کد خبر: 116937
A

نخست وزیر لبنان: واردات سوخت از ایران توسط حزب‌الله نقض حاکمیت لبنان است

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان گفته است که واردات محموله‌های سوخت از ایران توسط گروه حزب‌الله «نقض حاکمیت لبنان» است. نجیب میقاتی اضافه کرده است٬ اما من نگران اعمال تحریم‌های احتمالی علیه لبنان نیستم٬ زیرا دولت لبنان این اقدام را تایید نکرده است و این عملیات بدون دخالت دولت لبنان انجام شد.

 نخست وزیر لبنان: واردات سوخت از ایران توسط حزب‌الله نقض حاکمیت لبنان است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان گفته است که واردات محموله‌های سوخت از ایران توسط گروه حزب‌الله «نقض حاکمیت لبنان» است.

نخست وزیر لبنان در مصاحبه‌ای با سی ان ان٬ که روز جمعه پخش شد، اظهار داشت: «نقض حاکمیت لبنان مرا ناراحت می‌کند.»

نجیب میقاتی اضافه کرده است٬ اما من نگران اعمال تحریم‌های احتمالی علیه لبنان نیستم٬ زیرا دولت لبنان این اقدام را تایید نکرده است و این عملیات بدون دخالت دولت لبنان انجام شد.

حزب‌الله لبنان، روز پنجشنبه کاروانی را با حدود ۷۰ تا ۸۰ کامیون حامل سوخت مازوت صادراتی ایران از سوریه وارد لبنان کرد. حزب‌الله لبنان می‌گوید این اقدام را در راستای کمک به حل بحران انرژی در کشور بحران زده لبنان انجام داده است.

یک شبکه لبنانی هم شامگاه جمعه گزارش داد که یک کاروان دیگر از تانکرهای حامل سوخت از ایران از منطقه مرزی هرمل وارد لبنان شدند.

به گزارش رویترز، بحران انرژی در لبنان یکی از پیامدهای بحران گسترده اقتصادی و مالی در این کشور از سال ۲۰۱۹ است که باعث سقوط پول ملی شد و بیش از سه چهارم مردم را به فقر کشاند.

به دلیل سقوط ارزش پولی ملی و از بین رفتن ذخایر ارزی لبنان، این کشور قادر نیست سوخت مورد نیاز خود را بخرد. کمبود سوخت باعث شده است تا ارائه بسیاری از خدمات ضروری عمومی دچار اختلال شود از جمله بیمارستان‌ها تعطیل شده و شماری زیادی بیکار شوند.

بحران اقتصادی و مالی در لبنان طی دو سال اخیر باعث بروز حوادث امنیتی و اعتراضات گسترده در این کشور شده است.

حزب الله لبنان به دنبال واردت سوخت از ایران اعلام کرده است که توانسته «محاصره آمریکا» را بشکند. این گروه می‌گوید٬ محموله‌های سوخت دیگری از ایران وارد می‌کند.

افزایش بهای انرژی

در همین حال، وزیر انرژی لبنان روز جمعه اعلام کرد که قیمت سوخت در این کشور تا ۳۸ درصد افزایش می‌یابد.

این یکی از نخستین اقدامات دولت جدید نجیب میقاتی برای مقابله با کمبود انرژی در کشور و همچنین برداشتن کامل سوبسید مواد سوختی در کشور است.

نجیب میقاتی پیش از این گفته بود حذف کامل سوبسید سوخت، گامی مهم در جهت خروج لبنان از بحران اقتصادی است .

بانک جهانی اخیرا در گزارشی تاکید کرده است که بحران مالی -اقتصادی لبنان از لحاظ شدت و آثار مخرب آن یکی از سه بحران شدید طی تقریبا ۱۵۰ سال گذشته است

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر