کد خبر: 112322
A

فداحسین مالکی: طالبان به تنهایی نمی‌تواند افغانستان را اداره کند

نماینده مردم زاهدان در مجلس گفت: قبل از حوادث ۱۱ سپتامبر و زمانی که طالبان در افغانستان در حال قدرت گیری بود، یک عده تحت عنوان تعامل با طالبان و یا به دلیل خیانت، مناطق را به آنها واگذار کردند؛ بنابراین الان هم در بعضی از مناطق چنین تصور می‌شود لذا مسیر را برای طالبان باز می کنند؛ اما طالبان باید بداند که به تنهایی نمی تواند کشور را اداره کند و از سوی دیگر دولت افغانستان باید این مساله را درک کند که آمریکا پشت آنها را خالی کرد اما اشرف غنی و دکتر عبدالله با طناب پوسیده آمریکا به چاه رفتند.

فداحسین مالکی: طالبان به تنهایی نمی‌تواند افغانستان را اداره کند

به گزارش دیده بان ایران؛  نماینده مردم زاهدان در مجلس و سفیر سابق ایران در افغانستان با بیان اینکه طالبان به تنهایی نمی‌تواند کشور را اداره کند، گفت: تنها راه، برگزاری جلسه بین الافغانی است و انتظار داریم وزارت خارجه اجلاسی با وزای خارجه کشورهای منطقه و همسایه برگزار کند و همه در اداره کردن کشور مشارکت کنند.

فداحسین مالکی با اشاره به وضعیت طالبان در افغانستان، اظهار کرد: تحولاتی که الان در افغانستان اتفاق افتاده، قابل پیش بینی نبود؛ زیرا با وجود اینکه طالبان پیش روی های زیادی در افغانستان دارد، اما واکنش بین المللی و حتی داخلی افغانستان را شاهد نیستیم؛ در نتیجه خیلی از شهرهای افغانستان به تصرف طالبان درآمده است.

او با بیان اینکه آمریکایی ها مسبب این قضایا هستند، گفت: نتیجه چراق سبز و مشروعیتی که آمریکا به طالبان داد، تضعیف دولت مرکزی افغانستان، بود. قبل از حوادث ۱۱ سپتامبر و زمانی که طالبان در افغانستان در حال قدرت گیری بود، یک عده تحت عنوان تعامل با طالبان و یا به دلیل خیانت، مناطق را به آنها واگذار کردند؛ بنابراین الان هم در بعضی از مناطق چنین تصور می‌شود لذا مسیر را برای طالبان باز می کنند؛ اما طالبان باید بداند که به تنهایی نمی تواند کشور را اداره کند و از سوی دیگر دولت افغانستان باید این مساله را درک کند که آمریکا پشت آنها را خالی کرد اما اشرف غنی و دکتر عبدالله با طناب پوسیده آمریکا به چاه رفتند.

مالکی با تاکید بر لزوم برگزاری اجلاس بین الافغانی در تهران، اظهار داشت: پیشنهاد بنده این است که در این شرایط باید اجلاس بین الافغانی بین همه گروه‌ها تشکیل شود و جمهوری اسلامی آمادگی میزبانی از این اجلاس را دارد؛ در اجلاس باید تصمیم گیری شود که آیا لازم است مشارکت حاکمیتی در افغانستان شک بگیرد و یا در قالب لویه جرگه، دولت موقت تشکیل دهند و انتخابات را برگزار کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه استقبال مردم از طالبان، به معنای مشروعیت طالبان نیست، ادامه داد: این عکس العمل مردم در برابر طالبان، نشان دهنده ضعف هایی است که دولت مرکزی از خودش نشان داد؛ دولت افغانستان کاری برای مردم انجام نداد و طالبان هم نمی تواند تمام نیازهای جامعه را تامین کند و اینکه عده‌ای می گویند مردم از طالبان استقبال می کنند، شاید نشان دهنده عصبانیت مردم از عملکرد و فساد دولت است و اگر دولت مرکزی افغانستان قدرتمند بود مردم هیچ گاه این عکس العمل را از خود نشان نمی‌دادند کما اینکه در زمان دولت آقای کرزی این مباحث مطرح نمی شد.

مالکی افزود: تنها راه، برگزاری جلسه بین الافغانی است و انتظار داریم وزارت خارجه ایران، اجلاسی با وزای خارجه کشورهای منطقه و همسایه برگزار کند و نهایتا اجلاس بین الافغانی برگزار شود و همه در اداره کردن کشور مشارکت داشته باشند.

او در پایان در خصوص وضعیت مرزهای کشور، خاطرنشان کرد: تبادلات تجاری و اقتصادی فعلا متوقف شده، اما نیروهای امنیتی، ارتش و سپاه در مرزها مستقر هستند و تعارضی از سوی طالبان به مرزهای شرقی گزارش نشده است.

منبع: شفقنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر