کد خبر: 112792
A

کنعانی مقدم: جریان «حق طلب» از دولت رئیسی انتقاد می کند

انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 به نوعی آرایش صحنه سیاسی کشور را تغییر داد. برخی معتقدند جریان سومی خارج از فضای اصولگرایی و اصلاح طلبی شکل خواهد گرفت.

کنعانی مقدم: جریان «حق طلب» از دولت رئیسی انتقاد می کند

به گزارش دیده بان ایران؛ حسین کنعانی مقدم درباره شکل جدید عرصه سیاسی ایران گفت: تجربه نشان داده که جریانات سیاسی در ایران متناسب با شرایط و وضعیت شان در قدرت تغییراتی را شکل می دهند. عمدتا برخی احزاب و گروه های سیاسی که دولت ساخته هستند می کوشند از دولت مستقر بدون هیچ انتقادی حمایت کنند؛ از طرفی جریاناتی که نتوانستند آرای مردم را در انتخابات جذب کنند، ژست اپوزیسیونی می گیرند رویکرد تقابل با جریان حاکم را دنبال می کنند. در این میان جریان سومی هم وجود دارد که براساس مشی انقلاب به موضوعات سیاسی ورود پیدا می کند و کاری به این ندارند که دولت مستقر متعلق به آنها هست یا خیر.

وی مشی عدالتخواهانه و حق طلبانه را از ویژگی های اصلی جریان سوم خواند و افزود: این جریان دنبال قدرت نیست بلکه در مبارزات انتخاباتی شرکت می کند تا فرصتی برای خدمت ایجاد شود. این جریان به نظر می آید در حال جا باز کردن فضا برای خود در عرصه سیاسی کشور است و به تبع فضا برای سایر جریانات سیاسی کم می شود. معتقدم این جریان می تواند در آینده سیاسی ایران حرف جدیدی را هم در داخل و هم در صحنه بین المللی بزند.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره احیا و بازسازی سریع تشکیلات سیاسی اصلاح طلبان یادآور شد: اصلاح طلبان فرصت های زیادی را در دولت آقای روحانی از دست دادند. آنها می توانستند براساس پاسخگویی به مطالبات مردم، اعتماد قشر خاکستری را جلب کنند اما شکست دولت آقای روحانی به سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان ضربه سنگینی زد بنابراین آنها برای احیای سرمایه اجتماعی خود راه سختی و طولانی را در پیش دارند. آنها یا درون نظام باقی می مانند یا با جریانات اپوزیسیون پیوند می خورند و نقش اپوزیسیون داخلی را ایفا خواهند کرد.  

وی درباره امکان شکل گیری جریان اصولگرای منتقد دولت سیدابراهیم رئیسی اظهار کرد: این اتفاق می افتد این جریان در زمان دولت آقای احمدی نژاد هم وجود داشت، بالاخره بخشی از نیروهای دلسوز انقلاب و نظام کاری به این ندارند که دولت منتسب به جناح آنها هست یا خیر. البته این رویکرد را به جای اصولگرا، «حق طلب» توصیف می کنم که ظهور بروزش در آینده سیاسی ایران خیلی بیشتر خواهد بود.

کنعانی مقدم بیان کرد: البته اسم مشی «حق طلبی» را جریان نمی گذارم بلکه بُعد سوم سیاست ایران خواهد بود. ما سالها درگیر یک سیاست دو بُعدی «سیاه یا سفید»، «اصولگرا یا اصلاح طلب» و «چپ و راست» بودیم. این فضا شکسته شده و در حال سه بعُدی شدن است بنابراین معتقدم فضای بازتری برای فعالیت خیلی از جریان های سیاسی خواهیم بود./ نامه نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر