کد خبر: 112299
A

سایت تولید انبوه واکسن کووپارس هنوز راه اندازی نشده است

فلاح مهرآبادی با اشاره به عدم راه اندازی تولید انبوه واکسن کووپارس گفت: برنامه ریزی انجام شده است که در شهریور ماه تولید انبوه واکسن را به صورت تولید یک میلیون دُز در ماه داشته باشیم. همچنین تجهیزات تولید انبوه واکسن به صورت وارداتی تهیه می شود.

سایت تولید انبوه واکسن کووپارس هنوز راه اندازی نشده است

به گزارش دیده بان ایران؛ محمدحسین فلاح مهرآبادی، سخنگوی پروژه واکسن رازی کووپارس گفت: فاز دوم مطالعه بالینی در حال پیگیری است و تا این لحظه بیش از 470 نفر نوبت اول واکسن 290 نفر هم نوبت دوم را دریافت کردند که تا روز پنج شنبه تزریق اول 30 نفر باقی مانده انجام خواهد شد چراکه به دلیل فضا روزانه تعداد محدودی از داوطلبان می توانند واکسن دریافت کنند.

تولید ماهانه یک میلیون دُز واکسن کووپارس از شهریورماه

او با بیان اینکه استقبال برای شرکت در مطالعه بالینی خوب بوده است و تعداد افرادی که برای این مرحله از مطالعه ثبت نام کردند بیش از تعداد مورد نیاز است، افزود: گزارش آنالیز بینابینی آخر هفته آینده برای سازمان غذا و دارو ارسال می کنیم که پیگیر مطالعه فاز سوم باشیم.

فلاح مهرآبادی درباره تولید انبوه واکسن کووپارس ادامه داد: برنامه ریزی انجام شده است که در شهریور ماه تولید انبوه واکسن را به صورت تولید یک میلیون دُز در ماه داشته باشیم. همچنین تجهیزات تولید انبوه واکسن به صورت وارداتی تهیه می شود.

او تصریح کرد: سایت تولیدانبوه واکسن هنوز راه اندازی نشده است و در حال حاضر از زیرساخت های موجود برای تولید استفاده می کنیم.

آزمایشات برای اثربخشی واکسن کووپارس بر روی سویه دلتای هندی انجام نشده است

او درباره تأثیر واکسن کووپارس بر روی سویه های جهش یافته گفت: سوش های آفریقایی و انگلیسی آزمایش شد و نشان داده شده است که با یک الی دو دُز اختلاف سرمی، واکسن توانمندی خنثی سازی ویروس را پیدا کرد اما در خصوص سویه هندی دلتا هنوز اقدامی انجام نشده است.

فلاح مهرآبادی با بیان اینکه در فاز اول مطالعه بالینی مشخص شد واکسن 75 درصد ایمنی زایی داشته است، گفت: اصل ایمنی زایی در فاز دوم محقق می شود که ظرف هفته های آینده آن را اعلام خواهیم کرد.

طراحی دو پلتفرم برای مطالعه بالینی فاز سوم واکسن کووپارس

او درباره پلتفرم انجام مطالعه بالینی فاز سوم گفت: سناریویی طراحی شده است که نشان می دهد لازم است از آن جایی که جامعه به سمت واکسیناسیون حرکت می کند 55 هزار نفر در دو گروه دریافت کننده واکسن رازی و افراد که واکسن های دیگر را دریافت کردند؛ مقایسه شوند. و در کنار آن سناریویی نیز طراحی شده است که 20 هزار در دو گروه دریافت کننده واکسن و دریافت کننده واکسن نما مورد مطالعه قرار گیرند که به نظر می رسد سناریوی اول مورد تأیید قرار بگیرد.

سخنگوی پروژه واکسن رازی کووپارس تصریح کرد: هر فردی که وارد مطالعه می شود تا 6 ماه مورد پایش قرار می گیرد و مشخص نمی شود که جر دریافت کنندگان واکسن بوده یا واکسن نما.

برنامه ای برای مطالعه بالینی واکسن در گروه زنان باردار نداریم

فلاح مهرآبادی افزود: برنامه ای برای مطالعه بالینی واکسن برای کودکان، نوجوانان و زنان باردار نداریم اما در مطالعه فاز دو و فاز سوم افراد بالای 55 سال نیز مورد مطالعه قرار گرفتند و در صورت تأیید واکسن افراد بالای 80 سال نیز می توانند از این واکسن استفاده کنند.

انتشار مقاله مطالعه پیش بالینی ظرف دوهفته آینده

او درباره انتشار مقالات مطالعات بالینی در ژورنال های معتبر گفت: نوشتار مقاله ی مطالعه پیش بالینی انجام شده است و ظرف یک الی دو هفته آینده برای انتشار در مجلات معتبر آماده شود. همچنین زمانی که گزارشات نهایی مطالعه ی فاز یک ظرف چند روز آینده آماده شود تا پایان مرداد ماه به انتشار خواهد رسید./ برنا

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر