کد خبر: 114655
A

پیش بینی معاون اول رئیس جمهور از مذاکرات/ مخبر: بعید است مذاکرات هسته ای به نتیجه برسد

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به برخی مشکلات پیش روی کشور نظیر تحریم‌های اقتصادی و شیوع بیماری کرونا گفت: بعید است که بتوانیم با نظام سلطه در خصوص رفع تحریم ها به جایی برسیم و نمی توان برنامه ریزی خود را برای اداره کشور متکی به رفع تحریم ها کرد و باید به نحوی برنامه ریزی کنیم که فرض بر این باشد که نظام سلطه تحریم ها را لغو نخواهد کرد.

پیش بینی معاون اول رئیس جمهور از مذاکرات/ مخبر: بعید است مذاکرات هسته ای به نتیجه برسد

به گزارش دیده بان ایران؛ محمد مخبر ظهر امروز (شنبه) در مراسم تودیع و معارفه رییس سازمان برنامه و بودجه با تسلیت ایام سوگواری شهادت امام حسین(ع) تصریح کرد: راه میانبر رسیدن به قرب الهی توسل به امام حسین(ع) است و در طول تاریخ علمای زیادی را سراغ داریم که با سوابق و وضعیت های مختلف توانستند راه صد ساله را در لحظه ای با توسل به حضرت اباعبدالله الحسین(ع) طی کنند.

معاون اول رییس جمهور افزود: ماه محرم و ماه صفر فرصت های گرانبهایی هستند که بتوانیم از پیچ و خم هایی که در زندگی دچار آن هستیم به خوبی عبور کنیم.

وی در ادامه با قدردانی از تلاش های محمدباقر نوبخت رییس سابق سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: آقای نوبخت دوره سختی را پشت سر گذاشتند چرا که نظام سلطه هر چه در توان دارد برای فشار بر اقتصاد کشور بکار می گیرد و در هشت سال گذشته نیز اگرچه گاهی این فشارها شدت و ضعف داشت اما تلاش نظام سلطه ایجاد محدودیت و فشار بر اقتصاد کشور بود.

مخبر افزود: بر خلاف تصور برخی افراد،‌ خصومت اصلی نظام سلطه با دولت های مختلف جمهوری اسلامی ایران نیست بلکه با مردم ایران است چرا که آنها از مردم ضربه خوردند و شاه را که نماد نظام سلطه بود مردم از کشور بیرون کردند.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: برنامه ریزی و تلاش نظام سلطه انتقام از مردم ایران است و در این راه از هیچ اقدامی فروگذار نمی کنند و حتی موضوع سلامت مردم را در این مسیر مورد معامله قرار می دهند به گونه ای که در ایام کرونا شاهد بودیم که پس از انجام اقدامات لازم برای واردات واکسن، در آخرین لحظه از واردات این کالای ضروری به کشورمان جلوگیری کردند.

وی با یادآوری اینکه در زمان آغاز شیوع کرونا اکثر کشورها با کمبود ماسک مواجه شدند،‌خاطر نشان کرد: برای تامین ماسک مورد نیاز کشور از کشورهای دیگر خرید کردیم و بسته بندی و تدارکات لازم انجام شد اما پیش از ارسال به ایران و در فرودگاه کشور مبدا از آن جلوگیری کردند و این نشان می دهد که نظام سلطه به هیچ اصول انسانی پایبندی ندارد.

مخبر اضافه کرد: با وجود آنکه نظام سلطه ادعا می کند که دسترسی به دارو برای همه مردم آزاد است و هیچ محدودیتی برای هیچ کشوری وجود ندارد اما وقتی می خواهیم داروی مورد نیاز را خریداری کنیم، اجازه جابه جایی پول را نمی دهند و عملا مانع از واردات دارو می شوند.

معاون اول رییس جمهور خاطر نشان کرد: سازمان برنامه و بودجه طی سالهای اخیر با این مشکلات روبرو بود اما آقای نوبخت و همکاران ایشان هر چه در توان داشتند پای کار آوردند و یکی از خصوصیات برجسته آقای نوبخت حسن خلق ایشان است که بسیار ویژگی ارزشمندی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به سوابق مسعود میرکاظمی رییس جدید سازمان برنامه و بودجه اشاره و تصریح کرد: ایشان سوابق و تجارب فوق العاده ای در زمینه های مختلف دارد و حضور ایشان در مجلس شورای اسلامی و دستگاه های اجرایی نظیر وزارت بازرگانی و وزارت نفت تجربه ای موثر و موفق بوده است و حالا قرار است که با کوله باری از تجربه در یکی از مهمترین سازمان های مدیریتی کشور فعالیت داشته باشند.

مخبر با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه از مهمترین سازمان های کشور برای توسعه و پیشرفت، رسیدگی به مسائل معیشتی مردم و الگو سازی برای اداره کشور است، گفت: اگر این سازمان به خوبی و به نحو مطلوب اداره شود بخش زیادی از مشکلات و مسائل کشور حل و فصل خواهد شد.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه نمی توانیم برای حل مشکلات کشور به خارج امید داشته باشیم، افزود: مقام معظم رهبری و رییس جمهور تاکیدات فراوانی بر رفع تحریم ها دارند اما بعید است که بتوانیم با نظام سلطه به جایی برسیم و نمی توان برنامه ریزی خود را برای اداره کشور متکی به رفع تحریم ها کرد و باید به نحوی برنامه ریزی کنیم که فرض بر این باشد که نظام سلطه تحریم ها را لغو نخواهد کرد.

وی با اشاره به ظرفیت های گسترده کشور در بخش های مختلف خاطر نشان کرد: ایران ۲۷۰۰ کیلومتر سواحل دریا دارد و از منابع طبیعی متعدد نیز برخوردار است که اگر بتوانیم به خوبی از ظرفیت های مختلف کشور بهره برداری کنیم هر کدام از این ظرفیت ها می تواند کشور را به تحولات خوبی برساند.

مخبر با اشاره به پرآب بودن استان های شمالی کشور و ضرورت استفاده بهینه از این ظرفیت ارزشمند تصریح کرد: سه استان شمالی کشور از نظر وسعت به اندازه کشور هلند هستند و میانگین بارندگی این سه استان از هلند هم بیشتر است. با این وجود کشور هلند از بخش کشاورزی ۹۵ میلیارد دلار صادرات دارد اما صادرات ما از بخش کشاورزی ۲۰۰ میلیون دلار است. این نشان می دهد که باید استاندارانی توانمند در هر یک از این سه استان حضور داشته باشند به گونه ای که هر کدام از آنها مانند یک وزیر کشاورزی بتواند از ظرفیت های بخش کشاورزی بهره برداری کند.

 

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به ظرفیت های گسترده کشور در بخش معدن و نیز پتانسیلی که در بخش دریا وجود دارد،‌ گفت: برخی کشورها در تلاش هستند ۳۰ درصد از جی دی پی خود را در اقتصادشان از طریق اقتصاد دریا محور تامین کنند اما ما تاکنون استفاده مطلوبی از دریا نداشتیم که امیدوارم در دوره پیش رو، سازمان برنامه و بودجه برنامه ریزی های خود را با توجه به ظرفیت های کشور انجام دهد.

 

وی در ادامه با یادآوری شعارها و وعده های رییس جمهور در دوره انتخابات، گفت: رییس جمهور به اجرای این شعارها مقید است و دولت مصمم است در راستای اجرای وعده های رییس جمهور مبنی بر کاهش بیکاری، ایجاد یک میلیون واحد مسکونی در سال، مبارزه با فساد و رانت و توسعه دولت الکترونیک اقدام کند.

 

مخبر با تاکید بر اینکه شفافیت و مقابله با رانت و فساد جز از طریق استقرار کامل دولت الکترونیک میسر نیست از دکتر میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه خواست این موضوع را که از مطالبات جدی مردم نیز می باشد با جدیت در دستور کار قرار دهد.

 

معاون اول رییس جمهور با اشاره به کسری بودجه کشور، آن را سیلی بنیان کن توصیف کرد که می تواند هر بخش از اقتصاد کشور را متلاطم کند و افزود: کسری بودجه می تواند موجب تورم شده و به پایه پولی کشور آسیب وارد کند. یکی از دغدغه های جدی مردم کاهش ارزش پول ملی است و در شأن جمهوری اسلامی ایران نیست که پول ملی چنین وضعیتی داشته باشد.

 

وی افزود: باید با استفاده از توانمندی و تجربه نخبگان و اندیشمندان وضعیت کسری بودجه و مسائل دیگری نظیر فرار مالیاتی را ساماندهی کنیم.

 

مخبر به موضوع کرونا نیز اشاره کرد و گفت: کرونا به بسیاری از مشاغل و کسب و کارها آسیب زده ضمن آنکه کمبود دارو و مسائل مرتبط با درمان نیز بار سنگینی را بر بودجه کشور وارد کرده که لازم است با جدیت برای رفع مشکلات مشاغل و کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا برنامه ریزی و تلاش کنیم.


معاون اول رییس جمهور با اشاره به میزان بالای بیکاری ناشی از کرونا خاطر نشان کرد: مردم در ایام شیوع کرونا بسیار گرفتار شده اند که ضروری است مشکلات آنها را مرتفع کنیم و لازم است این موضوع در بودجه سالانه بیش از پیش دیده شود.

 

وی با اشاره به زمان بندی آغاز و اجرای برنامه های توسعه کشور گفت: بهتر است زمان بندی برنامه های توسعه کشور به نحوی تنظیم شود که هم زمان با آغاز کار دولت ها در اختیار آنان قرار گیرد تا یک دولت بتواند آن برنامه را به طور کامل اجرا کند و در پایان دوره نیز نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشد.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر