کد خبر: 117851
A

طوفان حاره‌ای شاهین دقایقی پیش وارد هرمزگان شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: طوفان حاره‌ای شاهین دقایقی پیش وارد هرمزگان شد و بارش آن در بخش لیردف جاسک آغاز شده است.

طوفان حاره‌ای شاهین دقایقی پیش وارد هرمزگان شد

به گزارش دیده بان ایران؛ مهرداد حسن زاده فرماندار جاسک عازم منطقه شده و مسایل را از نزدیک پیگیری می‌کند، فرماندار سیریک نظر اشراف کاملی بر شرایط دارد.

وی ادامه داد: همه شناورها در شهرستان‌های جاسک و سیریک به ساحل فراخوانده شده و پهلوگرفته‌اند و نیروهای امدادی و خدماتی درحالت آماده باش قرار دارند.

وی اضافه کرد: مکان‌های امن برای مواقع اضطراری در نظر گرفته شده تا در صورت نیاز نسبت به جابه‌جایی مردم در معرض خطر اقدام شود.

معاون فنی و شبکه ایستگاه‌های هواشناسی اداره کل هواشناسی هرمزگان گفت: این طوفان امروز بعد از ظهر وارد آب‌های هرمزگان شده و عصر به جاسک و شب به سیریک می‌رسد.

کیانوش عارفی روز شنبه در همین رابطه اظهار داشت: سرعت طوفان حاره‌ای شاهین متغیر بوده و سرعت جابجایی آن در حال حاضر ۱۵ کیلومتر در ساعت است و موجب بارش باران در سواحل چابهار و کنارک شده است.

وی ادامه داد: این سرعت حرکت بیانگر حضور و فعالیت بیشتر آن در منطقه است اما وزش بادهای نعشی آن را به سمت جنوب و دریا سوق داده که اتفاق خوبی است.

وی با بیان اینکه محل فعالیت آن ۲۴۰ کیلومتری شرق جنوب شرق چابهار و ۴۰۰ کیلومتری شرق جنوب شرق مسقط عمان است و سرعت باد در هسته طوفان به ۱۱۰ تا ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد، اضافه کرد:‌ طوفان حاره‌ای شاهین بعد از ظهر فردا از هرمزگان خارج و وارد عربستان می‌شود.

هشدار سطح قرمز دریایی با توجه به تقویت طوفان حاره‌ای در دریای عرب که موجب ناپایداری‌های جوی و دریایی می‌شود، برای مناطق شرقی این استان صادر شد.

این شرایط از بعد از ظهر روز شنبه تا پایان روز یک‌شنبه تداوم می‌یابد و تندباد شدید در مناطق ساحلی با سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت و در مناطق فراساحلی با سرعتی افزون بر ۷۰ کیلومتر بر ساعت، همراه با رگبار باران و رعد و برق پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی کشور در اطلاعیه ای اعلام کرد:  براساس آخرین خروجی مدل های پیش یابی پیش بینی می شود سامانه کم فشار حاره‌ای صبح جمعه در موقعیت شمال شرقی به چرخنده حاره ای تبدیل شود و به سمت شمال غرب و آب های دریای عمان حرکت کند.

بر اساس این اطلاعیه از روز جمعه تا روز یکشنبه وزش باد شدید، افزایش ارتفاع موج در مناطق دور از ساحل تا ۶ متر و در مناطق ساحلی بین ۲ تا ۳ متر، بارش شدید باران و رعدو برق به ویژه در مناطق دور از ساحل بیش از ۳۰۰ میلیمتر پیش بینی می شود که بر اساس آن غرق شدن شناورهای تجاری و صیادی، آسیب دیدن شناورهای مستقر در بنادر صیادی و تاسیسات ساحلی و فراساحلی، از بین رفتن قفس های پرورش ماهی و تورهای صیادی، وقوع سیلاب ساحلی و بالا آمدن سطح آب در مجاورت سواحل امکان دارد.

در این اطلاعیه ممنوعیت تمام فعالیت‌های دریایی، اتخاذ تمهیدات لازم توسط فعالان دریایی برای پیشگیری از خسارت، پیگیری اخبار هواشناسی و هشدارهای رسمی صادره توسط سازمان هواشناسی کشور توصیه شده است.

به گزارش ایرنا، کارشناس سازمان هواشناسی نیز صبح امروز نسبت به بارندگی‌های سیلابی در شمال و شمال غرب کشور، آبگرفتگی معابر، سیلابی‌شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌ها هشدار داد./ ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر