کد خبر: 115914
A

واکنش رئیس سازمان غذا و دارو به ماجرای تزریق واکسن سینوفارم درجه دو

شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو به خبرها درباره استفاده از واکسن سینوفارم درجه دو توسط ایران واکنش نشان داد

واکنش رئیس سازمان غذا و دارو به ماجرای تزریق 
واکسن سینوفارم درجه دو

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو درباره تاثیر واکسن‌های مختلف و ادعای بی‌کیفیتی واکسن سینوفارم گفت: پلتفرم‌های تولید واکسن متفاوت است. اصلا این طور نیست که سینوفارم درجه دو داشته باشیم. واقعا متاسفم از این که برخی نشریات اخباری را به مردم منعکس می‌کنند که باعث آشفتگی بیشتر ذهن می‌شود. تمام سینوفارمی که گرفتیم از منبع پکن بوده است. البته پرونده سینوفارم ووهان در حال بررسی است و باید نظرات دقیق کارشناسی درباره آن مطرح شود. این که به دروغ به مردم این مباحث را بگویند و این ترس را ایجاد کنند، غیر اخلاقی است و فکر می‌کنم کسانی که نگاه اقتصادی و تاجرمآبانه دارند، پشت این مباحث هستند. ما اعلام کردیم که اگر مدارکی در این زمینه ارائه نشود، برای صیانت از آرامش روحی و روانی مردم از نشریه‌ای که این خبر را به دروغ منتشر کرده، حتما شکایت خواهیم کرد.

شانه‌ساز با بیان این که سازمان غذا و داروی ایران از سال ۱۳۹۱ به عنوان یک سازمان نظارتی قوی در سازمان جهانی بهداشت شناخته شد، گفت: باید توجه کرد که واکسن‌های مختلف روش‌های مختلف تولید دارند و بعضا ایمنی‌زایی و عوارض متفاوت دارند، ممکن است یک واکسنی ایمنی‌زایی پایین‌تری داشته باشد، اما عوارضش هم به همین میزان کمتر است و برعکس. در هر حال در جهش‌های ویروسی هم ایمنی‌زایی متفاوت خواهد شد. واکسن‌هایی که تاکنون گرفتیم، هیچ یک زیر ۷۰ تا ۷۵ درصد ایمنی‌زایی نداشتند و بالای ۷۰ درصد ایمنی‌زایی داشتند. در تولید داخل هم ارقام قابل دفاع و خوبی در زمینه میزان ایمنی‌زایی داریم.

سرانجام تصمیم‌گیری برای واکسیناسیون کودکان

وی درباره واکسیناسیون نوجوانان و کودکان علیه کرونا در کشور گفت: واکسیناسیون کودکان و نوجوانان علیه کرونا از اولویت‌های جدی است و امیدواریم از اواخر شهریور و مهر ماه تولید واکسن‌های پاستور را داشته باشیم. البته واکسن‌های دیگر هم دارند این مطالعه را روی سنین پایین‌تر انجام می‌دهند مانند سینوفارم. گزارش‌هایی هم که تاکنون داشتیم، ظاهرا نتایج خوبی داشتند. جزو اولویت‌ها است که واکسیناسیون را زیر ۱۸ سال ببریم و امیدواریم بتوانیم در داخل هم این واکسن‌ها را تامین کنیم. من واقعا امیدوار هستم که این سنین واکسن دریافت کنند. به هر حال سرعت تامین واکسن در داخل و همزمان افزایش سرعت تولید، این امید را به شدت جدی کرده و فکر می‌کنم تا قبل از آذر بتوانیم زیر ۱۸ سال را هم واکسینه کنیم.

شانه‌ساز گفت: واکسیناسیون حتما باید انجام شود اما ماسک‌زدن، رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی، عدم دورهمی و ضدعفونی‌کردن مرتب دست‌ها هم نباید فراموش شود. ما در واکسیناسیون هدفمند کار کردیم و گروه در اولویت را زودتر واکسینه کردیم. قطعا باید سرعت واکسیناسیون باید بیشتر شود که می‌شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر