کد خبر: 112302
A

برنی سندرز از معترضان کوبایی حمایت کرد

برنی سندرز به جمع دیگر دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آمریکا در ابراز حمایت از کوبایی‌های معترض به دولت کشورشان پیوسته و در عین حال از چند دهه سیاست تحریمی کشورش علیه این کشور جزیره‌ای انتقاد کرد.

برنی سندرز از معترضان کوبایی حمایت کرد

به گزارش دیده بان ایران؛ برنی سندرز، سناتور مستقل ایالت ورمونت آمریکا که خودش را به عنوان یک سوسیالیست توصیف کرده، در توییتی نوشت: همه مردم حق اعتراض و حق زندگی کردن در یک جامعه دموکراتیک را دارند.

 

او از دولت کوبا خواست به حقوق مخالفان احترام بگذارد و از خشونت پرهیز کند. اما سندرز همچنین خطاب به دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز گفت: زمان خیلی زیادی از وقتی که تحریم یک‌جانبه آمریکا علیه کوبا به عنوان عامل آسیب زننده به مردم این کشور و نه کمک کننده به آنها، باید پایان می‌یافت، گذشته است.

 

اعتراضات اخیر در شهرهای هاوانا و سانتیاگو و شهرهای دیگر کوبا، در پاسخ به موج جدید شیوع کووید ۱۹ در این کشور و همچنین استبداد سفت و سخت دولت و کمبود آب و غذا از بابت بحران عمیق اقتصادی بالا گرفت.

 

این اظهارات برنی سندرز بعد از آن مطرح شدند که جو بایدن نیز در حمایت از معترضان کوبایی صحبت کرده و گفت: آنها شجاعانه در حال تاکید بر حقوق همگانی و اساسی خودشان هستند.

 

با این حال دولت بایدن هنوز سیگنالی در خصوص کنار گذاشتن صریح سیاست تند دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور قبلی آمریکا علیه کوبا که عملاً روند گرم شدن روابط واشنگتن-هاوانا در زمان دولت باراک اوباما را لغو کرد، نفرستاده است.

 

سندرز پیش از این از بابت اظهار نظرهایش که در گذشته در تحسین از برخی برنامه‌های به اجرا در آمده از سوی حکومت چند دهه‌ای کاستروها در کوبا مطرح کرده بود مورد انتقاد میانه‌روها و راست گراهای سیاست آمریکا قرار گرفته بود. این انتقادها در طی دو کمپین ریاست جمهوری قبلی او نیز دستاویز رقبای سیاسی او گرفتند.

 

این در حالی است که به گزارش نیویورک پست، رهبران ترقیخواه دیگر دموکرات‌های آمریکا از بابت تداوم سکوتشان در قبال اعتراضات در کوبا مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. آلکساندریا اوکازیو کورتز یکی از این دموکرات‌ها است که تا اواخر روز دوشنبه در توییتر فعال بود و علیه نژادپرستان قائل به برتری سفیدپوستان انتقاد کرد بدون آنکه اشاره‌ای به تحولات کوبا کند.

 

ایلهان عمر و رشیده طلیب، از دیگر اعضای ترقیخواه دموکرات‌های آمریکا نیز ظاهرا اعتراضات کوبا را نادیده گرفته‌اند.

استیوارت وارنی، مجری شبکه فاکس بیزینس در برنامه‌اش تاکید کرد که سکوت جناح چپ آمریکا در قبال کوبا علتش این است که اعتراضات این کشور درحال برجسته کردن "شکست سوسیالیسم" هستند.

 

وی اظهار کرد: چپ افراطی آمریکا می‌خواهد آمریکا را بیشتر شبیه به کوبا کند اما خیلی از کوبایی‌ها ظاهرا می‌خواهند که بیشتر شبیه آمریکایی‌ها شوند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر