کد خبر: 115793
A

احمد شیرزاد: دولت سیزدهم پروژه مشخص و برنامه ای برای اداره کشور ندارد

احمد شیرزاد فعال سیاسی اصلاح طلب درباره پروژه اصلی دولت سیدابراهیم رئیسی گفت: شواهد و قرائن نشان می دهد که دولت سیزدهم پروژه مشخصی را دنبال نمی کند چون آقای رئیسی در خیلی از موارد موضع روشنی نمی گیرد. مثلا درباره برجام، او تا به امروز هیچ حرف مشخصی نزده است. معلوم نیست می خواهد برجام را به نتیجه برساند، زیر آن بزند یا معلق نگهش دارد؟ ضمن آنکه هیچ بازه زمانی را هم برای هیچ کدام از گزینه های محتمل بیان نکرده است.

احمد شیرزاد:  دولت سیزدهم پروژه مشخص و برنامه ای برای اداره کشور ندارد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ احمد شیرزاد فعال سیاسی اصلاح طلب درباره پروژه اصلی دولت سیدابراهیم رئیسی گفت: شواهد و قرائن نشان می دهد که دولت سیزدهم پروژه مشخصی را دنبال نمی کند چون آقای رئیسی در خیلی از موارد موضع روشنی نمی گیرد. مثلا درباره برجام، او تا به امروز هیچ حرف مشخصی نزده است. معلوم نیست می خواهد برجام را به نتیجه برساند، زیر آن بزند یا معلق نگهش دارد؟ ضمن آنکه هیچ بازه زمانی را هم برای هیچ کدام از گزینه های محتمل بیان نکرده است.

وی با اشاره به مسائل مهم داخلی افزود: کسری بودجه یکی از این موضوعات است اما دولت آقای رئیسی اعلام نکرده که چگونه می خواهد با این مشکل مواجه شود. می خواهد پول چاپ کند، مالیات بیشتر بگیرد یا سیاست ریاضت اقتصادی را به اجرا در آورد؟ در این حوزه هیچ مسیری را مشخص نکردند. یا اگر دولت بخواهد سیاست های توسعه ای را در پیش بگیرد، ناچار باید به تورم بالاتر تن دهد و برعکس اگر بخواهد تورم را مهار کند باید مقداری از رکود را بپذیرد.

این فعال اصلاح طلب یادآور شد: حالا زمان انتخابات شاید برخی بگویند اگر نامزدی دقیق درباره موضوعی حرف بزند درصدی از آرای او شاید ریزش کند اما الان انتخابات تمام و دولت نیز مستقر شده است. با این وجود هنوز جهت گیری روشنی در رویکرد دولت نمی بینیم. دلیل این است که مشاوران آقای رئیسی بسیار کم سواد هستند، به عبارت بهتر ایشان از مشاوران خبره بهره مند نیست بنابراین نمی داند که همه راه حل ها را نمی شود با هم دنبال کرد و همه خوبی ها را نمی شود با هم به دست آورد.

وی با اشاره به برنامه وزرای کابینه ادامه داد: هیچ نکته اساسی از این برنامه به دست نمی آید چون یکسری متن هایی هستند که در قوانین مصوب مجلس بودند، همان ها را با قدری ویرایش دوباره مطرح کردند. تنها جمله ای که آقای رئیسی روی آن تکیه داشته موضوع فسادستیزی است اما این موضوع را همه می گویند، به عبارت دیگر کسی نمی آید بگوید «برنامه گسترش فساد را در دستور کارش دارد یا می خواهد درباره فساد اغماض کند».

این کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: فسادستیزی اصولا باید یک روش، مرام و اخلاق باشد که زمینه و بستر برنامه ریزی قرار گیرد اما خودش به تنهایی برنامه محسوب نمی شود مثل یک تابلو نقاشی روی آن رنگ زمینه می زنند و بعد روی آن نقشی می کشند. بنابراین تا به امروز آقای رئیسی خیلی مشخص نکرده می خواهد مملکت را از نقطه موجود به کدام وضع مطلوب ببرد.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم به آرزوها شکل دستورالعمل اجرایی داده، افزود: همه «آرزوها» و «باید انجام شود»ها را کنار هم قرار می دهند. در چند مورد دیدم آقای رئیسی دستورالعمل اجرایی می دهد که در آنها یکسری آرزوها بیان می شود. مثلا می نویسند «سریعا به مشکلات خوزستان رسیدگی شود»، «سریعا مشکل معیشت مردم حل شود» و غیره اما مشخص نمی کنند از چه راهی باید این مشکلات رسیدگی شوند.

شیرزاد به نامه نیوز گفت: اعضای دولت آقای رئیسی این تصور را دارند که چون پیشینیان بلد نبودند، حال کار کردن نداشتند یا عُرضه کار کردن نداشتند اما ما خوب هستیم همه این کارها انجام خواهد شد. حال آنکه به همین میزان که اعضای دولت سیزدهم خودشان را آدم های خوبی می دانند قبلی ها نیز خود را آدم های خوبی می دانستند ولی آدم خوب بودن در حوزه اجرایی کافی نیست بلکه باید دید برنامه و مدیریت او چقدر خوب است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر