کد خبر: 112369
A

احمد بخشایش: برجام در دولت رئیسی احیا می‌شود

کارشناس مسائل سیاست خارجی درباره مجری پیگیری مذاکرات احیای برجام در دولت سیدابراهیم رئیسی گفت: این مذاکرات را همین تیم آقای عراقچی زیر نظر وزارت خارجه دنبال خواهد کرد اما تصمیم نهایی را شورای عالی امنیت ملی خواهد گرفت.

احمد بخشایش: برجام در دولت رئیسی احیا می‌شود

به گزارش دیده بان ایران؛ گزارش نهایی ظریف به مجلس نشان داد که اگر قرار است برجام احیا شود در دولت سیدابراهیم رئیسی این اتفاق می افتد. برخی معتقدند باید قید احیای برجام را زد اما در مقابل بسیاری بر این باور هستند که «دولت آینده با قدرت بیشتری در میدان مذاکرات حاضر می شود و توافق بهتری را به امضا می رساند».

احمد بخشایش اردستانی درباره مذاکرات احیای برجام گفت: از مجلس نهم قرار بود وزارت خارجه هر سه ماه درباره برجام به قوه مقننه گزارش دهد، اما این کار خیلی با قوت انجام نمی شد، معمولا نمایندگان وزارت خارجه به طور مشخص آقای عراقچی به مجلس می رفتند و یکسری مباحث کلی و تکراری را در این حوزه بیان می کردند. حالا آقای ظریف وقتی به پایان دوره کاری خود رسید در قالب گزارش نهایی خود به مجلس خواست بگوید «خیلی تلاش کرده و زحمت کشیده است» اما این گزارش هیچ چشم انداز و امیدی به مخاطب نمی دهد.

وی درباره مشخص شدن موضوع تضمین طرف مقابل برای اجرای برجام اظهار کرد: وقتی ترامپ از برجام خارج شد، ایران به طرف های باقی مانده در برجام قول داد اقدام متقابل نمی کند بنابراین الان خواست و مطالبه ایران در ازای اجرای برجام آن است که آمریکا باید تضمین دهد، در صورت تغییر دولت، در توافق می ماند و به تعهدش عمل می کند. راهکار حل این مسئله هم روشن است، آمریکا برجام را به کنگره ببرد و در قالب قانون تصویب کند تا دولت بعدی آمریکا نتواند زیر توافق بزند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی بیان کرد: نکته دیگر اصرار آمریکایی ها به باقی ماندن 400 تحریم است. در واقع نمی خواهد اهرم تحریم را رها کند. امروز هم که بخشی از تحریم ها را می خواهد لغو کند شامل شرکت های ژاپنی و کره ای می شود چون آنها فشار آوردند تا بتوانند مطالبات مالی شان را از ایران وصول کنند، در واقع آمریکا دلش برای شرکت های ژاپنی و کره ای سوخته است که خودش هم در آن شرکت ها سهام دار است.

وی ادامه داد: در نهایت احیای برجام در دولت آقای رئیسی انجام خواهد شد چون آمریکایی ها می فهمند طرف ایرانی جدی هستند. در واقع دولت انقلابی آقای رئیسی مطابق دیدگاه نظام در مذاکرات احیای برجام جلو خواهد رفت، یک هم افزایی اتفاق می افتد. در زمان ریاست جمهوری آقای روحانی این وضعیت وجود نداشت چون او می خواست به هر قیمتی برجام را امضا کند که این مدنظر نظام نبود. البته احیای برجام  به این شرط است که غربی ها امتیاز دیگری را نخواهد در قالب برجام از ایران بگیرند.

این استاد دانشگاه درباره مجری پیگیری مذاکرات احیای برجام گفت: این مذاکرات را همین تیم آقای عراقچی زیر نظر وزارت خارجه دنبال خواهد کرد اما تصمیم را شورای عالی امنیت ملی خواهد گرفت./ فردا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر