کد خبر: 116274
A

کیهان: کره‌جنوبی به‌دنبال نابودی صنعت لوازم خانگی ایران است

روزنامه تحت مدیریت حسین شریعتمداری در گزارش اقتصادی امروز خود نوشت: کره‌جنوبی با همکاری آمریکا و در پوشش معافیت تحریمی ‌برای ایران، می‌خواهد بار دیگر بازار لوازم‌خانگی کشورمان را قبضه کند، اقدامی که می‌تواند به نابودی صنعت نوپای لوازم خانگی و بیکاری هزاران نفر بینجامد.

کیهان: کره‌جنوبی به‌دنبال نابودی صنعت لوازم خانگی ایران است

به گزارش دیده بان ایران؛ روزنامه کیهان در گزارش اقتصادی امروز خود نوشت: کره‌جنوبی با همکاری آمریکا و در پوشش معافیت تحریمی ‌برای ایران، می‌خواهد بار دیگر بازار لوازم‌خانگی کشورمان را قبضه کند، اقدامی که می‌تواند به نابودی صنعت نوپای لوازم خانگی و بیکاری هزاران نفر بینجامد.
صنعت لوازم خانگی داخلی در چند دهه گذشته وابستگی زیادی به واردات داشته است. ضعف در تولید برخی قطعات، به روز نبودن تولیدات و انفعال در سیاست‌گذاری صنعتی در کنار سرمایه‌گذاری سنگین شرکت‌های خارجی برای فرهنگ‌سازی استفاده از محصولات خود، همه در استمرار این وضعیت نقش داشته‌اند. با همه این مشکلات، طی سال‌های اخیر تولیدکنندگان داخلی در غیاب شرکت‌های خارجی - به‌ویژه کره‌ای‌ها- پیشرفت چشمگیری داشته و علاوه بر داخلی‌سازی بسیاری از قطعات و محصولات این حوزه، کالاهای باکیفیتی هم تولید کرده‌اند. اما در حالی که صنعت ملی روی ریل پیشرفت قرار دارد، چند روز قبل خبرهایی مبنی بر از سر گرفته شدن واردات محصولات کره‌ای در ازای پول‌های بلوکه‌شده ایران در این کشور به گوش رسید. نود اقتصادی دراین رابطه گزارش داد ظاهرا آمریکا برای آزاد کردن بخشی از پول‌های ایران مجوزی را به کره و شرکت‌های کره‌ای داده است که براساس آن این شرکت‌ها می‌توانند بدهی ایران را تنها از طریق واردات کالا به ایران پرداخت کنند.
هرچند حسین تنهایی، رئیس اتاق مشترک ایران و کره جنوبی این خبر را تکذیب کرد و مدعی شد که انتشار این اخبار توسط برخی شرکت‌های تولید‌کننده لوازم خانگی داخلی صورت گرفته است، با این وجود، اظهارات وی نشان می‌داد احتمال دارد توافقی برای دریافت برخی کالاها به جای پول صورت بگیرد؛ به گزارش فارس، وی اظهار کرد: «درخواست ایران از ابتدا و در درجه اول بازگشت این پول‌ها به‌صورت نقدی به کشور است و اگر این امر محقق نشد، در درجه دوم درخواست ایران واردات مواد اولیه، تجهیزات و ماشین‌آلات از محل منابع بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی است».
اما از سوی دیگر، حمیدرضا غزنوی، دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران و تولیدکننده لوازم خانگی در گفت‌وگو با «نود اقتصادی» بیان کرد: «آمریکا به کره و ژاپن تأکید کرده که حق ندارید به ایران پول بدهید و فقط می‌توانید در قبال پول‌هایی که ایران در کشور شما دارد، به آنها لوازم خانگی بدهید. سال‌هاست که مردم به آزادی پول‌های بلوکه‌شده در کره و ژاپن امید دارند ولی باید بدانند امروز با لابی شرکت‌های اقتصادی کره و ژاپن با آمریکا فقط اجازه داریم با آن پول‌ها، لوازم خانگی وارد کنیم».
 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر