کد خبر: 114334
A

فعال سیاسی اصولگرا: حامیان احمدی نژاد نباید در دولت ابراهیم رئیسی حضور داشته باشند

احمد کریمی اصفهانی فعال سیاسی نزدیک به ابراهیم رئیسی: کسی که اعتقاد به احمدی نژاد دارد یعنی به اسرائیل اعتقاد دارد خدا کمک کرد و احمدی نژاد، ذات خود را در این انتخابات نشان داد بنابراین به گونه ای نباشد افرادی که یک سر سوزن به آقای احمدی نژاد، اعتقاد دارند در این دولت باشند که یقینا کار را به فساد می کشانند.

فعال سیاسی اصولگرا: حامیان احمدی نژاد نباید در دولت ابراهیم رئیسی حضور داشته باشند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛احمد کریمی اصفهانی از فعالان سیاسی اصولگرا و از اعضای جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره کابینه رئیسی گفتگویی انجام داده و نوشت: 

پیش بینی شما از چینش کابینه ابراهیم رئیسی چیست؟ 

من همان ابتدای امر در مصاحبه‌ای اشاره کردم و گفتم چه خوب است  دولت رئیسی در حد فاصل تحویل گرفتن دولت، قبلا بررسی‌های خود را انجام دهد و افراد را انتخاب کند و حتی از آن مدت قانونی مجلس استفاده نکند چرا که حتی یک روز هم برای دولت یک روز است به این دلیل که وقت زیادی سپری نشود تا بتوانیم نهایت استفاده را از زمان ببریم در نتیجه بتوانیم دولت مستقری را در اولین فرصت داشته باشیم بدون اینکه منتظر بمانیم.

امیدواریم که این اتفاق بیفتد همانطور که در بیانات مقام معظم رهبری هم این مطلب را مشاهده کردم بدین گونه که ایشان هم اشاره کردند این کار باید زودتر انجام شود. امیدوارم رئیسی چنین کاری انجام دهد. تا جایی که ما اطلاع داریم بخشی از این کار انجام شده منتهی بیشتر گمانه زنی است در واقع عنوان کردن اسامی شاید کار درستی نباشد آنچه که من از کلیات کار اطلاع دارم بدین گونه نیست که اعضای کابینه جناحی باشند یا فراجناحی باشند.

کابینه رئیسی باید مردمی باشد نه جناحی یا فراجناحی

 منظور از جناحی این است که اصولگرا باشد منظور از فراجناحی این است که از افراد معروف اصولگرا و اصلاح طلب باشد. حتی از این هم فراتر؛ از نگاه بنده کابینه ای مردمی باید باشد که شایسته ها را روی کار بیاورد و آنها هم در مقابل شعارهایی که دولت داده متعصب باشند تا بتوانند به سرعت کارهای مردم را سامان بدهند از این منظر که وضعیت مردم، وضعیتی نیست که بتوانند تحمل کنند.

کار دولت نباید شتابزده باشد اما....

در عین حال کار نباید شتابزده باشد و یا ملت توقع اضافی از دولت داشته باشند اما دولت باید این توجه را داشته باشد که در اولین فرصت تا جایی که امکان دارد موارد و مشکلات را رفع  و رجوع کند، در زمینه مسائل اجتماعی و اقتصادی موانع زدایی کند از جمله مسئله کرونا که نه تنها کشور ما بلکه دنیا را تحت الشعاع خود قرار داده است. اگر بتوانند این فرایند واکسیناسیون را به سرعت به پایان برسانند هر چند شواهد نشان می‌دهد که این کار در حال انجام است.

بنابراین صرف از فراجناحی بودن کابینه، باید شاهد افراد جدید و شایسته سالاری باشیم چراکه اگر قرار است همان افراد باشند بدون رودربایستی باید بگویم افرادی که انتخاب شدند اکثر افرادی تئوریک هستند کار اجرایی نکردند اینها نمی‌توانند. ما از نظر امکانات و منابع در کشور، هیچ چیز کم و کسر نداشتیم منابع ۷ درصدی جهان را در اختیار داریم در حالی که ۱ درصد جمعیت داریم.

آنچه که تا امروز مطرح بوده چند مسئله است؛ نخست مسئله سوءمدیریتی بوده که حاکم بوده است. دوم، بعضی از اینها منتظر بودند فساد در مسائل داشته باشند که همین موجب می‌شد کارها را به خوبی جلو نبرند بعضی ها از نظر توانمندی، توان نداشتند در نتیجه مشکلات بسیار بر سر راه بوده است مثلا فردی متدین بوده اما توانمند نبوده یا آن گونه که باید به سرعت کارها را جلو ببرد عمل نکرده است. اگر فردی، پاکدست، متدین، علاقه مند به مردم باشد و در واقع تنها به فکر پُرکردن جیب خود و خویشاوندانش نباشد به سرعت می‌تواند کارها را پیش ببرد امیدواریم چنین اتفاقی رخ دهد.

*آقای کریمی اصفهانی! نظرتان درباره دو حکم آقای رییسی به آقای مخبر و اسماعیلی چیست؟ 

آقای مخبر که قبلا صحبت شده بود یک " اِن قُلتی" و اختلافی داشت مبنی بر اینکه اگر می خواهند او به عنوان معاون اول باشد حتما کسانی باید حضور داشته باشند که او آن تسلط و تعامل کافی که لازم است بین معاون اول و وزرا وجود داشته باشد را داشته باشد. 

احتمال قوی اینکه حکمی زده شده یعنی نظر مخبر تامین شده باشد که این حکم را اعلام کردند. به هر حال آقای مخبر با توجه به اینکه یک فرد اجرایی است و کارهای خوبی در کشور انجام داده است امیدواریم در دستگاه دولت هم بتواند انجام وظیفه کند. 

البته این موضوعی که آقای مخبر مطرح کردند به معنی اختلاف نبود بلکه مسئله نظر بود و ایشان معتقد بود تعامل بین معاون اول و وزرا نکته ضروری است احتمالا این موضوع بود که حل شد و اکنون کار به جلو رفت. آنچه که مسلم است این است که هم مسئله سرعت و هم انتخاب در کابینه در نظر گرفته شود هم این گونه نباشد که مجلس سرعت نداشته باشد.

 به بیان دیگر این گونه نباشد که دولت از زمان قانونی خودش برای معرفی وزرا استفاده نکند اما مجلس از زمان قانونی اش استفاده کند در واقع مجلس می تواند حتی نیمه کاره هم باشد با دولت ارتباط داشته باشند اسامی را دریافت کنند بررسی کنند حتی در مورد بعضی وزرا هم اگر احتمال می دهند که آنها نمی توانند رأی اعتماد  بگیرند به دولت تذکراتی بدهند. یعنی قبل از اینکه افراد به صحن علنی بیایند جابه جایی ها انجام شود. اگر تعامل بین قوا باشد بسیاری از مسائل آزادتر و قوی تر پیش می رود.

*آقای کریمی اصفهانی! فکر می کنید علت تاخیر معرفی کابینه رئیسی چیست؟ روی چه وزرایی توافق صورت نگرفته است؟

هنوز تاخیری صورت نگرفته و نمی توان نام آن را تأخیر گذاشت حتی اگر دولت رئیسی از زمانش هم استفاده کند هم نمی توان اسم تاخیر را بر آن گذاشت به هر حال دو هفته زمان دارد اما اگر از وقت خود تا آخرین روز استفاده کند تاخیری صورت نگرفته است. مسلما دولت رئیسی باید زودتر کابینه را معرفی کند اما هنوز تاخیری صورت نگرفته است.

در مجموع می‌توان گفت دولت هر چه زودتر، کابینه‌اش را معرفی کند. به هر حال کار، کار مشکلی است با توجه به اینکه از قبل این بحث مطرح شده بود که زودتر این کار صورت گیرد اصلا نباید می‌گذاشتند تنفیذ و تحلیف هم انجام شود چراکه قبل از آن هم می‌توانست کابینه را با آن انگیزه‌هایی که دارد و با مشورت‌هایی که صورت گرفت ببند. امیدواریم این اتفاق زودتر رخ دهد.

*ممکن است علت معرفی نشدن، توافق نشدن روی برخی وزرا باشد؟

ممکن است این گونه باشد یقینا اگر لیست کابینه قطعی می شد امروز باید به مجلس ارائه می‎شد شاید موانع و مشکلاتی وجود دارد که نتوانستند به جمع بندی برسند. امیدواریم بتوانند به جمع بندی برسند.

 نکته ای که می خواهم به جناح‌ها و سازمان‌ها بگویم این است که سعی کنند معرفی کنند اما اینکه به رئیس جمهوری، در مورد فردی، تحمیل و اصرار کنند هم خسارت بار است و هم در تاخیر معرفی کابینه به مجلس، مشکل ایجاد می کند. ما وظیفه داریم معرفی کنیم. این رئیس جمهور است که به مردم قول داده است نه جناح ها.

خوشبختانه هیچ جناح و جبهه ای درباره دولت رئیسی نمی‌تواند بگوید این دولت حاصل معرفی آن ها است به هر حال آقای رئیسی از ابتدا اعلام کرد که خانه های مردم ستاد است. بنابراین نه شورای ائتلاف و نه شورای وحدت و یا سازمان های دیگر نمی تواند در این باره ادعایی داشته باشد. بنابراین این مسائل را باید رها کرد. امیدواریم دست رئیس جمهور باز باشد و بتواند هر چه زودتر کابینه را معرفی کند، کار دولت را به زودی آغاز و به سرعت پیش ببرد.

*گزینه های وزارت خارجه دولت رئیسی اعم از باقری کنی، امیرعبداللهیان و صفری را چگونه می‌بینید؟ کدام یک شانس بیشتری دارند؟

نمی‌خواهم در این باره نظر بدهم که جزو گمانه زنی ها شود اما اگر از من بپرسند از بین این سه نفر، کدام یک از آنها را می پسندم نظر شخصی ام، امیرعبداللهیان است نه اینکه بگویم باید همین انتخاب شود. آن کسی که باید بگوید که فلانی انتخاب شود شخص رئیس جمهور است. به نظر من امیرعبداللهیان با توجه به تجربه ای که دارد و تقریبا سوابقی که نشان داده و توانسته برخی کارها را پیش ببرد به نظر می‌رسد در ردیف خواسته های آقای رئیسی است در نتیجه فکر می کنم بهتر بتواند کارها را پیش ببرد.

*حضور افرادی چون آقای فرزین در تیم اقتصادی رئیسی که سابقه حضور در دولت احمدی نژاد را دارند می تواند پیام نگران کننده ای داشته باشد؟

آنچه که مهم است هماهنگی تیم اقتصادی است درواقع ما به یک نوع هماهنگی نیاز داریم که حتی در مسئله سیاست خارجی ما با تیم اقتصادی هماهنگی داشته باشد یا حتی با بخش ‌های دیگر. چون عمده مسائل ما مسائل اقتصادی است می تواند اثرش را روی سایر بخش ها بگذارد باید تیمی باشد که روی مصوباتی که خرد جمعی به آن رسیده هماهنگ باشد.

وزرا باید در انتخاب معاونین شان و همکارانشان، دقت کنند و افرادی را انتخاب نکنند که با مجموعه سیاست های کلانی که در کشور و دولت مطرح می شود زاویه داشته باشند. مسلما ما برای این مسائل زمان نداریم در این دولت زمان بسیار مهم است هر چه هماهنگ تر باشند ما می‌توانیم زودتر به آن اهدافی که می خواهیم برسیم.

از این بحث ها که بگویند فلانی از تیم احمدی‌نژاد است خوشم نمی آید. کسی که اعتقاد به احمدی نژاد دارد یعنی به اسرائیل اعتقاد دارد شخص آقای احمدی نژاد در این انتخابات، (در آن چند سالی که روی کار بود بنده تنها کسی بودم که روبرویش ایستادم) کاملا خود را نشان داد تمام مخالفین، معاندین، منافقین، ضدانقلاب ها و اسرائیل و ... در برابر اینکه مردم رأی ندهند ایستادند دقیقا حرفی که احمدی نژاد به ملت گفت همان حرفی بود که اسرائیل گفت یعنی امروز ما هیچ تفاوتی بین احمدی نژاد و اسرائیل نمی توانیم پیدا کنیم.

این نظر شخصی نیست بلکه شخص احمدی نژاد اعلام کرده است و همه مردم آن را دیدند. اسرائیل هم گفت رأی ندهید احمدی نژاد هم گفت رأی ندهید. خدا کمک کرد و احمدی نژاد، ذات خود را در این انتخابات نشان داد بنابراین به گونه ای نباشد افرادی که یک سر سوزن به آقای احمدی نژاد، اعتقاد دارند در این دولت باشند که یقینا کار را به فساد می کشانند.

حال ممکن است فردی باشد در دولت آقای احمدی نژاد بوده اما الان نظرش کاملا متفاوت باشد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر