کد خبر: 117415
A

پیمان کیا مدیر ارشد سابق سازمان امنیت سوئد به اتهام جاسوسی برای ایران بازداشت شد

الجزیره مدعی شد، یک مقام امنیتی سوئد به دلیل جاسوسی برای ایران بازداشت شده است. سایتهای محلی این فرد ایرانی را پیمان کیا، ۴۱ ساله معرفی کرده‌اند. او با گرفتن تابعیت سوئد به‌عنوان یکی از مدیران پلیس امنیتی سوئد (سپو) کار می‌کرد و قبل از آن در یک ارگان نظامی این کشور در پوشش تحلیل‌گر، جاسوسی می‌کرد.

پیمان کیا مدیر ارشد سابق سازمان امنیت سوئد به اتهام جاسوسی برای ایران بازداشت شد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ الجزیره مدعی شد، یک مقام امنیتی سوئد به دلیل جاسوسی برای ایران بازداشت شده است. 

رسانه‌های سوئد از جمله آفتون بلادت و اکسپرسن خبر دادند یکی از مدیران قبلی پلیس امنیتی سوئد به جرم جاسوسی برای  ایران در فاصله سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ دستگیر شده است.

سایتهای محلی این فرد ایرانی را پیمان کیا، ۴۱ ساله معرفی کرده‌اند. او با گرفتن تابعیت سوئد به‌عنوان یکی از مدیران پلیس امنیتی سوئد (سپو) کار می‌کرد و قبل از آن در یک ارگان نظامی این کشور در پوشش تحلیل‌گر، جاسوسی می‌کرد.

فرد مزبور دوشنبه گذشته بازداشت شد و روز پنجشنبه دادگاه استکهلم تصمیم گرفت او را به جرم سوءاستفاده فاحش و غیرمجاز از موقعیت و دسترسی به اطلاعات محرمانه و نقض امنیت ملی، در بازداشت نگه دارد تا امکان از بین بردن مدارک یا فرار نداشته باشد. سپو سرویس امنیتی سوئد در اطلاعیه‌ ایی اعلام کرد، فرد دستگیر شده با دلایل قابل‌ قبول متهم به جاسوسی است.

گفته می‌شود وی با سابقه کار در پلیس امنیتی، خود را معرفی کرده و سپس در اداره دیگری به مقام بالاتر گماشته شده است. برای این کار او در سابقه خود به کار در پلیس امنیتی و همچنین نیروهای مسلح اشاره کرده و اعلام کرده که در مقام بالای خود به پرونده‌های طبقه‌بندی شده و با حساسیت بالا دسترسی داشته است و به عالی‌ترین رتبه در سلسله مراتب پلیس امنیتی رسیده و با مدیر ارشد سپو در آن زمان همکاری می‌کرده است. او در تقاضانامه استخدامی اولیه خود شغلش را مسئول بایگانی و هدایت پروژه‌ها در حیطه ارتقای روش‌های کار و کسب اطلاعات جاسوسی و تحقیقات ذکر کرده بود.

او در جای دیگر نوشته است: در مشاغل مختلفی که کار می‌کردم تجربه زیادی کسب کرده و قادر به پیشبرد تحقیقات و تحلیل‌ها و جمع‌آوری اطلاعات کافی برای تصمیم‌گیری شده بودم. این تجارب به من این توانایی را می‌داد تا امکان ارتقای روش‌ها و فرآیندهای کاری در زمینه‌های مختلف را داشته باشم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر