کد خبر: 115301
A

سرکنسول پیشین ایران در پیشاور: پشتون‌های پاکستان و افغانستان هواداران جدی طالبان هستند

محسن روحی‌صفت، سرکنسول پیشین ایران در پیشاورطالبان از یک جمعیت روستایی از قوم پشتون و بخشی از جامعه افغانستان است، اما آن بخشی هستند که هنوز آموزش ندیده و توسعه فرهنگی و مدنی پیدا نکرده‌اند. طالب‌ها بخشی از جامعه افغانستان هستند و طبیعتا ریشه مردمی هم دارند.

 سرکنسول پیشین ایران در پیشاور:  پشتون‌های پاکستان و افغانستان هواداران جدی طالبان هستند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ محسن روحی‌صفت، سرکنسول پیشین ایران در پیشاور درباره جایگاه و پایگاه گروهک تروریستی طالبان گفت و گویی انجام داده است.

دیپلمات پیشین می گوید: جامعه افغانستان یک دست نیست و اکثریت جامعه روستایی هستند، سطح سواد در این کشور بسیار پایین است و مبنای رفتار‌های آن‌ها قومی است نه مدنی! مسئله قومیت در این کشور حرف اول را می‌زند و شناسایی افراد مبنی بر قومیت آن‌ها است نه اسم و فامیل.

وی افزود: ما با جامعه‌ای روبه‌رو هستیم که چند فرهنگی و چند قومیتی است که چند دهه است رنگ آرامش و امنیت را ندیده‌اند. حکومت‌ها در دست جامعه شهری بوده است، ولی خب کسانی که در شهر‌ها هستند همه جامعه این کشور را تشکیل نمی‌دهند. طالبان از یک جمعیت روستایی از قوم پشتون و بخشی از جامعه افغانستان است، اما آن بخشی هستند که هنوز آموزش ندیده و توسعه فرهنگی و مدنی پیدا نکرده‌اند. طالب‌ها بخشی از جامعه افغانستان هستند و طبیعتا ریشه مردمی هم دارند.

طالبان از آمریکا فن مذاکره یاد گرفت

روحی صفت ادامه داد: طالبان ۲۰ سال قبل، از همین جامعه روستایی و قومی برخواستند، اما در این ۲۰ سال تجربه‌های بسیاری کسب کردند، ارتباطات گسترده‌ای پیدا کردند و در اثر درگیری‌ها که آواره شدند حتی به پاکستان و آمریکا هم رفتند، آمریکا را دیدند، فن مذاکره و ارتباط یاد گرفتند و تجربه زیادی کسب کردند و اکنون مهارت، دانش و ارتباط بیشتری نسبت به ۲۰ سال قبل دارند. از لحاظ ایدئولوژیک ممکن است بخشی از آن‌ها تغییر کرده باشند و بخشی دیگر هم نه. اگر می‌بینیم اجازه دادند که زنان کار کنند و حقوقشان حفظ شوند، نشان می‌دهند آن بخش از طالبان که توسعه یافته است در این کشور قالب هستند.

روحی صفت با بیان اینکه حمایت مردم از طالبان سیاه و سفید نیست، تصریح کرد: قطعا طالبان حمایت پشتون‌ها را دارند، البته ممکن است پشتون‌های غیر متعصب از آن‌ها حمایت نکنند، یا مثلا برخی از غیرپشتون‌ها که غرابت نزدیکی با طالبان دارند، طبیعتا از آن‌ها حمایت می‌کنند.

اگر طالبان حقوق مردم و سایر اقوام را رعایت کند، می‌تواند بماند

این کارشناس مسائل افغانستان با اشاره به اینکه طالبان به دلیل فساد گسترده‌ای که در حکومت وجود داشت، توانست قدرت را به دست بگیرد، گفت: طالبان بخاطر فسادی که به طور گسترده در حکومت بود، توانستند قدرت را به دست بگیرند. نارضایتی عمیقی از دولت وجود داشت، اما این نارضایتی از حکومت به معنای علاقه به طالبان نبود. مردم افغانستان حاضر نبودند به خاطر رهبران فاسد قربانی شوند، آن‌ها از جنگ و ناامنی خسته شده بودند. دغدغه اصلی مردم امنیت است و سایر موضوعات در مراحل بعدی برایشان قرار دارد. در حال حاضر نشانه‌های از امنیت در این کشور وجود دارد اما مشخص نیست که چقدر این امنیت پایدار است.

روحی صفت می‌گوید مردم افغانستان از حضور طالبان رضایت ندارند. مردم از حکومت سابق بسیار شاکی هستند و منتظر هستند ببینند که چه اتفاقی رخ می‌دهد. اگر طالبان حقوق مردم و سایر اقوام را رعایت کند، می‌تواند بماند، اما اگر نه، ممکن است دوباره شاهد قیام و جنگ باشیم. مردم از جگ خسته هستند و فعلا منتظر هستند از این مرحله عبور کنند تا بعد خواسته‌های خود را مطرح کنند.

وی ادامه داد: طالبان یک رهبری و چند جناح دارند. حداقل سه جناح معروف دارند. جناح نظامی در دست حقان، جناح سیاسی به رهبری ملا برادر و جناح قضایی به دست ملا یعقوب است. این جناح‌ها متفاوت هستند و به معتدل و تندرو تقسیم بندی می‌شوند.

 

منبع: رویداد24

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر