کد خبر: 115889
A

پیش بینی بانک مرکزی آمریکا از تورم شدید در آینده نزدیک

روند افزایشی قیمت مسکن در آمریکا و پیش بینی‌ها درباره رفتار مصرف کنندگان، نگرانی‌های فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) درباره تورم بیشتر در افق اقتصاد این کشور را افزایش می‌دهد.

پیش بینی بانک مرکزی آمریکا از تورم شدید در آینده نزدیک

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ به نقل از شبکه خبری سی ان بی‌سی، روند افزایشی قیمت مسکن در آمریکا و پیش بینی‌ها درباره رفتار مصرف کنندگان که بخشی از داده‌های منتشر شده در روز سه شنبه بود، نگرانی‌های فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) درباره تورم بیشتر در افق اقتصاد این کشور را افزایش می‌دهد.

شاخص S & P/Case-Shiller، که قیمت مسکن را در 20 شهر اصلی آمریکا اندازه گیری می‌کند، در ماه ژوئن 1.77 درصد افزایش یافت که نسبت به سال گذشته نیز رشد سرسام‌آور 19.1 درصدی را ثبت کرد. این بزرگترین جهش در تاریخ ثبت این شاخص است که به سال 1987 باز می‌گردد.

بر اساس این گزارش، بیشترین افزایش سالانه قیمت‌ها قبل از بحران مسکن در سال 2007 و بحران مالی 2008، افزایش 14.4 درصدی در سپتامبر 2005 بود.

در عین حال، موسسه تحقیقاتی «هیئت کنفرانس» نیز گزارش داد که انتظارات برای تورم قیمت مصرف کننده دوباره افزایش یافت به طوری که پاسخ دهندگان به نظرسنجی انجام شده تورم 6.8 درصدی را در طول 12 ماه آینده پیش بینی کردند.

این رقم پیش بینی شده یک درصد از سال قبل بیشتر است که به طور نسبی افزایش 17.2 درصدی را نشان می‌دهد.

هریک از این معیارها، علائم هشداردهنده مهمی را ارسال می‌کنند: هزینه‌های مسکن بخش بزرگی از اکثر شاخص‌های تورم را تشکیل می‌دهند.

لری سامرز، وزیر سابق خزانه داری آمریکا و مشاور اقتصادی دولت اوباما در توئیتی گفت: هر زمان که می‌شنوید تورم موقتی است به یاد داشته باشید که تورم دوبل قیمت مسکن هنوز در شاخص‌ها نشان داده نشده است. مسکن 40 درصد از شاخص اصلی قیمت مصرف کننده CPI را تشکیل می‌دهد.

آخرین داده‌های مربوط به تورم تنها چند روز پس از تلاش شدید جروم پاول، رئیس فدرال رزرو برای رفع نگرانی‌ها در مورد فشارهای ناشی از افزیش قیمت صورت می‌گیرد.

سامرز یکی از با نفوذترین افرادی است که در مورد تورم هشدار می‌دهد، اما این هشدارها در حال ظهور در بانک مرکزی و در میان دیگر اقتصاددانان است.

یک مطلب که هفته گذشته در پایگاه اینترنتی بانک مرکزی دالاس منتشر شد نیز به طور خاص به هزینه‌های مسکن پرداخته است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر