کد خبر: 11583
A

بروجردی: برخی وانمود می‌کنند در میان زنان، رجل سیاسی وجود ندارد

عضو شورای فرهنگی – اجتماعی زنان و خانواده: اعلام اینکه زنان هم می‌توانند نامزد ریاست جمهوری شوند ترفندی است، برای این است که بعد‌ها بگویند در زنان رجل سیاسی وجود ندارد و هنوز به جایی نرسیده‌اند که بتوانند رییس‌جمهور شوند.

بروجردی: برخی وانمود می‌کنند در میان زنان، رجل سیاسی وجود ندارد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، اشرف بروجردی عضو شورای فرهنگی – اجتماعی زنان و خانواده در گفت‌و‌گویی درباره نامزدی زنان در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: در این مورد باید دو دیدگاه را در نظر گرفت ابتدا خود قانون و سپس برداشت و فهم از آن که بحث دیگری است.

او در ادامه تصریح کرد: قانون ثابت است،‌‌ همان استنادی که امروز به آن می‌شود زنان می‌توانند نامزد ریاست جمهوری شوند، در گذشته مانع حضور آنان  برای کاندیداتوری می‌شد.

بروجردی با اشاره به اینکه مطالبات امروز زنان متفاوت از گذشته است، عنوان کرد: اعلام این خبر به معنای آن است که خواست‌های زنان تغییر کرده است. طرح این مساله نشان می‌دهد که فقهای ما در مرور زمان به این باور رسیده‌اند که کلمه رجال به معنای مرد بودن نیست و زنان هم می‌توانند در عرصه‌های مهم همچون سیاست وارد شوند.

این عضو شورای فرهنگی – اجتماعی زنان و خانواده ریاست جمهوری در پاسخ به این سؤال که چرا تا به حال این رویکرد وجود نداشته است، گفت: خواست‌های جامعه تغییر کرده و همین امر تصمیم‌گیران را به این فکر انداخته که نیم دیگری از جامعه باید در سرنوشت سیاسی حضور داشته باشند و از طرفی هم می‌توان عنوان کرد این خود ترفندی است برای اینکه بعد‌ها بگویند در میان زنان رجل سیاسی وجود ندارد و هنوز به جایی نرسیده‌اند که بتوانند رئیس جمهور شوند.

او در ادامه خاطرنشان کرد: در آینده باید قضاوت کرد که این گفته شورای نگهبان به چه میزان پتانسیل عملیاتی شدن دارد و زنان می‌توانند نامزد ریاست جمهوری شوند.

بروجردی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان امیدوار بود اگر زنی نامزد ریاست جمهوری شد مورد تایید صلاحیت قرار بگیرد، عنوان کرد: بله این صلاحیت در بین خانم‌ها وجود دارد. چهره‌هایی در بین زنان حضور دارند که می‌توانند وارد عرصه سیاست شوند و زمام امور را به دست بگیرند.

 او در ادامه تاکید کرد: شورای نگهبان باید این تشخیص را بدهد و بستگی به نوع خوانش از شرایطی که فرد در آن قرار گرفته دارد که آیا می‌تواند مورد تائید قرار بگیرد یا خیر.

بروجردی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی‌ها معتقدند در شرایط کنونی بحث نامزدی زنان در ریاست جمهوری برای این مطرح می‌شود که نگذارند روحانی برای بار دوم رئیس جمهور شود و یا اینکه از میزان آرای او  بکاهند، گفت: باید خاطرنشان کرد در حال حاضر هرشخصی، فرقی هم نمی‌کند خانم و آقا،  وارد این عرصه شود نمی‌تواند رقیب روحانی باشد، او دارای سوابق به اصطلاح سیاسی، اجرایی و قانون‌گذاری است  و در طول دوره ریاست جمهوری‌اش به خوبی نشان داده که از عهده امور بر می‌آید.

او در ادامه افزود: اصلاح‌طلبان عزم خود را جزم کردند تا از روحانی حمایت کنند اما اگر گزینه‌های پیشنهادی که از اصولگرایان مطرح می‌شود را مشاهد کنید متوجه می‌شویم  هیچ کدام از آن‌ها توانایی رقابت با وی  را ندارند، حتی چهره‌های شاخص این جریان نمی‌توانند در عرصه انتخابات در مقابل روحانی ایستادگی کنند.

بروجردی در پایان تاکید کرد: اینکه بگویم در این زمان اعلام حضور زنان به جهت تقابل با روحانی است، آدرس غلط دادن و تضعیف جایگاه ریاست جهموری اوست، اما شاید بخواهند با او مقابله کنند و به همین منظور خانمی را تایید صلاحیت کنند تا بتواند کاندیدای ریاست جمهوری شود.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر