کد خبر: 112189
A
دیده بان ایران:

روایت اخراج روزنامه نگاران اعتماد توسط «الیاس حضرتی»

در بیانیه ای که توسط این خبرنگاران منتشر شده است آمده؛ "ما معتقدیم که این اخراج که بدون هیچ زمینه و مهلت زمانی و یک باره و بدون اطلاع قبلی انجام شده نه تنها بر خلاف اصول حرفه‌ای و اخلاقی است بلکه در شرایط اقتصادی کنونی، بحران‌ها و تاثیرات اقتصادی و روانی بسیاری برای خبرنگاران به دنبال خواهد داشت. تلخ‌تر آنکه براساس شواهد و اطلاعات موجود، اخراج‌های دیگری نیز در روزهای آینده در روزنامه اعتماد اتفاق خواهد افتاد."

روایت اخراج روزنامه نگاران اعتماد توسط «الیاس حضرتی»

به گزارش دیده بان ایران؛ ۴ نفر از ۵ خبرنگار گروه سیاسی «روزنامه اعتماد» روز یکشنبه، بیستم تیر سال ۱۴۰۰ در اقدامی غیرمنتظره اخراج  و از کار بیکار شدند. این درحالی است که روز چهارشنبه، هفدهم تیر خبرنگاران سیاسی روزنامه اعتماد در جلسه‌ای با بهروز بهزادی، مدیرمسوول و سردبیر روزنامه از وضعیت تداوم همکاری یا احتمال وجود تعدیل در مجموعه پرس و جو کردند.

مدیر مسوول و سردبیر روزنامه در این جلسه اذعان کرد که قرار بر تعدیل یا کاهش نیرو نیست و شاید تغییراتی در صفحات انجام شود. به فاصله ۳ روز بعد- شنبه، نوزدهم تیر- جلسه‌ای با حضور خبرنگاران سرویس سیاسی در دفتر الیاس حضرتی، صاحب امتیاز روزنامه برگزار شد که در این جلسه اعلام شد، ۳ نفر از ۵ خبرنگار تعدیل خواهند شد. الیاس حضرتی همچنین از خبرنگاران خواست که خودشان برای انتخاب ۳ خبرنگار اخراجی توافق کرده و تصمیم بگیرند! 

حال آنکه که چنین تصمیمی تنها و تنها موجبات رویارویی خبرنگاران با یکدیگر را فراهم آورده و آنان را در معذوریت‌های اخلاقی و صنفی قرار می‌داد. خبرنگاران سرویس سیاسی روزنامه اعتماد نیز پس از مشورت، به سردبیر روزنامه اعلام کردند همان کسانی که تصمیم به اخراج بیش از نیمی از سرویس سیاسی گرفته‌اند، به خبرنگاران اعلام کنند که کدام یک از آن‌ها اخراج خواهند شد. 

روز یکشنبه، بیستم تیر در حالی که همه خبرنگاران سیاسی روزنامه مطابق اصول حرفه‌ای و به درخواست سردبیری در تحریریه حضور پیدا کرده بودند تا وضعیت‌شان طی نشستی تعیین تکلیف شود، الیاس حضرتی، صاحب امتیاز روزنامه در حالی که تنها چند ساعات از شروع زمان کاری گذشته‌بود، در تماس تلفنی با سرویس سیاسی اعلام کرد که ثمر فاطمی خبرنگار حوزه قضایی، میلاد علوی خبرنگار حوزه مجلس و مهدی روزبهانی خبرنگار حوزه احزاب اخراج شده و قطع همکاری آنها با روزنامه نیز از همین امروز به بخش مالی و اداری اطلاع‌داده شده‌است. 

جالب آنکه حضرتی حتی حاضر به گفت‌وگو با خبرنگاران اخراجی و اعلام مستقیم این مساله به آنان نشد و اسامی خبرنگاران اخراجی را به یکی از خبرنگاران سرویس که قرار بر اخراجش نبود، اعلام کرد. در پی این اقدام مرجان زهرانی، خبرنگار حوزه دولت روزنامه نیز در اعتراض به رفتار غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای صورت گرفته، از ادامه همکاری با روزنامه انصراف داده و استعفا کرد.

در بیانیه ای که توسط این خبرنگاران منتشر شده است آمده؛

ما معتقدیم که این اخراج که بدون هیچ زمینه و مهلت زمانی و یک باره و بدون اطلاع قبلی انجام شده نه تنها بر خلاف اصول حرفه‌ای و اخلاقی است بلکه در شرایط اقتصادی کنونی، بحران‌ها و تاثیرات اقتصادی و روانی بسیاری برای خبرنگاران به دنبال خواهد داشت. تلخ‌تر آنکه براساس شواهد و اطلاعات موجود، اخراج‌های دیگری نیز در روزهای آینده در روزنامه اعتماد اتفاق خواهد افتاد.

در تمام این مدت بهروز بهزادی به عنوان رئیس انجمن پیشکسوتان مطبوعات و مدیر مسوول و سردبیر روزنامه اعتماد حتی حاضر به برگزاری یک جلسه‌با خبرنگاران اخراجی نشد؛ چه پیش و پس از برگزاری جلسه با الیاس حضرتی و چه پس از اعلام اسامی خبرنگاران اخراجی؛ سکوت تنها واکنش سردبیر روزنامه اعتماد در قبال این اتفاقات بود!

در این میان تنها معاون سردبیر که خود را عضوی از تحریریه می داند، تلاش‌هایی انجام داد تا خبرنگاران اخراجی در ازای دریافت حق و حقوق‌شان مجموعه را با آرامش ترک کنند ولی ظاهرا این اقدام هم فرمایشی بود چرا که حتی این رایزنی‌ها هم بی نتیجه باقی ماند.

منبع: دیده بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر