کد خبر: 11226
A

از شرق تا غرب؛ جهان به مرگ آیت الله هاشمی واکنش نشان داد

از شب گذشته و در پی انتشار خبر فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی، علاوه بر رسانه های داخلی در ایران، تقریبا همه رسانه های مهم و اثرگذار در سرتاسر جهان، این خبر را در صدر خروجی اخبار خود قرار دادند. این موضوع در کنار پیام های تسلیت از سوی کشورهای مختلف و سران و سیاستمداران این کشورها، نشان می دهد که فقدان چهره اثرگذار هاشمی رفسنجانی در سیاست ایران، مسأله ای اساسی و بسیار مهم نه تنها برای ایران، بلکه برای جهان پیرامون ایران نیز بوده است.

از شرق تا غرب؛ جهان به مرگ آیت الله هاشمی واکنش نشان داد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ در پی فوت ناگهانی آیت الله هاشمی رفسنجانی،  از شب گذشته تا کنون، رسانه های مختلف خبری در سراسر جهان، به سرعت این خبر را پوشش داده و برخی رسانه های معتبر نیز اقدام به انتشار مطالبی در مورد افکار، روحیات، شخصیت و سوابق سیاسی و عملیاتی وی کرده اند.

پیام های تسلیت از سوی سران کشورهای دور و نزدیک از همان ساعات اولیه انتشار خبر فوت ایشان در شبکه های اجتماعی و کانال های رسمی منتشر شد و حتی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در بیانیه ای رسمی به این خبر و این اتفاق واکنش نشان داد.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده بود: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، «شخصیتی برجسته» در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بوده است؛ «ما به خانواده و عزیزان ایشان تسلیت می‌گوییم».

همچنین خلیفه بن‌زاید آل نهیان، رئیس دولت امارات عربی متحده، با ارسال تلگرافی به «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران، درگذشت آیت‌الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت. 
محمد‌ بن‌ راشد آل‌ مکتوم معاون رئیس دولت امارات و حاکم دوبی و نیز محمد‌ بن‌ زاید آل نهیان ولی‌عهد ابوظبی و معاون فرمانده عالی نیروهای مسلح نیز با ارسال تلگراف‌های مشابه به روحانی درگذشت آیت‌الله هاشمی را تسلیت گفتند.

در همین حال، رسانه های غربی و آمریکایی نیز از شب گذشته تا کنون، اقدام به پوشش وسیع خبر فوت آیت الله هاشمی کرده و برخی از آنها در مطالبی تحلیلی، فقدان ایشان در سیاست ایران را به بررسی کشانده اند. 

روزنامه انگلیسی گاردین جزو نخستین رسانه‌های انگلیسی بود که خبر درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را منتشر کرد. این روزنامه انگلیسی نوشت: هاشمی رفسنجانی دومین شخصیت سیاسی ایران بود و از وی به عنوان یکی از پایه‌گذاران انقلاب اسلامی ایران نام برد. این روزنامه درگذشت آیت الله رفسنجانی را ضربه‌ای برای حسن روحانی دانست.

از شرق تا غرب؛ جهان به مرگ آیت الله هاشمی واکنش نشان داد

خبرگزاری بی بی سی نیز با اشاره به روابط نزدیک روحانی با آیت الله هاشمی رفسنجانی، وی را مشاور و آموزگاری برای حسن روحانی دانست؛ شخصیتی که تأثیر بسزایی در توسعه برنامه هسته ای و توافق هسته ای داشت.

فایننشیال تایمز نیز در مطلبی که پیرامون این موضوع منتشر کرده، به مسأله هسته ای ایران اشاره ای واضح دارد و نوشته است: رفسنجانی به عنوان ناجی ایران در دوران بحرانی شناخته می‌شود، چراکه تلاش کرد ایران به توافق هسته‌ای برسد و جلوی وقوع جنگ را بگیرد. این روزنامه پیش‌بینی کرد با درگذشت هاشمی رفسنجانی، درگیری‌ قدرت میان اصلاح طلبان و اصول‌گرایان شدت می یابد.

از شرق تا غرب؛ جهان به مرگ آیت الله هاشمی واکنش نشان داد

شبکه خبری اسکای نیوز با نقل قول از یک مقام ایرانی نوشت: رفسنجانی مدیری لایق و سیاست‌مداری کارکشته بود که مرگش می‌تواند به حسن روحانی که برای انتخاب دوباره به عنوان رئیس جمهوری ایران تلاش می‌کند، ضربه بزند.

در همین حال، رسانه های آمریکایی نیز خبر فوت ناگهانی آیت الله هاشمی رفسنجانی را به شکلی وسیع پوشش داده اند؛ از جمله نیویورک تایمز در مطلبی به قلم توماس اردبرینک، ستون نویس مشهور این نشریه نوشت: هاشمی رفسنجانی آنقدر بزرگ بود که اصولگرایان محافظه کار نتوانند وی را حاشیه نشین کنند. اکنون او ناگهانی درگذشته است و کسی به اندازه او تأثیرگذار پیدا نمی شود که پا جای پایش بگذارد. این روزنامه ادامه داده است: با مرگ آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی، دسته جات و گرو‌ه‌های سیاسی ایران فورا متوجه شدند که فضای مانور اصلاح‌طلبان به طرز چشمگیری کاهش یافت.

سی ان ان در مطلبی در همین موضوع نوشته است: رفسنجانی که دو بار از 1989 تا 1997 رئیس‌جمهور بود، همچنان شخصیتی تأثیرگذار در سیاست ایران بود. در سراسر شغل سیاسی اش، این گونه دیده شده که رئیس‌جمهور اسبق به دنبال مجرایی برای روابط بهتر با غرب بود.

از شرق تا غرب؛ جهان به مرگ آیت الله هاشمی واکنش نشان داد

در همین حال، لس آنجلس تایمز نیز در مطلب مشابهی بیان کرده است: مرگ رفسنجانی رئیس جمهور اسبق ایران می‌تواند ضربه‌ای به میانه روها باشد. مرگ علی اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور اسبق، صدای یکی از قوی ترین متحدان میانه‌روها در تهران را خاموش کرده و محتمل است که دست محافظه‌کاران را در انتخابات آینده ریاست جمهوری تقویت کند.

اما شاید یکی از مفصل ترین تحلیل ها پیرامون مرگ ناگهانی آیت الله هاشمی رفسنجانی، مربوط به روزنامه واشنگتن پست باشد. این روزنامه در تحلیل خود آورده است: رفسنجانی یکی از بنیانگذاران انقلاب اسلامی ایران و همراه و کمک کار آیت‌الله روح الله خمینی، رهبر انقلاب سال 1979 بود. او در مذاکرات محرمانه بین ایران و آمریکا در دهه 1980 که به رسوایی ایران کنترا منجر شد، نقش و مداخله داشت. چنین مذاکراتی، یکی از چندین تلاش های رفسنجانی برای یافتن راهی برای ترمیم روابط با واشنگتن بود.

واشنگتن پست ادامه داده است: علی اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور اسبق ایران یکی از تأثیرگذارترین شخصیت ها در ایران از زمان انقلاب اسلامی و نیروی پیش برنده برای اصلاحات بود. رفسنجانی نقشی کلیدی در انتخاب روحانی و همچنین پیشتازی او در انتخابات پارلمانی ایفا کرد. غیبت او همچنین می‌تواند روی انتخابات ریاست جمهوری ماه می که در آن حسن روحانی عملگرا به دنبال انتخاب مجدد است، اثر بگذارد.

از شرق تا غرب؛ جهان به مرگ آیت الله هاشمی واکنش نشان داد

آنچه مشخص است، اینکه فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی از دید بسیاری از رسانه های خارجی به ویژه غربی یک عامل مؤثر در سیاست ایران است. اغلب این نشریه ها و رسانه ها ایشان را فردی میانه رو، عملگرا و در مقابل تندروها تفسیر و تعبیر کرده اند و آنچه می توان دریافت این است که مرگ آیت الله از دید بسیاری از این رسانه ها به معنی فقدانی یکی از مهمترین چهره های میانه رو و متعادل در ایران است.

منبع: تابناک

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر