کد خبر: 115705
A

اردوغان مدل توافق رهبر طالبان را اعلام کرد

رئیس‌جمهور ترکیه روز گذشته در جمع خبرنگاران تاکید کرد که به دنبال توافقی با طالبان است که مشابه توافقی با لیبی منعقد کردند.

اردوغان مدل توافق رهبر طالبان را اعلام کرد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ رئیس‌جمهور ترکیه روز گذشته در جمع خبرنگاران تاکید کرد که به دنبال توافقی با طالبان است که مشابه توافقی با لیبی منعقد کردند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه یکشنبه (دیروز - ۲۹ آگوست)، در بازگشت از سفر به بوسنی هرزگوین و در جمع خبرنگاران در خصوص رویکرد آنکارا در خصوص افغانستان توضیح داد.

 وی تصریح کرد که ترکیه به دنبال توافق با طالبان، مشابه توافقی که با لیبی منعقد کرده، است.

اردوغان گفت: «من نمی‌توانم بگویم که [با طالبان] چنین توافق‌نامه‌ای که با لیبی امضا کردیم، را امضا نخواهیم کرد. می‌توانیم چنین کاری را انجام دهیم کافی است که یک شریک شایسته برای مذاکره پیدا کنیم».

شبکه خبری «ان.تی. وی» به نقل از اردوغان در خصوص فرودگاه کابل اعلام کرد: «در خصوص فرودگاه، طالبان می‌گوید که امنیت آن را تامین می‌کنیم و مدیریت آن بر عهده شما. اما چگونه این امر را تضمین می‌کند.این کار آسانی نیست. ببینید که چگونه اخیرا 200 نفر جان خود را از دست دادند».

به نوشته «عربی 21»، اردوغان بازگشت ارتش ترکیه از افغانستان را اعلام کرده است. آنکارا پیش از این، در پی عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی، پیشنهاد تامین امنیت فرودگاه کابل را با چند شرط ارائه کرده بود اما «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان گفت: «طالبان به دنبال روابط خوب با ترکیه است اما نمی‌خواهد سربازان ترکیه را در افغانستان ببیند».

 در اواخر نوامبر ۲۰۱۹،  رئیس‌جمهور ترکیه و «فایز السراج» رئیس شورای ملی لیبی یک یادداشت همکاری نظامی امضا کردند. پس از موافقت پارلمان لیبی با حمایت نظامی آنکارا از لیبی در ژانویه ۲۰۲۰، ترکیه اعلام کرد که مربیان نظامی خود را برای کمک به السراج به لیبی اعزام می‌کند.

رئیس‌جمهور ترکیه دیروز همچنین، در خصوص تحولات افغانستان و سفارت کشورش در کابل نیز گفت: «ما برنامه‌های جایگزینی برای همه احتمالات موجود داریم و اولویتمان تأمین امنیت کارمندان کشورمان است.هدف اصلی ما، رهایی سریع افغانستان از تمامی مشکلات است و ترکیه آماده است تا همه‌گونه برای تحقق این امر، حمایت کند».

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر