کد خبر: 112418
A

مینو محرز: وزیر بهداشت دو ماه پیش کمیته علمی ستاد کرونا را منحل کرد

مینو محرز از انحلال کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا توسط وزیر بهداشت در حدود دو ماه قبل خبر و درباره اقدام وزیر توضیحاتی ارائه داد.

مینو محرز: وزیر بهداشت دو ماه پیش کمیته علمی ستاد کرونا را منحل کرد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ مینو محرز درباره حواشی ایجادشده پیرامون خط تولید واکسن برکت توضیح داد: به هیچ وجه یک میلیون و 200 هزار دُز واکسن برکت در خط تولید از بین نرفته است و علت تاخیر در تولید واکسن برکت نیز این است که چون ما چند هفته نتوانستیم برخی مواد اولیه مورد نیاز برای تولید واکسن ها را از کشورهای اروپایی به علت تحریم های آمریکا وارد کنیم، وگرنه هیچ واکسنی در خط تولید واکسن برکت از بین نرفت و دور ریخته نشد.

وی که با رکنا گفت و گو می کرد با انتقاد از ایجاد حواشی درباره تولید واکسن برکت عنوان کرد: من در دوره ای که مسئول آزمایش های بالینی واکسن برکت بودم، مسائل زیادی را یاد گرفتم و برایم جای سوال است که چرا وقتی ما وظیفه سنگین تولید واکسن ایرانی را به سرانجام رسانده ایم، برخی افراد این چنین درباره آن حاشیه ایجاد می کنند و این حواشی درباره واکسن های وارداتی ایجاد نمی شود.

این متخصص بیماری های عفونی ادامه داد: بهتر است که ما از ایجاد حاشیه درباره واکسن های ایرانی دست برداریم و مردم را بیش از این نگران نکنیم، چون روند واکسیناسیون کرونا در ایران عقب است و امیدواریم که تولید انبوه واکسن های داخلی بتواند به افزایش سرعت واکسیناسیون کمک کند.

مینو محرز سرپرست تیم تحقیقاتی واکسن برکت با انتقاد از ایجاد حواشی درباره تولید واکسن برکت عنوان کرد: من در دوره ای که مسئول آزمایش های بالینی واکسن برکت بودم، مسائل زیادی را یاد گرفتم و برایم جای سوال است که چرا وقتی ما وظیفه سنگین تولید واکسن ایرانی را به سرانجام رسانده ایم، برخی افراد این چنین درباره آن حاشیه ایجاد می کنند و این حواشی درباره واکسن های وارداتی ایجاد نمی شود.

این متخصص بیماری های عفونی ادامه داد: بهتر است که ما از ایجاد حاشیه درباره واکسن های ایرانی دست برداریم و مردم را بیش از این نگران نکنیم، چون روند واکسیناسیون کرونا در ایران عقب است و امیدواریم که تولید انبوه واکسن های داخلی بتواند به افزایش سرعت واکسیناسیون کمک کند.

هفته گذشته کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت با بیان این که دکتر مینو محرز هیچ سمتی در ستاد ملی کرونا و کمیته های وابسته به این ستاد ندارد، تاکید کرد که مسئولیت اظهارات ایشان با شخص خودشان است. این در حالی است که پیش از این، مینو محرز به عنوان عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا و عضو کمیته ملی واکسن کرونا شناخته می شد.

محرز البته اظهارات جهانپور که گفته بود مینو محرز هیچ سمتی در ستاد ملی کرونا و کمیته های وابسته به این ستاد ندارد، توضیح داد که چون کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا منحل شده است، عملا او هم سمتی در این کمیته ندارد.

او در توضیح بیشتر گفت: پیش از این کمیته ای در ستاد ستاد ملی مقابله با کرونا وجود داشت که من و بسیاری دیگر از متخصصان عفونی دانشگاه علوم پزشکی ایران بخصوص دانشگاه های تهران و شهید بهشتی در آن عضویت داشتند، اما آقای وزیر حدود دو ماه پیش این کمیته را منحل کرد و اعضای آن را به برخی افراد خاص محدود کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: مهم نیست که پشت سر من چه حرف هایی می زنند، مهم سلامت مردم است و ما باید بیشتر در جهت وظیفه اصلی خود یعنی فراهم کردن امکانات لازم برای پیشگیری از ابتلای عموم هموطنان به این بیماری کوشش کنیم، چراکه اکنون همه گیری کرونا شرایط سختی را برای مردم ایجاد کرده است.

این متخصص بیماری های عفونی با تاکید بر این که با تزریق عمومی واکسن کرونا، لزوما این بیماری ریشه کن نمی شود، اظهار داشت: مردم باید بدانند که با واکسن همه چیز درست نمی شود، بلکه با جهش های اخیر کرونا، برخی واکسن هایی که پیش از این بیش از 90 درصد اثربخشی داشته اند، اکنون اثر آنها به نصف رسیده است، بنابراین مردم نباید فراموش کنند که بهترین راه پیشگیری از ابتلا به کرونا همچنان فاصله گذاری فیزیکی، ماسک زدن و دست شستن مرتب است.

محرز درباره آخرین وضعیت واکسن های ایرانی کرونا غیر از واکسن برکت توضیح داد: واکسن فخرا که تولید وزارت دفاع است، هم اکنون فاز سوم کارآزمایی بالینی خود را می گذراند، واکسن نورا که توسط سپاه پاسداران تولید شده است نیز هم اکنون مراحل کارآزمایی بالینی خود را به خوبی می گذراند و چند ماه دیگر به تولید انبوه می رسد، اما واکسن رازی هنوز به جایی نرسیده است.

سرپرست تیم تحقیقاتی واکسن برکت درباره آخرین وضعیت واکسن تولید مشترک ایران و کوبا هم گفت: موسسه کوبایی که به همراه انیستیتو پاستور واکسن کرونا را تولید کرده است، تنها موسسه ای است که در این کشور به تولید واکسن می پردازد. با توجه به این هم که در هفته های اخیر مردم کوبا به دولت خودشان اعتراض کرده اند که هرچه زودتر باید واکسن کرونا را تامین کند، فعلا دولت این کشور تصمیم گرفته است در ابتدا مردم خودش را واکسینه کند و بعد به اندازه کافی به ایران واکسن بدهد.

وی در پایان گفت: بنابراین هنوز آن قدری که موسسه کوبایی قول داده بود به ایران واکسن کرونا بدهد، به ما واکسن نداده است؛ چراکه این واکسن در خود کوبا مجوز مصرف اضطراری گرفته است و دولت این کشور می خواهد در ابتدا مردم خود کوبا را تا حد زیادی واکسینه کند و بعد این واکسن های تولید مشترک را به ایران بفرستد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر