کد خبر: 116770
A
دیده بان ایران:

علی باقری کنی کیست؟/ دیپلمات حلقه امام صادقی ها؛ مسئول مذاکرات هسته ای

علی باقری کنی تحصیلات خود را در رشته ی اقتصاد دانشگاه امام صادق به پایان رساند. وی به عنوان مدرس اقتصاد نیز فعالیت داشته‌است.

علی باقری کنی کیست؟/ دیپلمات حلقه امام صادقی ها؛ مسئول مذاکرات هسته ای

به گزارش دیده بان ایران؛ وزارت خارجه دولت سیزدهم شب گذشته همزمان با برکناری عباس عراقچی؛ امیرعبداللهیان طی حکمی  "علی باقری کنی" را به عنوان معاون سیاسی وزیر امورخارجه انتخاب کرد. آقای کنی که پیشتر از او به عنوان وزیر منتخب دولت برای وزارت خارجه نام برده می شد در سال ۱۳۴۶ در تهران متولد شده است. پدر او محمد باقر باقری کنی از روحانیون شیعه است که برای مدتی نیز  عضو مجلس خبرگان رهبری بود. وی دارای نسبت خانوادگی با رهبر انقلاب است است. در واقع برادر علی باقری کنی به نام مصباح الهدی با دختر  آیت اله خامنه‌ای ازدواج کرده است

تحصیلات علی باقری کنی

علی باقری کنی تحصیلات خود را در رشته ی اقتصاد دانشگاه امام صادق به پایان رساند. وی به عنوان مدرس اقتصاد نیز فعالیت داشته‌است.

مروری بر فعالیت‌های علی باقری کنی

علی باقری کنی در خانواده‌ای مذهبی و سیاسی چشم به جهان گشود. محمدرضا مهدوی کنی که عموی اوست از نخست وزیران سابق ایران بوده که مدتی نیز ریاست مجلس خبرگان را بر عهده داشته است. پدرش نیز در سال ۱۳۹۴ طی حکمی از مقام معظم رهبری توانست به عضویت هیئت امنای موسسه جامعه الصادق درآید. حضور در چنین خانواده‌ای باعث شد تا علی باقری کنی به سرعت به دنیای سیاست راه پیدا کند.

 

حضور در دبیرخانه شورای امنیت ملی

در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، علی باقری کنی همراه با سعید جلیلی تلاش های بسیاری برای حل مذاکرات هسته‌ای انجام داد که متاسفانه تلاش‌های آنها نتیجه‌ای در بر نداشت. پس از اینکه دولت روحانی روی کار آمد او از سمت خود عزل شد.

 ریاست ستاد انتخاباتی سعید جلیلی

علی باقری کنی در ستاد انتخاباتی سعید جلیلی در سال ۱۳۹۲ به عنوان رئیس ستاد انتخاب شد که پس از روی کار آمدن دولت روحانی انتقادهای بسیاری را نسبت به عملکرد تیم خارجی او در رابطه با مذاکرات هسته‌ای مطرح نمود.

● حضور در قوه قضاییه

در دی ماه سال ۱۳۹۸ علی باقری کنی به عنوان معاون امور بین‌الملل و رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه منصوب شد. وی حکم خود را از سید ابراهیم رئیسی دریافت نمود. ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در سال ۱۳۸۴ با نظر آیت الله شاهرودی و تایید مقام معظم رهبری تاسیس شد. هدف از تاسیس این ستاد مبارزه با اتهامات مربوط به نقض حقوق بشر در کشور است.

 معاون اروپای وزیر امور خارجه

زمانی که سعید جلیلی به عنوان معاون اروپا و آمریکا در وزارت امور خارجه مشغول فعالیت بود، علی باقری کنی نیز  به عنوان مدیرکل اروپای مرکزی و شمالی در کنار او حضور داشت.

معاون سیاست خارجی و امنیت بین الملل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و مذاکره کننده ارشد پرونده هسته‌ای ایران از دیگر سوابق اوست.

علی باقری کنی یکی از چهره های اصولگرای سیاسی در ایران است که به دنبال احیای حقوق بشر اسلامی نه تنها در ایران بلکه در سطح جهان مشهور است. وی از جمله مدیران انقلابی جوان و جهادی است. / دیده بان ایران

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر