کد خبر: 115347
A

دعوت طالبان از کره جنوبی برای استخراج معادن افغانستان

طالبان اعلام کرد، افغانستان و کره جنوبی می‌توانند به صورت مشترک از حوزه‌های معدنی بکر این کشور بهره ببرند.

دعوت طالبان از کره جنوبی برای استخراج معادن افغانستان

به گزارش سایت دیده بان ایران به نقل از خبرگزاری آناتولی، این اظهارات از سوی طالبان در حالی مطرح شده که این گروه شبه‌نظامی به دنبال تقویت روابط اقتصادی خود با کره جنوبی است که در حوزه صنعت الکترونیکی اعتباری دارد.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی انگلیسی زبان طالبان و عضو کمیسیون فرهنگی این گروه شبه‌نظامی در گفتگویی با یونهاپ کره جنوبی گفت: افغانستان منابع معدنی بکری دارد. کره جنوبی به عنوان سازنده پیشروی جهانی در حوزه الکترونیک می‌تواند با ما در صنعت معدن همکاری کند. ما می‌توانیم به عنوان کریدور اقتصادی، کره جنوبی و کشورهای آسیای میانه را به یکدیگر متصل کنیم.

افغانستان منابع معدنی زیادی چون مس، طلا، نفت،‌ گاز طبیعی، اورانیوم، بوکسیت، زغال سنگ، سنگ آهن، خاک‌های کمیاب، لیتیوم، کروم، سرب، روی، سنگ‌های قیمتی، تالک، گوگرد، تراورتن، گچ و سنگ مرمر دارد که در این ۲۰ سال جنگ دست نخورده باقی مانده است.

این بیانیه از سوی طالبان در میان تلاش‌های سئول برای تخلیه برخی از شهروندان افغانستان از این کشور مطرح شده است.

بلخی از سئول خواست به آینده نگاه کند و در گذشته زندگی نکند و افزود: طالبان افغانستان نه تنها توسط کره جنوبی بلکه تمام جهان به عنوان دولت نماینده قانونی مردم این کشور به رسمیت شناخته خواهد شد. طالبان به طور قطع با رهبران و تاجران کره جنوبی دیدار می‌کند و به دنبال تقویت روابط اقتصادی و فردی بین مردم و مقام‌های دو کشور است.

"سو هون"، مشاور امنیت ملی کره جنوبی به پارلمان این کشور گفته که سئول در حال بررسی گزینه‌های مختلف برای ارائه پناهندگی به افغان‌هایی است که با کره جنوبی‌ها در کابل همکاری داشته‌اند که شامل احتمال پذیرش آنها در سئول می‌شود.

وی ادامه داد: ما این مساله را یک مشکل می‌دانیم و تعهدی مبنی بر ارائه یک مکان امن برای آنها داریم. ما اقدامات لازم از جمله گزینه انتقال آنها به سئول را بررسی می‌کنیم.

در همین حال، وزیر خارجه کره جنوبی نیز گفت: در ۲۰ سال گذشته، کره جنوبی پروژه‌های مختلف بشردوستانه‌ای را از جمله ساخت یک بیمارستان در افغانستان انجام داده است. تعدادی از افغان‌ها در این پروژه‌ها حضور داشته‌اند. دولت سئول در حال بررسی راه‌های مختلف برای تامین امنیت افغان‌هایی است که به کره جنوبی کمک کرده‌اند.

وی پیشتر اعلام کرده بود که آمریکا از سئول خواسته تا از پایگاه‌های نظامی آمریکا در کره جنوبی برای اسکان افغان‌هایی که خارج شده‌اند، استفاده کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر