کد خبر: 117987
A

نماینده مجلس: ۶هزار هکتار زمین آماده ساخت یک‌میلیون مسکن در سال است

رییس کمیسیون عمران مجلس گفت: رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: نشست شورای عالی مسکن به منظور بررسی فرایندهای طرح جهش مسکن و نحوه پرداخت تسهیلات بانکی روز چهارشنبه با حضور رییس جمهور برگزار می شود.

نماینده مجلس: ۶هزار هکتار زمین آماده ساخت یک‌میلیون مسکن در سال است

به گزارش دیده بان ایران؛ محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی  با حضور در برنامه تلویزیونی تهران 20  با اشاره به طرح جهش تولید مسکن در کشور گفت: بخاطر عدم تعادل بین عرضه و تقاضای مسکن در چندسال گذشته متاسفانه شاهد افزایش قیمت مسکن هستیم به گونه ای که امروز حتی اقشار متوسط هم نمی توانند صاحب خانه شوند.

رضایی کوچی تصریح کرد: در این رابطه بخش خصوصی،  نماینده پیمانکاران ، دانشگاههای کشور ، و خیلی از وزارت خانه ها همه درگیر هستند تا با ارائه راهکارهای متناسب بتوانیم 4 میلیون مسکن را در کشور بسازیم.

وی افزود : برای حل این معضل  طرح جهش تولید مسکن در مجلس شورای اسلامی مطرح شد که اگر در سال یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود  متوسط هر واحد 500 میلیون تومان تسهیلات باید پرداخت شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان این که هر واحد 100 متری بین 5 تا 6 میلیون تومان هزینه خواهد شد و بانکها مکلف شدند 360 هزار میلیارد تومان در این طرح تسهیلات پرداخت کنند، اظهار داشت :  صندوق ویژه ای برای طرح ساخت مسکن در کشور  تأسیس کردیم که بانکها منابع مالی جهت مسکن را از این طریق در نظر بگیرند و جهت پرداخت به مردم تعریف کنند.

رضایی کوچی با اشاره به کم کاری احتمالی  بانکها در این طرح افزود : برای بانکهایی هم که در پرداخت تعلل یا کم کاری کنند و همراهی لازم را نداشته باشند جرایمی درنظر گرفته شد که به مراتب تسهیلات بیشتری می بایست پرداخت کنند به همین دلیل بانکها ترجیح می دهند منابعی که بانک مرکزی برای این طرح تامین کرده است را الزاما پرداخت کنند.

وی ادامه داد : خوشبختانه کار شروع شده و بانک مرکزی تسهیلات  360 هزار میلیارد تومانی را برای بانکهای عامل مشخص کرده است.

این نماینده مجلس از برگشت 38 هزار میلیارد تومان از خط اعتباری به بانک مسکن خبر داد و تصریح کرد :  قبلاً نزدیک به 50 هزار میلیارد تومان تسهیلات مسکن مهر در قالب یک خط اعتباری از بانک مرکزی گرفتیم که نزدیک به 38 هزار میلیارد تومان از این مبلغ به بانک مسکن برگشت داده شده که این مبلغ به صندوقی که برای جهش تولید مسکن طراحی شده واریز خواهد شد .

رییس کمیسیون عمران مجلس مالیات بر خانه های لوکس ، زمینهای بایر ،خانه های خالی و کمکهای دولت که هر سال براساس قانون تعیین می شود  را بخشی از منابع مالی مسکن دانست که به این صندوق واریز خواهد شد که مسئولیت این امر به وزیر راه و شهرسازی واگذار شده است.

رضایی کوچی ادامه داد : طبق محاسباتی که پیش بینی شده  مبلغی در حدود 500 هزار میلیارد تومان در این صندوق  در قالب منابع مالی تعریف و با احتساب  آورده مردم  زمین رایگان ( 99 ساله ) و تسهیلات بین 400 تا 500 میلیون تومان برای صندوق پیش بینی شده که با این هدف گذاری می توانیم صاحب 1 میلیون واحد مسکونی در کشور در سال باشیم. 

رییس کمیسیون عمران مجلس، درگیر شدن خیلی از نهادها و وزارت خانه ها در این طرح را از فاکتورهای مهم تولید مسکن دانست و عنوان کرد: در گذشته متولی ساخت مسکن وزارت راه و شهرسازی بود یعنی سایر وزارت خانه ها در این مهم درگیر نبودند اما در قانون پیش بینی شده که شورای عالی مسکن تشکیل شود یعنی شخص رییس جمهور و معاون اول وی و وزیر راه بعنوان معاون و دبیر شورا  همچنین وزرای جهاد، صمت ، نفت و خیلی از دستگاههای اجرایی در این شورا حضور خواهند داشت تا در بحث تصمیم گیری و ساخت مسکن خلعی نداشته باشیم.

وی افزود : طی 2 روز آینده شورای عالی مسکن با حضور رییس جمهور تشکیل خواهد شد  و این نشان می دهد که دولت در اجرای این طرح مصمم است.

رضایی کوچی ادامه داد: مسکن نیاز کشور است که با این طرح دهک های پایین جامعه می توانند صاحب مسکن شوند و کمک زیادی هم به اقتصاد جامعه می شود که دولت هم در اجرای آن بسیار جدی و مصمم است .

این نماینده مجلس در خصوص منابع این طرح اثرگذار اطمینان خاطر داد که دغدغه ای در خصوص تامین منابع مالی طرح ساخت مسکن وجود ندارد و بانکها در سال 2000 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت می کنند و افزود: ما هدف‌گذاری و تکلیف جدیدی برای بانکها مشخص نکرده ایم بلکه تنها پرداخت تسهیلات را بسمت تولید و اشتغال هدفمند سوق داده و  در این میان مجلس بهترین کار ممکن را انجام داد بطوریکه  تسهیلاتی را در راه سکه و دلار و ..... هزینه می شد جلوگیری و قیمت مسکن را هدایت خواهد کرد. 

رضایی افزود :  50 هزار میلیارد تومان تسهیلاتی که به جهت مسکن پرداخت شده کمترین انحراف را داشته، یعنی افراد ضعیفی که برای مسکن تسهیلات می گیرند بهترین مشتریان بانک‌ها هستند  و تسهیلات خود را به بانک ها بر می گرداند .

وی تصریح کرد: وظیفه بانکها پرداخت تسهیلات در مسیر اشتغال و تولید است، ما منابع را به سمت تولید مسکن هدایت کرده و بار اضافی به بانکها تحمیل نکرده ایم بلکه با تجمیع تسهیلات و کمک های دولتی  نرخ سود تسهیلات پرداختی به مردم برای ساخت مسکن را بین 10 تا 12 درصد کاهش داده ایم.

رضایی گفت : بازپرداخت تسهیلات بطور پلکانی است و جامعه هدف ما قشر متوسط جامعه است به نحوی که کارکنانی که بین 5 تا 6 میلیون تومان دریافتی دارند  بازپرداخت تسهیلات آنها یبن 35 تا 40 درصد حقوق محاسبه شده است.

رییس کمیسیون عمران مجلس گفت : در دولت قبلی در طرحهای مشابه مردم متقاضی بودند اما بعلت اقساط بالا نمی توانستند ادامه دهند و واحد را تکمیل کنند اما در این طرح بازپرداخت بصورت پلکانی بوده تا به مردم فشار مالی تحمیل نشود .

رضایی کوچی افزود : زمین این طرح بصورت 99 ساله به مردم واگذار و انبوه سازی می شود که زمینها هم اکثرا متعلق به دولت و در محدوده و حریم شهرها هستند.

وی با بیان اینکه در شهرهای بزرگ مثل تهران زمین های در شهرهای جدید مثل پردیس ،پرند و هشتگرد  پیش بینی شده و در شهرهای کوچک زمینهای دولتی برای این کار در نظر گرفته شده است ،گفت: همه وزارت خانه ها در شهرهای جدید که قرار است واحد‌های مسکونی  ساخته شود موظف هستند خدمات لازم را ارائه دهند.  

رئیس کمیسیون عمران مجلس در  رابطه با نگرانی ها در مورد تورم و افزایش قیمت مصالح ساختمانی ،گفت: در خصوص مصالح ساختمانی طبق هماهنگی هایی که شده پیمانکارانی که قصد انبوه سازی دارند می توانند با معرفی وزارت راه و وزارت صمت از طریق بورس مصالح خود را با قیمت پایه خریداری کنند.

 رضایی کوچی ادامه داد: هزینه مهندسین ناظر و مالیات واحد‌های مسکونی در این طرح بسیار متفاوت و ارزان هستند به نحوی که حق الزحمه ناظر سی درصد و مالیات هر واحد یک میلیون تومان پیش بینی و مصوب شده است.

وی در پایان با ابراز امیدواری از اجرای این طرح از برگزاری شورای مسکن به ریاست رییس جمهوری خبر داد و گفت: چهارشنبه در شورای عالی مسکن با حضور رییس جمهوری فرایندهای این طرح و نحوه پرداخت تسهیلات مشخص و تبیین خواهد شد./ تسنیم

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر