کد خبر: 116965
A
دبیرکل انجمن پسته ایران خبر داد

کاهش ۷۰ هزار تُنی پسته در کشور

در جلسه ستاد پسته رفسنجان دبیرکل انجمن پسته ایران گفت: محصولی که سال قبل برداشت شد ۲۱۰ هزار تن بود و ۲۲ هزار تن هم موجودی سال پیش‌تر از آن بود و نزدیک به ۲۳۰ هزارتن پسته داشتیم.

کاهش ۷۰ هزار تُنی پسته در کشور

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ در جلسه ستاد پسته رفسنجان دبیرکل انجمن پسته ایران گفت: محصولی که سال قبل برداشت شد ۲۱۰ هزار تن بود و ۲۲ هزار تن هم موجودی سال پیش‌تر از آن بود و نزدیک به ۲۳۰ هزارتن پسته داشتیم.

حسین رضایی افزود: آخر مرداد سال گذشته ۲۱۳ هزار تن پسته صادر شد که سال بی‌سابقه‌ای بود و با توجه به محاسبات انجمن پسته ایران، هزینه تولید پسته در سال گذشته کیلویی  ۱۱۰ هزار تومان بود و تقریبا ۶ دلار به فروش رفت و بالای ۴ دلار متأسفانه هزینه‌های تولید شده که مقرون به صرفه نبود.

وی پیش‌بینی دو مرحله‌ای برای محصول امسال را ۱۵۰ هزار تن عنوان کرد وگفت: با توجه به درصد پوکی محصول شاید این رقم محقق نشود؛ اما رقم ۱۰۰ هزار تنی را رقم قطعی است که در اختیار صادرکنندگان قرار گیرد.

دبیرکل انجمن پسته ایران بیان کرد: حدود ۶۰ هزار تا ۷۰ هزار تن نسبت به سال قبل تولید کمتر است و کمتر در بازار حضورخواهیم داشت؛ بنابراین امسال حفظ بازار خیلی سخت بوده و مهم است.

وی چالش ارزی در خصوص صادرات پسته را مطرح کرد و گفت: یک خط سبز وارداتی ایجاد شود که صادرکننده و واردکننده بتوانند تهاتر کنند که امسال در ۱۰۰ هزارتن پسته دچار مشکل نشویم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر