کد خبر: 114448
A

جمالی نوبندگانی: مذاکره در دولت رئیسی شبیه دوران جلیلی نیست

جمالی نوبندگانی گفت: «سخت‌گیری ایران در مواضع فعلی به معنی برگشت به زمان آقای جلیلی نیست».

جمالی نوبندگانی: مذاکره در دولت رئیسی شبیه دوران جلیلی نیست

به گزارش دیده بان ایران، دولت رئیسی رسما آغاز به کار کرده و به محض اینکه کابینه را مشخص کند، مسائل جاری از این حالت بلاتکلیفی خارج خواهد شد. مهم‌ترین مساله نیز روند احیای برجام و مذاکراتی است که به نظر می‌رسد در دولت ریسی نیز ادامه خواهد یافت. تا چند ماه قبل در این باره تردیدهایی بود اما اکنون با پالس‌هایی که از سخنان رئیسی و امیرعبداللهیان که جدی‌ترین گزینه برای وزارت خارجه دولت او به حساب می‌آید، دریافت شده تردیدی نیست که مذاکرات ادامه خواهد یافت. درباره چند و چون این مذاکرات اما هنوز هم ابهاماتی باقی است. مواضع ایران در این دوره ما را به کدام سو می‌برد؟ آیا شاهد تکرار آنچه در دوران مسئولیت سعید جلیلی شاهد بودیم خواهیم بود یا تکرار این هشت سالی که ظریف در دولت روحانی عهده‌دار مسئولیت شده بود؟ 

محمد جواد جمالی نوبندگانی، عضو کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم معتقد است که هیچ کدام از این راه‌ها دوباره طی نخواهد شد. او می گوید: «من تصور می‌کنم که در دولت آقای رئیسی هم مذاکره ادامه خواهد یافت زیرا بحث برجام یک بحث حاکمیتی است و حتی دیدیم که بعد از خروج آقای ترامپ از برجام هم بر خلاف تصور خیلی‌ها ما ا برجام خارج نشدیم و همین عدم خروج سبب شد که امریکایی‌ها در شورای امنیت منزوی شوند و نتوانند قطعنامه‌های دیگری علیه ما صادر کنند».

وی افزود: «منتها تصور می‌کنم که روش‌ها مذاکره یا انعطاف‌هایی که ممکن است در مذاکره کنندگان وجود داشته باشد، متفاوت‌تر از دولت قبل خواهد بود. البته این به معنای آن نیست که اگر موضع جمهوری اسلامی قاطع‌تر باشد، مذاکرات به شکست خواهد انجامید».

این کارشناس مسائل بین‌المللی تاکید کرد: «این ممکن است که پیامی به طرف مقابل باشد تا بداند که فشارها تاثیرگذار نیست و سبب شود که آن‌ها هم حساب دیگری باز کنند. من تصور نمی‌کنم که مذاکرات در این دوره خیلی شباهت زیادی به مذاکرات زمان آقای جلیلی داشته باشد»

جمالی نوبندگانی ادامه داد: «مساله این است که دولت هنوز مشخص نکرده مذاکره را در قالب شورای امنیت ملی پیگیری می‌کند یا پرونده هسته‎ای در وزارت خارجه می‌ماند. البته پیشنهاد سومی هم از سوی افرادی مثل من مطرح شده است. ما می‌گوییم که بهتر است یک دستیار ویژه برای این موضوع مشخص شود که صرفا بر این موضوع تمرکز کند. به اضافه اینکه وزارت خارجه بتواند همان طور که آقای رئیسی در روز تحلیف گفت به بحث روابط با همسایگان ، آمریکای لاتین، آفریقا، اوراسیا، روابط با شرق و حتی اروپا بپردازد. به هرحال کار برجام کار سنگینی است و چندین معاونت هر روز درگیر هستند. با باید در مذاکرات وین و ژنو باشند یا در ایران درگیر همین مساله باشند. بنابراین اگر بتوانند شق سومی را لحاظ کنند، کمک بزرگی به سیاست خارجی کرده‌اند».

وی در پایان تاکید کرد: «در هر صورت باید دانست که سخت‌گیری ایران در شرایط فعلی به معنی برگشت به زمان آقای جلیلی نیست».

منبع: فردانیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر