کد خبر: 11526
A
ناگفته های عضو مجلس خبرگان رهبری از آیت الله هاشمی و جانشینی او در گفت و گو با "دیده بان ایران":

انتخاب فردی معتدل برای جانشینی آیت الله هاشمی در مجلس خبرگان ضرورت دارد / رییس مجمع تشخیص مصلحت باید همچون هاشمی فراجناحی باشد/ خاطرات هاشمی آزمایشگاه انقلاب است

آیت الله هاشم زاده هریسی با انتقاد از کسانیکه اعتدال و محبت ورزی را با تندروی‌های خود تخطئه می کنند، گفت: متاسفانه امروزه در جامعه ما، اعتدال مترادف با سازش و حتی جاسوسی شده است! همچنین محبت نیز به ضدارزش تبدیل گشته است.

انتخاب فردی معتدل  برای جانشینی آیت الله هاشمی در مجلس خبرگان ضرورت دارد / رییس مجمع تشخیص مصلحت باید همچون هاشمی فراجناحی باشد/ خاطرات هاشمی آزمایشگاه انقلاب است

 

آیت الله هاشم‌زاده هریسی نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگوی تفصیلی با پایگاه خبری تحلیلی دیده‌بان ایران، ضمن اشاره به نقش ارزنده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ساختار نظام جمهوری اسلامی، به ذکر موضوعاتی پیرامون نگرانی‌هایی که در رابطه با فقدان این شخصیت برجسته و پر شدن خلاءش در مناصب حساس توسط نیروهای تندرو وجود دارد، پرداخت و تاکید کرد که مشی و مرام اعتدالی آیت الله هاشمی رفسنجانی باید از سوی پیروان و همفکرانش استمرار یابد.

 

محورهای مصاحبه تفصیلی پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران با آیت الله هاشم زاده هریسی نماینده مردم  آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری  به شرح ذیل است:

* انتخاب فردی معتدل از جانب مردم برای جانشینی آیت الله هاشمی در مجلس خبرگان ضرورت دارد 

*تندروها اسلام را هم زیر سوال می‌برند

*رییس مجمع تشخیص مصلحت باید همچون آیت الله هاشمی فراجناحی باشد

*امروز کشور بیش از هر چیزی به اعتدال نیازمند است

*گناه هاشمی دعوت به اعتدال بود

*آیت الله هاشمی رفسنجانی پدر اعتدال در جمهوری اسلامی است

*خاطرات هاشمی آزمایشگاه انقلاب است

 

 

متن مصاحبه  تفصیلی آیت‌الله هاشم زاده هریسی با پایگاه خبری تحلیلی دیده‌بان ایران به شرح ذیل است:

 

*ضرورت انتخاب فردی معتدل از جانب مردم برای جانشینی آیت الله هاشمی در مجلس خبرگان

 

آیت الله هاشم زاده هریسی نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ضرورت انتخاب یک فرد معتدل برای جایگزینی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مجلس خبرگان، اظهار داشت:  قطعا با اعلام نظر دستگاه‌های اجرایی و نظارتی برای برگزاری انتخابات میان دوره ای مجلس خبرگان و انتخاب جایگزین برای آیت الله هاشمی به عنوان یکی از 16 نماینده تهران، مردم باید مجددا به صحنه انتخابات پای بگذارند و فردی معتدل و منطبق با مشی و مرام سیاسی و فکری آیت‌الله هاشمی را برگزینند.

نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان تصریح کرد: مردم و رای دهندگان باید همچون همیشه هوشیار باشند و اعتدال و میانه‌روی را بجویند و بدانند که اگر به تندروها اقبال نشان ندهند، آنها خود عقب نشینی می‌کنند.

 

 

10434_311

*تندروها اسلام را هم زیر سوال می‌برند

 

آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی در ادامه با اشاره به آفات و آسیب‌های تندروی و رادیکالیسم، گفت: اگر تندروی و رفتارهای افراطی بر رویکرد اعتدالی غلبه یابد، اوضاع و امور مملکت ما چه به لحاظ مسائل داخلی و چه به لحاظ مسائل بین المللی سامان نمی‌یابد؛ تندروی آفتی است که اقتصاد و معیشت مردم و اخلاق اجتماعی را مخدوش و ملکوک می سازد و حتی اسلام را هم زیر سوال می‌برد.

وی بیان داشت: هتاکی، فحاشی، شکستن حریم‌ها، تضییع حقوق، روا داشتن ظلم‌ها و تعداد دیگری منکرات در تندروی مستتر است؛ تندروی بلایای بیشماری را به اسلام و نظام و جامعه تحمیل می‌کند و تنها مردم هستند که می‌توانند از هجوم تندروی جلوگیری کنند.

نماینده مجلس خبرگان تصریح کرد: نیروها و عناصر تندرو وقتی متوجه شوند که آحاد جامعه به آنها اقبالی نشان نمی‌دهند و مردم از شکستن حرمت‌ها بیزارند، خود به خود خلع سلاح می‌شوند و عقب‌نشینی می‌کنند.

وی ادامه داد: البته تندروها که تهمت می‌زنند و افترا می‌بندند نه تنها از مردم که از خدا هم نمی‌ترسند و اگر در مقاطعی به مردم رجوع می‌کنند صرفا برای کسب رای است.   

آیت الله هاشم زاده هریسی با اشاره به ضرورت آگاهی بخشی به مردم و رای دهندگان برای اجتناب و احتراز از عناصر تندرو، گفت: باید به مردم و رای دهندگان مکرر توصیه شود که قوی ترین، دلسوزترین و معتدلترین فرد را که اگر نگوییم مشابه ولی لااقل نزدیک به آیت‌الله هاشمی باشد را جایگزین ایشان در مجلس خبرگان کنند. 

 

آیت-الله-هاشم-هاشم-زاده-هریسی-نامزد-انتخابات-مجلس

*ضرورت استمرار مدیریت اعتدالی در دانشگاه آزاد

 

وی در ادامه با اشاره به مسئولیت آیت الله هاشمی رفسنجانی در دانشگاه آزاد، اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی خوشبختانه یک سیستم آموزشی پویا ، تخصصی و جاافتاده است که خدمات ارزنده‌ای نیز ارائه کرده است و توانسته جوانان مستعد را به کسب علم و دانش ترغیب کند؛ قطعا جانشین آیت‌الله هاشمی در دانشگاه آزاد باید فردی معتدل از مجموعه این دانشگاه باشد که رویه فوق‌الذکر را استمرار بخشد و خدایی ناکرده اگر تفکرات افراط گونه در هیئت امنا و مدیریت این دانشگاه رسوخ کند، این سیستم علمی و آموزشی را از اهداف ترسیم شده دور می‌سازد. 

 

*رییس مجمع تشخیص مصلحت باید همچون آیت الله هاشمی فراجناحی باشد

 

آیت‌الله هاشم زاده هریسی با اشاره به پست خطیر آیت الله هاشمی رفسنجانی در ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و جانشین احتمالی ایشان در این سمت، گفت: انتصاب اعضاء و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام از زمره اختیارات مقام معظم رهبری است فلذا در این رابطه فردی صلاحیت ندارد تا تعیین تکلیف کند؛ اما به لحاظ کلیات باید تصریح کرد که رییس مجمع تشخیص باید همچون آیت الله هاشمی فردی فراجناحی و به دور از حب و بغض های جناحی و گروهی باشد.

 

وی افزود: اگر فردی جناحی بر کرسی ریاست مجمع تشخیص تکیه زند، مصلحت سنجی‌های او نیز بر مبنای اغراض و اهداف جناحی و گروهی خواهد بود و حتی اگر خود او نیز مسائل و مصالح کلان و ملی را لحاظ کند، اطرافیان و هم گروهی‌هایش او را باز می‌دارند.

این عضو مجلس خبرگان تاکید کرد: فرد تندرو نیز همچون فرد جناحی برای تصدی ریاست مجمع تشخیص، گزینه‌ای نامناسب است؛ چرا که انسان تندرو مصالح ملی و اسلامی را مطمح نظر قرار نمی‌دهد و تنها به افکار و اعمال افراطی می‌اندیشد؛ آنگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام به مجمع تشخیص مصلحت عناصر تندرو تبدیل می‌شود!

آیت الله هاشم زاده هریسی بیان داشت: فردی که به ریاست مجمع تشخیص نائل می‌شود علاوه بر داشتن وزن سیاسی و مقبولیت اجتماعی باید فردی معتدل باشد چرا که وقتی در مجمع مزبور پیرامون یک موضوع خاص، بررسی و مداقه صورت می‌گیرد و یک نتیجه مشخص حاصل می‌شود حتی اگر در مواردی و بنا بر مصالحی منطبق با اسلام و قانون اساسی نباشد هم مشروعیت و قانونیت پیدا می‌کند؛ فلذا یک فرد معتدل، آگاه و به دور از افراطی گری و سیاست زدگی است که می تواند در پست حساس و خطیر ریاست مجمع تشخیص ایفای نقش کند.     

وی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی شایسته‌ترین و مجرب‌ترین فرد برای ریاست مجمع تشخیص بود که متاسفانه از دست ما رفت، تاکید کرد: نباید طوری شود که مجمع تشخیص تبدیل به ضد خود شود؛ باید به گونه‌ای باشد که مصوبات و آرای صادره از مجمع تشخیص مورد اعتماد مراجع و حوزه‌ها باشد و آحاد مردم بدانند که فردی در راس آن است که به دور از غرض ورزی است و دلسوز انقلاب و نظام و کشور است.

 

*امروز کشور بیش از هر چیزی به اعتدال نیازمند است

 

نماینده مجلس خبرگان با بیان اینکه امروز کشور بیش از هر چیزی به اعتدال نیازمند است،گفت: اقتصاد و معیشت و فقرزدایی اگر چه مهم و ضروری است اما اولویت اعتدال است؛ چرا که با رویکرد اعتدالی، اقتصاد و معیشت مردم نیز بهبود می‌یابد و ریشه فقر زدوده می‌شود؛ وقتی تندروی و افراط و تفریط جایگزین اعتدال می‌گردد، فقر هم ریشه می‌دواند، مبادلات اقتصادی در داخل و خارج هم مختل می‌شود.

وی پایه همه مشکلات کشور و نظام را تندروی دانست و افزود: نظام اسلامی ما یک زنجیره طلایی است اما در این زنجیره دو حلقه مفقود است؛ یکی اعتدال و دیگری محبت؛ بخش اعظم مشکلات جامعه امروز ما اعم از مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی با یافتن این دو حلقه مفقوده مرتفع خواهد شد.

آیت الله هاشم زاده هریسی با انتقاد از کسانیکه اعتدال و محبت ورزی را با تندروی‌های خود تخطئه می کنند، گفت: متاسفانه امروزه در جامعه ما، اعتدال مترادف با سازش و حتی جاسوسی شده است! همچنین محبت نیز به ضدارزش تبدیل گشته است.

وی ادامه داد: امروز تهمت و افترا و جار و جنجال را انقلابی گری می‌خوانند و آن را نشانه اصولگرایی و اسلام خواهی می‌دانند و در مقابل، رویکرد اعتدالی را ضدارزش قلمداد می‌کنند و آن را به مثابه سازشکاری و جاسوسی و وابستگی می‌دانند! 

نماینده مجلس خبرگان بیان داشت: در جامعه اسلامی باید از تریبون های عمومی و تریبون‌های مقدس، سرود محبت خوانده شود و اعتدال تبلیغ گردد؛ نه اینکه این تریبون‌ها به ابزاری برای تهمت پراکنی تبدیل شود.

 

hashemi_herisi4

*گناه هاشمی دعوت به اعتدال بود

 

آیت الله هاشم زاده هریسی با اشاره به ظلم هایی که به آیت الله هاشمی روا داشته شد، گفت: ریشه مظلومیت و ظلم های روا داشته شده به آیت الله هاشمی رفسنجانی، تندروی‌های برخی افراد بود؛ همان کسانیکه که اعتدال را در جامعه ما گناه نابخشودنی می‌دانند؛ فلذا گناه آقای هاشمی دعوت به اعتدال بود.

وی بار دیگر با یادآوری نقش مردم در ریشه کنی تندروی در جامعه، اظهار داشت: مرگ آیت الله هاشمی هم همچون وجودش برای نظام و جامعه ما نعمت بود؛ مردم باید رویکرد اعتدالی ایشان را دنبال کنند تا گفتمان اعتدال در جامعه ما نهادینه شود؛ قطعا مردم با روی‌برگرداندن از تندروها کمک شایانی به نهادینه شدن فرهنگ اعتدال می‌کنند. 

این عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: ملامت و مذمت تندروها و جفاکنندگان به حق آیت الله هاشمی، سود و منفعتی برای جامعه و نظام ندارد؛ بلکه آنچه که سودمند است عبرت گرفتن ماست؛ دیگر نباید بگذاریم فردی که متعلق به انقلاب است، مظلوم از دنیا برود؛ دیگر نباید کاری کنیم که در صفحات تاریخ چنین بنویسند که انقلاب فرزندان خود را خورد.

 

*تجلیل مقامات و سیاستمدارن دنیا از شخصیت آیت الله هاشمی، کم نظیر بود

 

آیت الله هاشم زاده هریسی با اشاره به تجلیل کم نظیر مقامات و سیاستمداران دنیا از شخصیت آیت الله هاشمی، گفت: با وجود آنکه بسیاری از مسئولیت‌ها را با نامهربانی از آقای هاشمی سلب کرده بودند، اما همگان نظاره‌گر پیام‌های تجلیل و تسلیت شخصیت‌های جهانی برای رحلت آیت‌الله هاشمی بودند؛ این حجم پیام‌ها و تجلیل‌ها برای فردی که مسئولیت قابل ذکری در ساختار سیاسی کشور نداشت، بی‌نظیر بود و نشان می‌داد که نه مقام و رتبه سیاسی آیت الله هاشمی که شخصیت ارزنده او برای جهانیان قابل احترام است.  

وی تصریح کرد: آیت الله هاشمی برای اسلام، انقلاب و نظام ما برکت بود؛ اما متاسفانه ما آن را ضایع کردیم.  

 

*آیت الله هاشمی رفسنجانی پدر اعتدال در جمهوری اسلامی است

 

این عضو مجلس خبرگان، آیت الله هاشمی رفسنجانی را پدر اعتدال در جمهوری اسلامی ایران دانست و خاطرنشان کرد: باید میراث و یادگار آیت الله هاشمی را که همان اعتدال است در جامعه نهادینه کنیم و آنهایی که با تندروی‌ها و تهمت‌هایشان دل ایشان را شکستند بدانند که تنها با پیروی و تبعیت از اعتدال است که می توانند رضایت او را جلب کنند و دل او را بدست آورند.

 

herisi_hashemirafsanjani

*خاطرات هاشمی آزمایشگاه انقلاب است

 

آیت‌الله هاشم زاده هریسی با بیان اینکه خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، آزمایشگاه انقلاب است، اظهار داشت: عنوان کتاب خاطرات سال 1369 آیت‌الله هاشمی «اعتدال و پیروزی» است؛ یعنی اعتدال و پیروزی از منظر ایشان به هم مرتبط اند و پیوند عمیق دارند؛ پیروزی واقعی و پایدار در صورتی حاصل می‌شود که ریشه رفتار ما اعتدال باشد؛ پیروزی ای که بر خلاف مشی اعتدال بدست آید، ماندگار نخواهد بود.

 

وی با اشاره به مقدمه‌ای که آیت الله هاشمی رفسنجانی بر کتاب خاطرات سال 69 خود نگاشته است، گفت: ایشان در آن مقدمه متذکر شده‌اند که در زندان‌های رژیم طاغوت که غیر از قرآن چیزی در دست نداشتم، شروع به مطالعه دقیق قرآن و موضوع بندی قرآن کردم؛ همسر مکرمه آقای هاشمی که این روزها هم برای ملاقات فرزندش به زندان می‌رود در آن روزهای  حاکمیت رژیم طاغوت هم برای ملاقات آقای هاشمی به زندان می رفت و آقای هاشمی نوشتجات و موضوع بندی های خود از قرآن را به همسرشان می داد و ایشان آنها را از زیرچادرش به بیرون از زندان منتقل می کرد.

 آیت الله هاشم زاده هریسی، افزود: موضوع بندی آیت‌الله هاشمی از قرآن، امروز به 33 جلد فرهنگ قرآن و 21 جلد تفسیر راهنما تبدیل شده است؛ فرهنگ قرآن ایشان در سطح جهان اسلام بی نظیر است و تفسیر راهنمای ایشان هم بسیار کلیدی است.

وی ادامه داد: در جلد چهارم فرهنگ قرآن تالیف شده توسط آیت‌الله هاشمی به مقوله اعتدال پرداخته شده است و آیاتی از کلام الله که ناظر بر اعتدال است در چندین صفحه در آن جلد جمع آوری شده است.

آیت الله هاشم زاده هریسی در پایان خاطرنشان کرد: بزرگترین کاری که برای شادی روح آیت الله هاشمی رفسنجانی می توانیم انجام دهیم ترویج و بسط اندیشه‌های اعتدالی این بزرگوار است.

گفت و گو حسین سلمانی 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر