کد خبر: 11261
A
معاونت درمان وزارت بهداشت در گفت و گو با دیده بان ایران:

طرح تحول سلامت، پزشکان را به تک شغله بودن تشویق کرد

روز شنبه گذشته و پس از سال‌ها بحث و تعلیق طرح ممنوعیت فعالیت پزشکان بخش دولتی در بخش خصوصی بالاخره، مجلس شورای اسلامی پیشنهاد ارائه شده در قانون برنامه ششم توسعه، مبنی بر ممنوعیت فعالیت پزشکان استخدام شده بخش دولتی را ممنوع کرد. موضوعی چالش برانگیزی که مخالفان و موافقان بسیاری را به دنبال داشت و پس از تصویب این طرح؛ واکنش های زیادی را هم برانگیخت

 طرح تحول سلامت، پزشکان را به تک شغله بودن تشویق کرد

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران، روز شنبه گذشته و پس از سال‌ها بحث و تعلیق طرح ممنوعیت فعالیت پزشکان بخش دولتی در بخش خصوصی بالاخره، مجلس شورای اسلامی پیشنهاد ارائه شده در قانون برنامه ششم توسعه، مبنی بر ممنوعیت فعالیت پزشکان استخدام شده بخش دولتی را ممنوع کرد. موضوعی چالش برانگیزی که مخالفان و موافقان بسیاری را به دنبال داشت و پس از تصویب این طرح؛ واکنش های زیادی را هم برانگیخت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ به موجب این قانون مهم ترین گروه‌های بخش‌های دولتی خدمات درمانی، یعنی اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی و عمده پزشکانی که در بخش‌های دولتی فعالیت می‌کنند، نمی توانند در بیمارستان‌های خصوصی، کلینیک‌ها و از همه مهم تر مطب های شخصی فعالیت کنند.

گرچه در مصوبه روز چهارشنبه و شنبه گذشته مجلس شورای اسلامی نامی از مطب‌های پزشکان نیامده است، اما اظهار نظر رییس سازمان نظام پزشکی کشور نشان می‌دهد، این مصوبه مطب‌داری پزشکان را نیز نشانه گرفته است.

اهمیت این مصوبه از آنجایی است که به باور بسیاری از کارشناسان این حوزه  بخش زیادی از درآمد پزشکان کشور در مقطع کنونی وابسته به سه عامل اصلی است:

نخست، کارانه ای که پزشکان پرکار از بیمارستان‌های دولتی می گیرند، دوم حق السهم و حق الزحمه آنها در بیمارستان‌های خصوصی و سوم مطب داری.

برهمین اساس می‌توان گفت این مصوبه مجلس می‌تواند هرسه این موارد را با چالش‌های مهمی همراه کند.

اما تصویب این طرح براساس ماده ۸۹ قانون برنامه ششم توسعه است. به موجب این ماده، وظایف وزارت بهداشت در طول برنامه ششم توسعه مشخص شده است و براساس بند ب این ماده، فعالیت پزشکان استخدام شده در بخش دولتی، در بخش خصوصی ممنوع است.

در این بند آمده است:« کلیه پزشکان، دندانپزشکان و داروسازانی که در استخدام پیمانی و یا رسمی دستگاه‌های اجرایی موضوع این قانون هستند، مجاز به فعالیت انتفاعی پزشکی در سایر مراکز تشخیصی، آموزشی، درمانی و بیمارستان‌های بخش خصوصی، عمومی غیردولتی با رعایت تبصره یک ماده واحده قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل مصوب سال ۱۳۷۳ و یا فعالیت در بخش خصوصی مرتبط با حوزه ستادی مربوط به غیر از دستگاه اجرایی خود نیستند. مسئولیت اجرای این بند به عهده وزراء وزارتخانه های مربوطه و معاونین آنها و مسئولین مالی دستگاههای مذکور است.»

با این حال یکی دیگر از نکات مهم این مصوبه مستثنی شدن پزشکان و دندان‌پزشکان عمومی از آن است. به این معنا که پزشکان عمومی استخدام شده در بخش‌های دولتی، اجازه فعالیت در بخش خصوصی را خواهند داشت و با این تبصره ‌می توان گفت، استدلال مخالفان طرح که تاکید می‌کردند، این طرح پزشکان کم درآمد را به چالش می‌کشد، رنگ می بازد.

دیگر تبصره مهم این بند، ناظر بر فعالیت پزشکان در مناطق محروم است.

قانون در این باره نیز صراحتا تاکید کرده است:

« تبصره ۱- موارد استثنا برای مناطق محروم با ذکر نام فرد و علت به پیشنهاد دستگاه اجرایی مربوطه و تأیید وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تأیید می‌شود.

تبصره۲- مطب پزشکان و دندانپزشکان متخصص در نقاط محروم در صورت نیاز و ضرورت به تشخیص رئیس دانشگاه و یا دانشکده علوم پزشکی آن نطقه تعیین می‌شود مطب پزشکان و دندانپزشکان عمومی از شمول این بند مستثنی است.»

 

با این حال، قاضی زاده هاشمی؛ وزیر بهداشت طی نگارش یادداشتی در کانال تگرامی خود ضمن تأکید بر اینکه قانون ممنوعیت چند شغله بودن پزشکان اجرایی نیست، گفت: ما باید قانون را طوری بنویسیم که بتوان به آن احترام گذاشت و باید قبول کنیم که مشکلات زیادی در طول این سال ها به پزشکان تحمیل شده و بخشی از آنها از طرف پزشکان دیگر بوده است، امیدواریم در جامعه پزشکی، داروسازی، پیراپزشکی و دندانپزشکی شاهد وحدت رویه باشیم.

از سوی دیگر مسعود پزشکیان؛ وزیر سابق بهداشت و نایب رییس کنونی مجلس شورای اسلامی که یکی از موافقان سرسخت این طرح بشمار میرفت در همین رابطه و در جریان تصویب این قانون در مجلس، موضع تندی نسبت به فعالیت پزشکان گرفت و گفت: پزشکان باید در یک محل کار کنند و حق ندارند دو جا کار کنند؛ ما از جناح خود دفاع نمی کنیم بلکه از حق دفاع می کنیم.

وی  در جریان بررسی ماده ۸۹ لایحه برنامه ششم توسعه کشورو در رابطه با تکالیف وزارت بهداشت خطاب به پزشکان گفت:«شما بیخود می کنید که به بیمار می گویید بیایید در خارج از بیمارستان دولتی عمل شوید. مگر بیمارستان دولتی را چه کسی ساخته است؟ اگر بیمارستان بد است، در آن را ببندید و اگر بیرون از بیمارستان خوب است همه بروند آنجا و چه معنی دارد بیایند بیمارستان.! یک پزشک نباید در 10 جا کار کند و نتواند پاسخگوی مریض باشد، اگر پزشکان متعهد می شوند.»

اما در همین رابطه «محمد حاجی آقاجانی» معاونت درمان  وزارت بهداشت در گفت و گو با خبرنگار دیده بان ایران گفت: ما با اجرای برنامه «طرح تحول سلامت» توانستیم با تغییر تعرفه‌ها و ضریب‌ها، پزشکان را به تک‌ شغله بودن تشویق و دو شغله بودن را ممنوع کنیم.

وی افزود: مهمترین اتفاقی که در یک سال اخیر موجب افزایش حضور تمام وقت پزشکان در بخش دولتی شده است، افزایش حدود دو برابری تعرفه‌های پزشکی است و این بهترین تصمیمی بود که باعث شد تا پزشکان  از کار تمام وقتی در بیمارستان‌های دولتی استقبال کنند.

آقاجانی تصریح کرد: حضور پزشکان باعث تقویت خدمات درمانی و آموزشی می‌شود و مردم این انتظار را دارند به هنگام مراجعه به اورژانس، پزشک متخصص حضور داشته باشد. بنابراین لازم است این مسئله به مرور زمان تبدیل به فرهنگ شود، بنابراین مهم‌ترین وظیفه حاکمیتی ما مراقبت از بیماران اورژانسی است.

معاون درمان وزارت بهداشت و درمان همچنین خاطرنشان کرد: حدود 4 سال از تصویب این قانون می گذرد اما برخی پزشکان به دلیل به خطر افتادن منافع خود در مقابل اجرای قانون مخالفت می کنند وعلاوه بر این که اراده ای نیز برای اجرای قانون در وزارت بهداشت وجود ندارد.

معاونت درمان  وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: براساس آمار رسمی تقریبا 10هزار پزشک متخصص و فوق‌تخصص تمام‌وقت، هیات علمی و درمانی در بیمارستان‌های سراسر کشور حضور دارند که موجب افزایش دسترسی مردم به خدمات درمانی بهتر و با کیفیت‌تر  در بیمارستان ها شده است.

گفت و گو :نوگل تاجدوزیان 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر