کد خبر: 116715
A

پژمانفر: ۶۰ درصد از دانش‌آموزان، توانایی روانخوانی قرآن را هم ندارند

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه آموزش و پرورش وظیفه داریم، فضا را برای دانش‌آموزان جهت آشنایی با قرآن کریم مهیا کنیم. با اینکه دانش‌آموزان در طول تحصیلی باید ۷۲۰ ساعت تحت آموزش درس قرآن باشند، اما متأسفانه طبق آمار رسمی، ۶۰ درصد از دانش‌آموزان حتی بر روخوانی مسلط نیستند.

پژمانفر: ۶۰ درصد از دانش‌آموزان، توانایی روانخوانی قرآن را هم ندارند

به گزارش دیده بان ایران؛ جلسه فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی صبح امروز، ۲۳ شهریورماه به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر در محل کمیسیون اصل نود مجلس برگزار شد.

در ابتدای این جلسه موسوی، نماینده مردم تهران به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت و پس از آن رئیس فراکسیون طی سخنانی گفت: با توجه به شرایط کشور راهی جز تمسک به قرآن و عترت نداریم و هر چه می‌توانیم باید زمینه ارتقای ارتباط مردم با قرآن در نظام هستی را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه حاکمیت در زمینه قرآن دچار کم‌کاری شده است و آنگونه که باید و شاید به این موضوع نپرداخته است، افزود: به عنوان مثال در حوزه آموزش و پرورش وظیفه داریم، فضا را برای دانش‌آموزان جهت آشنایی با قرآن کریم مهیا کنیم. با اینکه دانش‌آموزان در طول تحصیلی باید ۷۲۰ ساعت تحت آموزش درس قرآن باشند، اما متأسفانه طبق آمار رسمی، ۶۰ درصد از دانش‌آموزان حتی بر روخوانی مسلط نیستند.

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در مجلس نهم و دهم تلاش زیادی شد تا کارهایی را از طریق فراکسیون دنبال کنیم، اما حاکمیت نتوانست به وظایف خود در این بخش به خوبی عمل کند، هدف ما این بود که سرانه تلاوت روزانه مردم بالا برود.

پژمانفر به موضوع رابطان استانی فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی اشاره و اظهار کرد: به زودی با رؤسای مجامع استان‌ها نامه‌نگاری خواهد شد تا رابط قرآنی استان خودشان را به فراکسیون معرفی کنند. این افراد، اعضای اصلی فراکسیون قرآن را تشکیل خواهند داد.

وی در ادامه نقدی به عملکرد شورای توسعه فرهنگ قرآنی داشت و افزود: متأسفانه، شورا که زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی است، عملکرد خوبی نداشته اس. در سطح استان‌ها به غیر از استان خراسان‌ رضوی که دو بار جلسات شورای توسعه خود را برگزار کرده است، هیچ استان دیگری،‌ اقدام به برگزاری جلسات نکرده است. تلاش خواهد شد تا نماینده هر استان، گزارشی از وضعیت قرآنی استان خود ارائه دهند تا در چه زمینه‌هایی باید حمایت دریافت کنند.

نماینده مردم مشهد در مجلس یازدهم به وضعیت موسسات در دوران کرونا اشاره کرد و گفت:‌ موسسات در این دوره آسیب بسیار زیادی دیدند. حمایت‌های خوبی از فعالیت‌ها در اصناف دیگر به عمل آمده است، اما در بخش موسسات قرآنی این حمایت را شاهد نبوده‌ایم. در حال حاضر موسساتی هستند که با هزینه‌هایی بسیار ناچیز امورات خود را می‌گذرانند. اگر این حمایت نکردن‌ها ادامه پیدا کند، مطمئناً مؤسسات انگیزه‌های خود را از دست می‌دهند.

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس همچنین به وضعیت اعتبارات قرآنی اشاره کرد و افزود: با وجود اینکه بودجه قرآنی امسال از سوی مجلس انقلابی تصویب شد، اما تا کنون هیچ رقمی از آن تخصیص نیافته است. ضمن اینکه کل عدد این بودجه نیز در برابر فعالیت‌ها قابل بیان نیست.

پژمانفر به آغاز مراحل تدوین برنامه هفتم توسعه اشاره و اظهار کرد: در برنامه ششم تلاش زیادی صورت گرفت تا موضوعات قرآنی وارد برنامه شود، اما این امر میسر نشد، لذا از همه نماینده‌ها می‌خواهیم در برنامه هفتم به فرایندهای قرآنی و بحث‌هایی همچون معافیت مالیاتی، هزینه آب، برق، حق انشعاب و ... توجه شود تا در این برنامه گنجانده شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر