کد خبر: 115255
A
یادداشت/ محمود اکبری کیا:

رئیسی باید به فکر افراد جدید برای برخی از وزراتخانه ها باشد

مدیرمسئول سایت خبری مدارا نوشت: آنچه که از لیست وزرای پیشنهادی و مواضع نمایندگان مجلس به عنوان افرادی که باید به آنها رای اعتماد دهند مشخص است رئیس جمهور باید به فکر افراد جدید برای برخی از وزراتخانه ها باشد و به نظر می رسد او نیز از این موضوع اطلاع دارد و به همین دلیل برخی از معاونین خود را هنوز منصوب نکرده و منتظر تصمیم مجلس درباره وزرای پیشنهادی است تا در صورت عدم رای اعتماد به برخی از افراد سایر اعضای دولت اش که قصد داشت به عنوان معاون استفاده کند را به مجلس معرفی نمایند.

رئیسی باید به فکر افراد جدید برای برخی از وزراتخانه ها باشد

دیده بان ایران- نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیروز بعد از یک هفته جلسه بررسی برنامه های وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در کمیسیون ها و فراکسیون های مختلف، میزبان سیدابراهیم رئیسی در خانه ملت بودند تا بعد از دفاع رئیس جمهور از کلیات کابینه روند رای اعتماد به وزرای پیشنهادی را آغاز کنند.

کابینه ای که با وجود تاکید رهبری انقلاب مبنی بر شروع به کار سریع آن با تاخیر ارائه شد و بعد از اعلام آن و مشخص شدن وزرای پیشنهادی انتقادات جدی به همراه داشت. در بین وزرای پیشنهادی رئیسی علاوه بر حضور برخی مدیران و وزرای سابق، تعدادی از جوانان و چهره های جدید به چشم می خورد که نمایندگان مجلس، حامیان دولت و گروه های سیاسی از همان ابتدا به آن انتقاد کردند. به عنوان یک جوان قطعا موافق حضور جوانان در دولت و سیستم مدیریتی کشور هستم اما برخی از وزرای پیشنهادی از تجربه مناسبی برای وزارتخانه های معرفی شده که اتفاقا از وزراتخانه های مهم با با جامعه آمار دربرگیری بالا هستند را ندارد و با اطلاع عرض می کنم کار سختی برای گرفتن اعتماد نمایندگان دارند.

رئیسی می توانست در شرایط فعلی که کرونا و تاثیرات ناشی از آن بر بخش های مختلف کشور و از سوی دیگر شرایط اقتصادی و تورم و البته مذاکرات نیمه کاره مانده در وین از افراد با تجربه تر دیگری استفاده کند و جوانان مورد نظر خود که به مجلس معرفی کرده در بخش های دیگر دولت به کار گیرد.

البته در بین وزرای پیشنهادی از سوی رئیسی برخی افراد علارغم انتقادات به آنها مورد اقبال نمایندگان هستند و برای کسب رای اعتماد چندان راه دشواری ندارد. احمد وحیدی وزیر پیشنهادی کشور، سید عزت الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، محمدرضا قرایی آشتیانی وزیر پیشنهادی دفاع و نیروهای مسلح، سید اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات و امین حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری از جمله این افراد هستند.

عدم معرفی وزیر زن از دیگر انتقادات وارده به وزرای پیشنهادی به مجلس است. رئیسی هم مانند روحانی نتوانست از بین زنان فردی را به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی کند و کماکان محمود احمدی نژاد تنها رئیس جمهوری بود که توانست وزیر زن را در کابینه خود داشته باشد. بسیاری معتقد بودند که با رئیس جمهور شدن سیدابراهیم رئیسی مشکل انتخاب وزیر زن که گفته می شوند مخالفت هایی از سوی برخی نهاد ها می شود را بتوانند، همراه خود کند اما او هم نتوانست و این مطالبه کماکان در بین بانوان که بیش از 50 درصد جمعیت کشور هستند وجود دارد. رئیسی که در تحلیف خود دولت اش را دولت وفاق ملی نامید این انتظار را در بین اهل سنت به وجود آورد تا یک وزیر اهل سنت در کابینه حضور داشته باشد اما با وجود حمایت رسمی مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان از رئیسی در جریان انتخابات ریاست جمهوری فردی معرفی نشد.

آنچه که از لیست وزرای پیشنهادی و مواضع نمایندگان مجلس به عنوان افرادی که باید به آنها رای اعتماد دهند مشخص است رئیس جمهور باید به فکر افراد جدید برای برخی از وزراتخانه ها باشد و به نظر می رسد او نیز از این موضوع اطلاع دارد و به همین دلیل برخی از معاونین خود را هنوز منصوب نکرده و منتظر تصمیم مجلس درباره وزرای پیشنهادی است تا در صورت عدم رای اعتماد به برخی از افراد سایر اعضای دولت اش که قصد داشت به عنوان معاون استفاده کند را به مجلس معرفی نمایند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر