائم سرماخوردگی است باید برای انجام تست مراجعه کند، انجام تست کرونا در مراکز ۱۶ ساعته و بیمارستان‌ها رایگان است.

رحمانی اضافه کرد: اگر انجام تست کرونا افزایش پیدا کند، متوجه ورود به پیک پنجم خواهیم شد، عموما در زمان آغاز پیک جدید تعداد موارد سرپایی افزایش پیدا می‌کند و سپس شاهد افزایش موارد بستری و در نهایت مرگ و میر خواهیم بود.

معمولا در موج‌های کرونا مرگ و میر با تاخیر رخ می‌دهد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه تا چند هفته پس از فروکش موج کرونا موارد مرگ و میر هم‌چنان بالا خواهد ماند، یادآور شد: معمولا در موج‌های کرونا مرگ و میر با تاخیر رخ می‌دهد.

وی افزود: از سال گذشته دو موج سهمگین کرونا را در آبان‌ماه سال گذشته و فروردین‌ماه سال‌جاری پشت سرگذاشتیم، در موج فروردین‌ماه میزان ابتلا و بستری در چهارمحال و بختیاری بالاتر از سایر استان‌ها بود، کادر بهداشت و درمان تجربه مدیریت موج‌های کرونایی را دارند، اما نباید خوشبین باشیم.

رحمانی در ادامه با اشاره به اینکه احتمال ابتلای کسانی که دوز اول و دوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند نیز به کرونای دلتا وجود دارد، اظهار کرد: تجربه نشان داده که دو هفته پس از تزریق دز دوم واکسن کرونا بیش‌ترین ایمنی در برابر ویروس در فرد ایجاد می‌شود، اما مواردی از ابتلا به کرونا پس از تزریق واکسن نیز مشاهده شده و این افراد با درگیری شدید ریه بستری شده‌اند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: اگر ۷۰ درصد افراد جامعه واکسینه شوند، آن‌گاه ایمنی جمعی ایجاد حاصل می‌شود، پس تا زمانی که این اتفاق رخ نداده تمامی افراد باید ماسک بزنند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی در پایان گفت: تاکنون ۸۰ درصد کادر بهداشت و درمان واکسینه شده‌اند، افراد تا چهار هفته پس از بهبودی از بیماری کرونا می‌توانند واکسن دریافت کنند./ ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر