کد خبر: 112505
A

سیمان پاکتی ۷۰ هزار تومان میلگرد کیلویی ۲۰ هزار تومان

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان : یک هفته است که سیمان در بازار نایاب شده و اگر کسی بتواند سیمان از عامل فروش تهیه کند، ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان برای هر پاکت می‌پردازد.

سیمان پاکتی ۷۰ هزار تومان میلگرد کیلویی ۲۰ هزار تومان

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ فرشید پورحاجت درباره افزایش قیمت مصالح ساختمانی خصوصاً سیمان و میلگرد در روزهای اخیر، با بیان اینکه قیمت سیمان برای انبوه‌ساز کمرشکن شده است، گفت: یک سال است که انبوه‌سازان نسبت به وجود دلالان در بازار سیمان و فولاد هشدار می‌دهند ولی هیچ‌کس توجه نمی‌کند.

وی افزود: مقایسه میزان تولید و مصرف دو محصول سیمان و میلگرد نشان می‌دهد برخلاف آنکه مازاد تولید داریم اما قیمت‌ها افزایش یافته است.

سیمان پاکتی ۷۰ هزار تومان میلگرد کیلویی ۲۰ هزار تومان

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با اشاره به قطع برق صنایع سیمان و تعطیل شدن برخی کارخانجات سیمان یادآور شد: یک هفته است که سیمان در بازار نایاب شده و اگر کسی بتواند سیمان از عامل فروش تهیه کند، ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان برای هر پاکت می‌پردازد.

پورحاجت درباره قیمت میلگرد گفت: نرخ اعلامی این محصول کیلویی ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان برای نوع پرمصرف و این رقم برای درب کارخانه است بنابراین اگر انبوه‌ساز بخواهد تهیه کند، قطعاً با این قیمت پیدا نخواهد کرد و واسطه‌ها تا کیلویی ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان به سازنده واگذار می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: این رقم برای شهرهایی مانند اصفهان و اهواز است که کرایه حمل محصولات فولادی به آنها تعلق نمی‌گیرد اما اگر همین محصول به سایر شهرها حمل شود، کرایه حمل روی قیمت نهایی محصول اضافه خواهد شد.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان درباره علت کمیاب شدن سیمان افزود: به نظر من، بخشی از آن مدیریت شده بوده و از سوی کارخانه‌ها عدم توزیع در بازار انجام می‌شود بنابراین نهادهای نظارتی باید به این موضوع ورود و نظارت بیشتری بر کارخانه‌های سیمان اعمال کنند.

پورحاجت، دو عامل دیگر کمبود سیمان در بازار را کاهش ۶۰ درصدی ظرفیت تولید شرکت‌های تولیدکننده و عرضه برق کارخانه‌های سیمان تا ۱۰ درصد دیماند آنها عنوان و اظهار کرد: تبعات افزایش قیمت مصالح ساختمانی خصوصاً سیمان و میلگرد در افزایش قیمت تمام شده ساخت‌وساز بروز خواهد کرد، حتی بسیاری از کارگاه‌های ساخت‌وساز تعطیل خواهند شد و دود این گرانی مسکن به چشم مردم می‌رود.

افزایش قیمت بتن آماده با کرایه حمل بونکر به ۱.۳ میلیون تومان در هر متر مکعب!

وی با اشاره به عرضه بخشی از محصولات سیمان و فولاد در بورس کالا گفت: حتی عرضه این دو محصول در بورس هم نتوانسته مشکل دلالی را برطرف کند و برخی در بورس سیمان و میلگرد می خرند و با قیمت بالاتر به انبوه ساز می‌فروشند؛ در حالی که سال گذشته در همین موقع، بتن آماده با هزینه حمل آن توسط بونکر (کامیون‌های حمل سیمان) بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان در هر متر مکعب فروخته می‌شد.

این فعال صنفی صنعت ساختمان به افزایش عجیب قیمت بتن آماده در ۲۳ تیر ماه اشاره کرد و ادامه داد: هر متر مکعب بتن آماده به ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

شهرداری‌ها هزینه عوارض صدور پروانه ساخت را ۵۰ درصد افزایش دادند

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان، عامل سوم افزایش قیمت مسکن را افزایش عوارض صدور پروانه ساختمانی دانست و گفت: از یکسو قیمت نهاده‌های ساختمانی افزایش چشمگیری داشته و از سوی دیگر، شهرداری‌ها به تکالیف قانونی خود مبنی بر تخفیف در صدور پروانه ساختمانی عمل نکرده‌اند و به طور متوسط تا ۵۰ درصد عوارض صدور پروانه افزایش یافته است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر