کد خبر: 117530
A

شورای وحدت و ائتلاف ادغام می‌شوند؟

ارگان رسانه ای محمدباقر قالیباف با انتشار گزارشی درباره وجود تو شورای ائتلاف و وحدت در سپهر سیاسی اصولگرایی کشور نوشت: در جریان انتخابات اخیر شاهد رقابت جدی و گسترده‌ای بین دو شورای وحدت و شورای ائتلاف بودیم. تا جایی که این نگرانی ایجاد شده بود که نکند این موازی‌کاری بین اصولگرایان آسیب زا باشد و موجب شکست در انتخابات شود.

شورای وحدت و ائتلاف ادغام می‌شوند؟

به گزارش دیده بان ایران؛ ارگان رسانه ای محمدباقر قالیباف با انتشار گزارشی درباره وجود تو شورای ائتلاف و وحدت در سپهر سیاسی اصولگرایی کشور نوشت: در جریان انتخابات اخیر شاهد رقابت جدی و گسترده‌ای بین دو شورای وحدت و شورای ائتلاف بودیم. تا جایی که این نگرانی ایجاد شده بود که نکند این موازی‌کاری بین اصولگرایان آسیب زا  باشد و موجب شکست در انتخابات شود. 

 

بارها و بارها حرف از ادغام دو شورا به میان آمد و نتیجه‌ای نداشت. هیچ یک از سیاسیون در این سازوکارها از موضع خود کوتاه نمی‌آمدند. نهایتا اما دیدیم که شورای ائتلافی‌ها از گزینه مورد نظر شورای وحدت در انتخابات ریاست جمهوری یعنی آقای رئیسی حمایت کردند. البته این را نباید خیلی هم ائتلاف دو شورا تلقی کرد زیرا رئیسی از ابتدا یک گزینه اجماع ساز به حساب می‌آمد و خود شورای ائتلافی‌ها نیز اذعان داشتند که در صورت کاندیداتوری وی از او حمایت می‌کنند.

اختلاف بین دو سازوکار مذکور در انتخابات شوراها بیشتر خود را نشان می‌داد و دیدیم که لیست نهایی به شورای ائتلافی‌ها نزدیک تر بود. 

 

بالاخره با برد اصولگرایان دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراها گذشت اما این طور که به نظر می‌رسد بحث‌ها پیرامون ائتلاف دو سازوکار انتخاباتی اصولگرایان هنوز ادامه دارد و تمام نشده است. 

 

شاهد آنکه حجت‌الاسلام محمدحسین موسی‌پور عضو هیئت عالی شورای وحدت در گفت‌وگویی با «مهر» از استمرار فعالیت‌های سیاسی این شورا، گفته است. او می‌گوید: «به طور طبیعی شورای وحدت نیز که با حرکت سیاسی فعال و گسترده‌ای در انتخابات ۱۴۰۰ وارد عرصه حضور و رقابت شد، برای ترسیم ابعاد کنشگری و تکاپوی هدفمند خود، نیازمند این ارزیابی است و این دغدغه از مدتی قبل آغاز شده است. در حال حاضر، در حال اخذ نظرات از مسئولان استانی شورای وحدت، کمیته‌ها، شورای عالی و اجزای مختلف تشکیل دهنده شورای وحدت هستیم و بعد از جمع‌بندی نظرات، انتقادات و پیشنهادات آنها، برای آینده این ساختار فراگیر سیاسی یعنی شورای وحدت برنامه‌ریزی خواهیم کرد.»

 

وی درخصوص چگونگی تعامل جامعه روحانیت با شورای وحدت نیز تصریح کرده است: «جامعه روحانیت مبارز تاکنون نقش هدایتگری و نظارت داشته است. البته در شکل گیری شورای وحدت نقشی محوری داشته و حمایت‌کننده بوده است، اما اینکه در ادامه مسیر، این نقش به چه شکل باید باشد منوط به نظر جامعه روحانیت است و تصمیم گیری در خصوص آن بر عهده شورای مرکزی جامعه روحانیت خواهد بود.»

موسی‌پور در پاسخ به این سوال که نظر شورای وحدت برای ادامه همکاری با جامعه روحانیت مبارز چیست؟ بیان کرد: «طبیعتاً شورای وحدت به ادامه این همکاری و همراهی با جامعه روحانیت اشتیاق و تمایل دارد؛ اما چگونگی ایفای نقش در آینده باید در شورای مرکزی جامعه روحانیت مورد بحث قرار بگیرد و تصمیم‌گیری شود.»

عضو شورای وحدت درباره امکان و چگونگی تلفیق یا ادغام شورای وحدت و شورای ائتلاف، می‌گوید:«شورای وحدت از ابتدا نگاهش این بود که تمام نیروهای ارزشی و ولایی زیر یک پرچم حرکت کنند و وحدت بین آنها حاکم باشد؛ بنا به دلایلی در تهران این هدف محقق نشد، اما در استان‌ها تاکید ما این بود که حرکت دوستان با شورای ائتلاف همسو و همراه باشد. این همسویی در جریان انتخابات ۱۴۰۰ تقریباً در اکثریت قریب به اتفاق استان‌ها محقق شد، یعنی شورای وحدت و شورای ائتلاف هماهنگ و همراه با هم کار را پیش بردند، به طوری که حتی در چند استان مسئول دو شورا، یک نفر است. بنابراین در استان‌ها تقریباً این ادغام و وحدت شکل گرفته اما در تهران علیرغم اینکه تلاش زیادی کردیم هنوز این ادغام صورت نگرفته است. طبیعتاً در انتخابات گذشته به جهت اینکه هر دو شورا کاندیدای واحدی برای شرکت در عرصه رقابت داشتیم، ضربه‌ای به نیروهای ارزشی وارد نشد و با یک هم‌افزایی خوب، توان نیروها افزایش پیدا کرد. مسیر و هدف یکی بود و در هر دو انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای شهر نتیجه خوبی به دست آمد. اما ادامه این تفکیک و جدایی معلوم نیست که به نفع نیروهای ارزشی و انقلابی باشد.ما در هر حالتی از همراهی و همگامی و وحدت با شورای ائتلاف استقبال می‌کنیم و معتقد هستیم این وحدت باید محقق شود. این نزدیکی و همگرایی از نظر ما منتفی نیست و می‌تواند بعد از این مورد توجه بوده و پیگیری شود.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر