کد خبر: 11629
A

آمار وزیر بهداشت از میزان شیوع افسردگی در ایران

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تعداد افسرده‌های جهان حدود 9 درصد یا نزدیک به 10 درصد است اما این میزان در کشور 12.6 درصد است.

آمار وزیر بهداشت از میزان شیوع افسردگی در ایران
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، سید حسن قاضی زاده هاشمی صبح امروز، در سخنرانی خود که در تالار شهدا دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه سلامت روانی به معانی اختلال روانی نیست اظهار کرد: بیش از 450میلیون نفر در سراسر جهان دچار مشکلات روانی هستند و این رقم روز به روز در حال افزایش است. 
 
وی تصریح کرد: تعداد افسرده‌های جهان حدود 9درصد یا نزدیک به 10درصد است که میزان در کشور ما میزان شیوع افسردگی 12.6درصد است. 
 
وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی با اشاره به رشد 15درصدی اختلالات ناشی از خستگی، اضطراب و کم خوابی و 3درصدی اختلالات ناشی از بی خوابی متذکر شد: متاسفانه دولت‌ها و کشورها کمتر به این اختلالات توجه دارند و شرایط مناسب و مطلوب این بیماران را مهیا کرده‌اند. 
 
وی با اشاره به زمینه‌های بیماری‌های روانی در کشور ما گفت: بخشی ازاین بیماری در کشور ما به زندگی ماشینی، محیط‌های اپارتمانی، مشکلات خانواده‌ها و...مربوط می‌شود. 
 
هاشمی تشریح کرد: زمانیکه 25درصد ازدواج‌ها به طلاق منجر می‌شود 2هزار و 500بیمار مبتلا به اعتیاد داریم و 11درصد نرخ بیکاری و علاوه بر این تبعات ناشی از جنگ تحمیلی در استان خوزستان و ایلام باشد به طور حتم بیمارهای روانی رشد خواهد کرد. 
 
وی افزود: سالانه 18هزار نفر بر اثر سوانح رانندگی کشته می‌شوند و 200هزار نفر مجروح و معلول می‌شوند که از گروه‌های جوان گرفته تا پیر هستند و این به رشد این بیماری کمک کرده است. 
 
هاشمی با ابراز تاسف از اینکه حمایت از بیماری‌های اعصاب و روان چه از جانب خانواده‌ها و چه از جانب دستگاه‌های مسؤول محدود است ابراز امیدواری کرد: باید بتوان با برنامه ریزی مناسب برای رفاه اجتماعی این بیماران گام برداریم. 
 
وی با بیان اینکه افتتاح یک‌هزار تخت اعصاب روان در سراسر کشور معادل 20 سال کار است عنوان کرد: خوشبختانه یک‌هزار تخت در کمتر از 3سال ساخته و آماده شد. 
 
هاشمی ابراز امیدواری کرد: روزی فرا برسد که به جای افتتاح یک‌هزار تخت،  یک‌هزار تخت را تعطیل کنیم. 
 
وی با بیان اینکه آنچه امروزه شاهد آن هستیم رفتارها و برخوردهای اجتماعی  مناسب آموزه‌های دینی ما نیست و این سبب خواهد شد نگاه‌ها آلوده شود. 
 
هاشمی گفت: بدگمانی و بدبینی از عوامل بیماری زا و سبب بروز بیماری‌های اعصاب و روان می شود. 
 
وی برتری طلبی و قدرت طلبی را از صفات مذموم عنوان کرد و افزود: اگر بخواهیم به اهداف مورد نظرمان برسیم و جامعه در حال پالایش خودش باشد خیلی مهم است مسؤولان از رفتار سالم برخوردار باشند تا بر جامعه تاثیر بد نگذارند. 
 
هاشمی با بیان اینکه امروز بسیاری از شخصیت‌های موفق و برجسته دنیا در کنار خود روانشناس دارند درخواست کرد: برای موفقیت در کارها و پیش‌برد آنها از وجود روانشناسان بهره ببریم. 
 
وی متذکر شد: در حال حاضر به 40هزار تخت اعصاب روان و روان در کشور نیاز هست که متاسفانه تنها 8هزار تخت آن تامین شده است.
 
منبع: فارس

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر