کد خبر: 117584
A

به دوران خطر صدور قطعنامه علیه ایران نزدیک می شویم؟

قاسم محبعلی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به اقدام اخیر ایران در سایت کرج و گزارش آژانس از بازگشت خطر صدور قطعنامه علیه ایران گفت.

به دوران خطر صدور قطعنامه علیه ایران نزدیک می شویم؟

به گزارش دیده بان ایران؛  گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و واکنش ایران به آن بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشته است. وقتی سازمان انرژی اتمی ایران پذیرفت که رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران بیاید و مذاکره کنند، وقتی بر خلاف مصوبه مجلس انقلابی پذیرفت که نظارت آنلاین آژانس ادامه یابد و کارت دوربین‌ها هم تعویض شود، به خصوص وقتی که طیف تندرو مخالف برجام از این رویکرد عصبانی نشد؛ گمان رفت که کار تمام است و ایران قصد تعامل بیشتر در پرونده هسته‌ای را دارد. وقتی هم که امیرعبداللهیان اعلام کرد ایران بزودی به مذاکرات بر می‌گردد، امیدواری‌ها بیشتر شد. 

وضعیت اما تغییر کرده و به نظر می‌رسد که ما زیادی خوشبین بوده‌ایم. آنطور که گروسی گزارش داده ایران اجازه دسترسی به سایت هسته‌ای کرج را نمی‌دهد و این بر خلاف شرایط توافق شده در بیانیه مشترک ۲۱ شهریور با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران است! 

البته کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در سازمان انرژی اتمی نظر دیگری دارد. او در واکنش به گزارش گروسی اعلام کرده که ‌«در گفت‌وگوها در تهران و اخیرا در وین، نیز به طور واضح خاطرنشان شد از آن‌جا که تحقیقات امنیتی و قضایی درباره مجتمع تسای کرج همچنان ادامه دارد، تجهیزات نظارتی این مجتمع در زمره تجهیزات تحت سرویس فنی قرار نمی گیرد. به همین خاطر بود که از عبارت «تجهیزات مشخص شده» در بیانیه مشترک  استفاده شد.» 

قاسم محعبلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه در وزارت خارجه این وضعیت را ناشی از تفاوت برداشت طرف ایرانی و آژانس از توافق صورت گرفته می‌داند. او در گفت‌وگو با «عصر ما» تاکید کرد که این مساله بر برخورد طرف غربی با پرونده هسته‌ای و مذاکرات هسته‌ای اثر خواهد داشت. 

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی همچنین معتقد است که ایران هنوز سیاست مشخصی در قضیه مذاکرات برجامی ندارد و وضعیت موجود ناشی از همین است.  

محعبلی میزان اثرگذاری اقدام اخیر بر تعاملات ایران و آژانس و مذاکرات برجامی را نامشخص دانست و گفت: این بستگی دارد که سایت کرج چقدر برایشان اهمیت داشته باشد.  

او همچنین تاکید کرد که خطر صدور قطعنامه علیه ایران همیشه وجود دارد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر