کد خبر: 113203
A

کمال حسین پور: مجلس یازدهم آمادگی لازم برای حذف «کولبری» را دارد

کمال حسین‌پور گفت: تمرکز ما در طرح «ساماندهی کولبران» بر ایجاد بازارچه‌های مرزی و تعیین معبرهای خاص است که انشالله با اعلام وصول طرح، درباره جزئیات آن تصمیم گیری خواهیم کرد و نظر سایر ارگان‌ها را هم جویا خواهیم شد.

کمال حسین پور: مجلس یازدهم آمادگی لازم برای حذف «کولبری» را دارد
به گزارش دیده بان ایران؛ کمال حسین پور، نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی از ارائه طرحی مبنی بر ساماندهی کولبران خبر داد و گفت: طرح تدوین شده جهت ساماندهی کولبران فقط مربوط به نمایندگان آذربایجان غربی نیست بلکه به همراه نمایندگان شهرهایی که کولبری در آنجا وجود دارد مانند کردستان، کرمانشاه و... این طرح را تدوین کردیم تا بتوانیم گامی جهت ساماندهی کولبران کشور برداریم.


او در پاسخ به این سوال که هم اکنون این طرح در چه وضعیتی قرار دارد، افزود: این طرح هنوز نه به صحن علنی آمده و نه به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع شده است درواقع فعلا در نوبت اعلام وصول قرار دارد و منتظر هستیم نوبت رسیدگی به آن فرا برسد تا بتوانیم درباره آن تصمیم گیری کرده و جزئیات آن را در اختیار عموم مردم قرار دهیم.

 

حسین پور با تاکید بر اینکه کولبری باید از بین برود، تصریح کرد: مبحث زشت کولبری باید از بین برود چرا که در شان یک انسان نیست بار ۲۰۰ کیلویی را روی دوش خود قرار دهد و برای تامین معیشت خود و خانواده‌اش از میان صخره‌های سنگی که احتمال مرگ در آنها بالاست تردد کند بنابراین تمرکز اصلی ما حذف کولبری در مناطق مرزی کشور است.

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به راهکارهایی که در این طرح برای حذف کولبری پیش بینی کردند، گفت: یکی از مشکلات جدی ما در نوار مرزی کشور نبود اشتغال است متاسفانه در این شهرها هیچگونه شغلی وجود ندارد و کشاورزی، صنعت و... دارای رونق نیست بنابراین یکی از اهداف ما این است بازارچه‌های مرزی ایجاد کنیم تا کولبران به جای کولبری در این بازارچه‌ها مشغول به کار شوند و دیگر مجبور نباشند کار سخت کولبری را انجام دهند.


او ادامه داد: معبرهای خاصی را در گذشته مشخص کرده بودند تا کولبران به صورت ضابطه‌مند کار کنند که این روزها تعطیل شده است بنابراین درنظر داریم یک سری معابر رسمی را مشخص کنیم و چندقلم کالا را تعیین کرده تا کولبر به صورت قانونی به حمل کالا بپردازد و مجبور نباشد از طریق کوه‌ها به صورت قاچاق کالایی را جابجا کند.

 

این عضو کمیسیون عمران مجلس عنوان کرد: به طورکلی تمرکز ما در این طرح بر ایجاد بازارچه‌های مرزی و تعیین معبرهای خاص است که انشالله با اعلام وصول طرح، درباره جزئیات آن تصمیم گیری خواهیم کرد و نظر سایر ارگان‌ها را هم جویا خواهیم شد.


حسین پور با تاکید بر اینکه مجلس آمادگی لازم برای حذف کولبری را دارد، گفت: تمام نمایندگان مجلس شورای اسلامی باتوجه به دغدغه خود، آمادگی لازم برای ساماندهی کولبری و حذف آن را دارند و تاکنون چندین جلسه پیرامون این موضوع تشکیل دادیم که انشالله به نتایج خوبی خواهد رسید که البته طرح‌ها و برنامه‌های ما تحت تاثیر تغییر دولت نیز قرار نخواهد گرفت و لطمه‌ای به آن وارد نمی‌شود.

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا سهم سوخت کولبران پرداخت شده است یا خیر؟ بیان کرد: سهم سوخت کولبران توسط دولت پرداخت شده است و مشکلی در این زمینه نداریم.

منبع: برنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر