کد خبر: 114254
A

واکسن جانسون اند جانسون مقابل گونه دلتا کرونا مقاوم است

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد دریافت کنندگان واکسن کرونای جانسون اند جانسون (Johnson & Johnson) پس از تماس با نوع دلتا ویروس کووید -۱۹ کمتر در بیمارستان بستری می‌شوند یا واکنش های شدیدی نشان می‌دهند. نتایج تحقیق همچنین نشان می دهد واکسن جانسون اند جانسون عملکرد بهتری نسبت مدرنا و فایزر در برای کرونای جهش یافته دلتا داشته است

واکسن جانسون اند جانسون مقابل گونه دلتا کرونا مقاوم است

به گزارش سایت دیده بان ایران به نقل از خبرگزاری یونایتدپرس، این مطالعه که بر اساس نتایج یک کارآزمایی روی ۴۸۰ هزار کارمند بهداشت در آفریقای جنوبی بود ، اولین شواهد در مقیاس وسیع را ارایه می دهد که واکسن کرونای تک دز جانسون اند جانسون در برابر این گونه جدید و غالب ویروس کرونا موثر است.

گلندا گری یکی از محققان این مطالعه و رییس شورای تحقیقات پزشکی آفریقای جنوبی گفت: این تزریق ۷۱ درصد در میزان بستری شدن و ۹۶ درصد در جلوگیری از مرگ ناشی از ابتلا به ویروس کرونا موثر بوده است.

وی افزود: این مطالعه که با نام Sisonke شناخته می شود، نشان می دهد که واکسن کرونای جانسون اند جانسون در برابر گونه دلتای کرونا موثرتر از گونه های قبلی است.

رییس شورای تحقیقات پزشکی آفریقای جنوبی یادآور شد: دوام تزریق این واکسن کرونا هشت ماه طول می کشد و این مطالعه نشان می دهد که در حال حاضر نیازی به تزریق دز تقویت کننده نیست.

واکسن کرونای جانسون اند جانسون در برنامه واکسیناسیون آفریقای جنوبی نقش مهمی داشته است و این شرکت داروسازی موافقت کرده است که ۴۰۰ میلیون دز را تا سال ۲۰۲۲ به اتحادیه آفریقا برساند.

در ماه آوریل ، پس از توصیه نهادهای نظارتی آمریکا برای توقف در تزریق واکسن کرونای جانسون اند جانسون در واکنش به گزارش هایی که باعث لخته شدن خون می شود ، این عرضه به تعویق افتاد.

در ماه ژوئیه ، سازمان غذا و داروی آمریکا هشدار جدیدی را در مورد این واکسن برای افزایش خطر ابتلا به سندرم «گیلن بار»، یک اختلال خود ایمنی نادر که در آن سیستم ایمنی به سلول های عصبی آسیب می رساند ، اعلام کرد.

مطالعه آفریقای جنوبی در همان روزی انجام شد که تنظیم کننده های ایمنی دارو در اتحادیه اروپا توصیه کردند که واکسن جانسون اند جانسون موجب افزایش خطر ابتلا به ترومبوسیتوپنی ایمنی می شود.

این بیماری با حمله سیستم ایمنی به پلاکت های مورد نیاز برای لخته شدن خون مشخص می شود.

 ویروس کرونا موسوم به «کووید-۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد و سازمان جهانی بهداشت ۲۱ اسفند ۹۸ همه گیری جهانی این ویروس را اعلام کرد.

جهش ویروس کرونا در انگلیس، بزریل، هند و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر