کد خبر: 114257
A

حملات پانیک در دوره کرونا

حمیده آزاده روانشناس در یادداشتی تحلیلی به واکنش های روانی بخشی از جامعه پس از شیوع کرونا پرداخته است؛

حملات پانیک در دوره کرونا

دیده بان ایران: حمیده آزاده روانشناس در یادداشتی تحلیلی به واکنش های روانی بخشی از جامعه پس از شیوع کرونا پرداخته است؛

متن یادداشت در ذیل آمده است: 
در شرایط فعلی که ترس از ابتلا به بیماری کووید -۱۹ سراسر جهان را درگیر کرده است، مبتلایان به اختلال پانیک بیش از دیگران در معرض ترس و استرس قرار دارند. وحشت ناشی از ابتلای کرونا باعث شده است که این افراد بیش از گذشته دچار حملات پانیک شوند. همچنین شباهت علائم این اختلال با کووید -۱۹ باعث شده که بسیاری از مبتلایان این نوع حملات را به کووید -۱۹ ربط دهند.
حملات پانیک نوعی اختلال اضطرابی است که درایام کرونا افزایش یافته است و برخی افراد تنگی نفس «پانیک» را ناشی از ابتلا به بیماری کرونا تصور می کنند.
استرس همیشه چیز بدی نیست و حتی در کوتاه‌مدت پاسخ طبیعی بدن در برابر تهدیدات محسوب می‌شود. با آزاد شدن هورمون‌های استرس در بدن ضربان قلب بالا می‌رود و اکسیژن‌رسانی به مغز افزایش می‌یابد؛ بنابراین فرد می‌تواند در مقابله با تهدید واکنشی صحیح و به موقع از خود نشان دهد، اما استرس در طولانی‌مدت منجر به بروز مشکلاتی جدی میشود
اختلال پانیک کشنده نیست، اما به‌دلیل تأثیری که بر سطح استرس افراد دارد می‌تواند عاملی مختل ‌کننده برای ادامه روال عادی زندگی محسوب شود. افراد درگیر با این اختلال معمولاً به‌دلیل ترس از بروز حملات پانیک و ناتوانی در رهایی از آن در اماکن پر ازدحام از حضور در اجتماعات شلوغ خودداری می‌کنند. گاهی این افراد توان خارج شدن از منزل را به تنهایی از دست می‌دهند و رفع تمامی نیازهای خارج از منزل خود را به حضور دیگران وابسته می‌کنند. 
"بیماری هراسی"،نوعی دیگر از اختلال اضطراب است که درباره احتمال بیمار بودن فرد است. فرد مبتلا به این اختلال مشغولیت فکری مداوم به داشتن یا احتمال ابتلاء به یک بیماری جدی را دارد و این اشتغال ذهنی به طور آشکار افراطی یا نامتناسب است. برخی افراد تنگی نفس ناشی از این حملات را به دلیل تشابه علائم کرونا (تنگی نفس) نشانه ابتلاء به این بیماری فرض می کرده اند؛ این حملات در اغلب موارد در ظرف چند دقیقه و حداکثر تا ۱۰ دقیقه ادامه یافته و با رفتن فرد به محیط آزاد برطرف می‌شود 
اما یکی دیگر از مهم‌ترین اختلالات روانشناختی که می‌تواند به سلامت روان بیماران مبتلا به کووید -۱۹ آسیب وارد کند اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)است؛ اختلال استرس پس از سانحه یک مشکل روانشناختی مرتبط با استرس است و در افرادی که وضعیت تهدید کننده را تجربه می‌کنند، به وجودمی آید.
 
از سوی دیگر در برخی پرسنل بیمارستان که درگیر درمان کرونا بوده‌اند،علائم اختلال پس از سانحه (PTSD)را دیده شده است و این موضوع قابل تأمل برای بررسی سلامت روان کادر درمان است.
با توجه به مواردگفته شده درباره اختلالات شایع در دوران کرونا، نیاز است شناسایی این اختلالات روانی در گروه‌های مختلف، وضع و تدوین پروتکل‌های درمانی مناسب و فراهم کردن شرایط مناسب برای ارائه خدمات روانشناختی بویژه مشاوره‌های غیر حضوری تلفنی و اینترنتی به طور جدی مد نظر قرار گیرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر