کد خبر: 112315
A

جهانپور چگونه «مجری» شبکه چهار شد؟/ دهن‌کجی به مخاطب به چه قیمت؟

هدف از انتخاب یک چهره پرحاشیه به عنوان مجری در شبکه‌ای تلویزیونی که به شبکه دانایی و خردورزی مشهور شده چیست؟

جهانپور چگونه «مجری» شبکه چهار شد؟/ دهن‌کجی به مخاطب به چه قیمت؟

به گزارش دیده بان ایران؛ تا ابتدای اسفندماه سال ۱۳۹۸ کیانوش جهانپور به عنوان سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صرفاً برای خبرنگاران حوزه بهداشت و سلامت و فعالان این حوزه نامی آشنا بود.

شیوع ویروس کرونا و پیامدهای بعدی آن، نام او را همچون سایر اشخاص و پدیده‌های مرتبط با کرونا بر سر زبان‌ها انداخت. او در جایگاه سخنگویی، آخرین اطلاعیه‌ها و البته آمار مبتلایان، درگذشتگان و بهبودیافتگان را به اطلاع افکار عمومی می‌رساند و در ماه‌های ابتدایی سال ۱۳۹۹یکی از چهره‌های ثابت برنامه‌های خبری و تولیدی و تلویزیون بود.

در همین ایام اظهارنظرها و توئیت‌هایی جنجالی از سوی او منتشر شد که به تدریج از جهانپور علاوه بر سمت حقوقی چهره‌ای حاشیه‌ساز و موردعلاقه رسانه‌های زرد و صفحات اجتماعی ساخت. همین اظهارنظرها که نمونه شاخص آن اظهاراتی علیه سیاست‌های چین درباره کرونا بود باعث شد تا در بیستم خردادماه سال ۱۳۹۹ کیانوش جهانپور از سخنگویی وزارت بهداشت و درمان کنار رفته و سیماسادات لاری جای او را بگیرد.

نظر بی‌ادبانه آقای سخنگو

با این حال او به عنوان سخنگوی سازمان غذا و دارو به عنوان یکی از مدیران ارشد وزارت بهداشت همچنان به حضور رسانه‌ای خود ادامه داد و در این میان گاه‌به‌گاه اظهارتی را نیز بیان می‌کرد که جنجال برانگیز می‌شد. در یکی از آخرین موارد که حواشی بسیاری را به وجود آورده و حتی کار را به شکایت روزنامه‌نگاران و اهالی رسانه کشانید توئیتی بود که جهانپور در آن منتقدان روند واکسیناسیون را با تکیه بر نقل‌قول معروف دکتر شریعتی «پفیوزان تاریخ» نامیده بود. جهانپور حتی با وجود اعتراضات فراوان رسانه‌ها، از این گفتار نامتعارف و بی‌ادبانه خود عذرخواهی نکرد و بر موضع خود اصرار کرد.

این بی ادبی سخنگوی سازمان غذا و دارو با واکنش‌های تندی همراه بود و عده‌ای خواستار برکناری او شدند. البته جهانپور پس از بالا گرفتن انتقادات اعلام کرد منظورش «مافیای دارو» بوده است نه منتقدان؛ نمکی وزیر بهداشت هم از او به نوعی حمایت کرد و گفت جهانپور «خسته» بوده است.

اجرای تلویزیونی پاداشی برای حاشیه‌سازی؟!

اما دیروز خبری منتشر شد که بر اساس آن جهانپور به عنوان مجری برنامه «روایت سپید» شبکه چهار سیما معرفی شد. این برنامه هفتگی که سه‌شنبه‌ها ساعت ۲۱ روی آنتن شبکه چهار می‌رود در ۵۲ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای و در گفت‌وگو با مفاخر پزشکی به تاریخ شفاهی نظام سلامت در ایران می‌پردازد.

به همین منظور در قالب این برنامه تلویزیونی با مدیران باسابقه در حوزه بهداشت و درمان که در سال‌های دور و نزدیک در مسؤولیت‌های مهمی همچون وزارت حاضر بوده‌اند، گفت‌وگو می‌شود. شب گذشته هم سید علیرضا مرندی وزیر اسبق بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و رئیس فرهنگستان علوم پزشکی مهمان قسمت اول این برنامه بود.

فارغ از کیفیت اجرای جهانپور و نقد تخصصی برنامه، آنچه قابل‌تأمل است همین حاشیه سازی‌های اوست که گویا به جای این که با برخورد و تذکر مواجه شود بیشتر مایه شهرت و ارتقای کاری این مدیر حوزه سلامت و پزشکی شده است. درست است که برنامه «روایت سپید» با محوریت مسائل پزشکی تولید و پخش می شود اما پرسش این است که آیا واقعاً در مجموعه صداوسیما و در بین مجریان و کارشناسان داخل و خارج از این مجموعه هیچ کس توانایی اجرای این برنامه را نداشته است؟ این در حالی است که در سال‌های اخیر هم در حوزه اطلاع رسانی و مسائل تخصصی پزشکی و هم در موضوعات اجتماعی، اطلاع‌رسانی و فرهنگی مرتبط با پزشکی و سلامت برنامه‌های جذاب و پرمخاطبی در تلویزیون ساخته شده است.

از سوی دیگر یک شبکه تلویزیونی و یک شبکه رادیویی هم به صورت تخصصی به موضوع بهداشت و پزشکی می‌پردازند و مجریان متبحری دراین حوزه دارند که می‌توانند با تسلط و توانمندی این برنامه را اجرا کنند.

با این وجود مشخص نیست هدف سازندگان این برنامه از انتخاب یک چهره پرحاشیه که حداقل در ماه‌های اخیر به واسطه اظهارات غیرمتعارف خود مطرح شده به عنوان مجری یک برنامه تلویزیونی چیست. آن هم در شبکه‌ای که از آن به عنوان شبکه خردورزی و دانایی یاد می‌شود و مدیران سازمان صداوسیما همواره بر ویژگی فرهیختگی مخاطبان آن تأکید دارند.

به این ترتیب و در شرایطی که بسیاری از مجریان توانمند، خاطره‌ساز، کاربلد و با دانش تلویزیون به دلایل گوناگون کم‌کار و یا بیکار شده‌اند، استفاده از چهره‌ای جنجالی و بدون سابقه فعالیت رسانه‌ای برای اجرای یک برنامه تلویزیونی جای تأمل دارد و بیش از هرچیز تکیه صرف بر خبرسازی کیانوش جهانپور را به ذهن متبادر می سازد./ انا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر