کد خبر: 117139
A

ابطحی: این دولت اصلاحات بود که درخواست عضویت در سازمان شانگهای را داد

معاون پارلمانی رئیس دولت اصلاحات گفت: اصل پیشنهاد عضویت در سازمان شانگهای در دولت آقای خاتمی ارائه شد و دولت‌های بعدی پیگیری لازم را انجام دادند.

ابطحی: این دولت اصلاحات بود که درخواست عضویت در سازمان شانگهای را داد

به گزارش دیده بان ایران؛ محمدعلی ابطحی، معاون پارلمانی رییس جمهور اسبق در کلاب‌هاوس با موضوع عضویت درشانگهای چه منافعی برای ایران دارد؟ گفت: پیش از این توجه به شرق خیلی جدی نبود و این که امروز از شرق برای مقابله با غرب استفاده می شود، قابل توجه است.

 

وی با تاکید بر اینکه ما محکوم به عدم ارتباط با آمریکا هستیم، اضافه کرد: اتفاقا کشورهای شرق همیشه دلخور بودند چرا ما موقع بحران‌ها به آنها توجه می کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه سر و صداهای ایجاد شده بر سر عضویت ایران در سازمان شانگهای یک مساله داخلی است، گفت: این اتفاق ، در حوزه بین المللی چندان مهم نیست و  اگر قرار بود با عضویت ایران در این سازمان نزدیکی به چین اتفاق بیفتد،با همان قرارداد ۲۵ ساله شکل می گرفت.

 

وی گفت: در ضمن باید توجه داشت کشورهای دیگر روابطشان با ما را بر اساس روابط ما با چین تنظیم نمی کنند بلکه بر اساس روابط ایران با آمریکا محدوده روابط خود را مشخص می‎نمایند.

 

ابطحی گفت: اصل این اتفاق خوب است چرا که ما را به جامعه جهانی متصل می‌کند ولی عضویت در پیمان شانگهای اثری بر اقتصاد ایران نمی گذارد.

 

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: در ابتدای کار آقای رییسی، پیوستن به این پیمان نوعی هیجان سیاسی ایجاد کرده و این طور تبلیغ می‌شود که این دولت او پرکار و فعال است و ارتباط با دنیا را پیگیری می‌کند.

 

معاون پارلمانی رییس‌جمهور اسبق گفت: به نظر من اگر سیاست خارجی فعالتر باشد خیلی از سدهایی که جلوی دولت آقای روحانی بود برداشته می شود. اتفاق اقتصادی مهمی با عضویت ایران نخواهد افتاد. وی تاکید کرد: اگر توازنی در ارتباط خارجی ایجاد نکنیم این پیمان، بار جدیدی به ما تحمیل خواهد کرد و بی شک تنها راه حل برای مشکلات، ایجاد توازن بین شرق و غرب است./ خبرانلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر