کد خبر: 115524
A

واکسن سینوفارم از سبد واکسیناسیون ایران حذف می شود؟

رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا با تاکید بر لزوم انجام مطالعه‌ای جامع درباره اثربخشی واکسن سینوفارم، عنوان کرد: ممکن است تصمیماتی درباره برچیده شدن این واکسن از سبد واکسیناسیون کشور گرفته شود.

واکسن سینوفارم از سبد واکسیناسیون ایران حذف می شود؟

به گزارش دیده بان ایران؛ رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا با تاکید بر لزوم انجام مطالعه‌ای جامع درباره اثربخشی واکسن سینوفارم، عنوان کرد: ممکن است تصمیماتی درباره برچیده شدن این واکسن از سبد واکسیناسیون کشور گرفته شود.

 

دکتر حمید سوری گفت:

* قطعا سودی که ما از پوشش بالای واکسیناسیون در کشور کسب می کنیم، بسیار بیشتر از ضرر احتمالی است که متوجه برخی بیماران می شود. تا کنون هم هیچ مستندی درباره کم کیفیت بودن واکسن های سینوفارم واردشده به کشورمان وجود ندارد و این مساله در حال مطالعه است و اگر در نتایج این مطالعه مشخص شود که واکسن های سینوفارم استفاده شده کم کیفیت بوده، ممکن است تصمیماتی درباره برچیده شدن این واکسن از سبد واکسیناسیون کشور گرفته شود.

* (با اشاره به محدودیت سنی تزریق واکسن آسترازنکا): همان طور که اکنون تزریق واکسن آسترازنکا برای برخی گروه های سنی در سطح جهان محدود شده است، ممکن است که تزریق واکسن سینوفارم نیز در آینده برای برخی افراد در ایران محدود شود. اما در حال حاضر براساس شعار سازمان بهداشت جهانی، ما هم معتقدیم که بهترین واکسن، در دسترس ترین آنهاست.

* (در پاسخ به این سوال که چرا بیشتر واکسن های واردشده به ایران را واکسن سینوفارم تشکیل می دهد): نوع واکسن های واردشده به کشورهای مختلف به سیاست های کلان و ارتباطات تجاری بین کشورها ارتباط دارد، زیرا اکنون تقاضا برای خرید واکسن کرونا در سطح جهان بسیار بیشتر از میزان عرضه آن است و این طور نیست که بازار جهانی از انواع واکسن های کرونا اشباع شده باشد و ما در این زمینه قدرت انتخاب داشته باشیم.

* (در پاسخ به این سوال که آیا تزریق دُز سوم واکسن کرونا به افراد مختلف رایگان خواهد بود یا خیر): تا زمانی که همه گیری کرونا در سطح جهان وجود دارد، واکسیناسیون عمومی کرونا در کشورمان نیز رایگان خواهد بود و بنابراین اگر قرار باشد که دُز سوم واکسن کرونا به تمام ایرانیان تزریق شود، قطعا تزریق این دُز هم رایگان خواهد بود. اما فعلا تمرکز اصلی بر تزریق دُز اول و دوم به80 درصد جمعیت کشور و تزریق دُز سوم به گروه های بسیار پرخطر است.

* (در پاسخ به این سوال که با توجه به درصد پایین تر واکسن سینوفارم نسبت به سایر واکسن های موجود در ایران، آیا این واکسن از کمترین اثربخشی در بین سایر واکسن ها برخوردار است یا خیر): نمی توان صرفا براساس درصد پایین تری که برای میزان کارآیی واکسن سینوفارم اعلام شده، قضاوت کرد که این واکسن، ضعیف ترین واکسن کرونای موجود در ایران است، چون در عمل هنوز ثابت نشده است که اثربخشی واکسن سینوفارم تفاوت معناداری با سایر واکسن ها دارد.

* بنابراین اگر ما بتوانیم با همین واکسن های موجود از جمله واکسن سینوفارم 80 درصد جمعیت کشور را واکسینه کنیم، بازهم به احتمال زیاد به نقطه ای می رسیم که احتمال مرگ و میر بر اثر کرونا در کشورمان به حداقل برسد، مگر این که در آینده سویه های جدید و ناشناخته ای از کرونا وارد کشورمان شوند.

منبع: رکنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر