کد خبر: 118068
A

۱۲ خاصیت بی نظیر ریحان/ برگ ریحان از ابتلا به آلزایمر و سکته قلبی جلوگیری می کند

ریحان با خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی خود می‌تواند به ماهیچه‌های قلب کمک کند که عملکرد رگ‌های خونی مسئول انقباض و استراحت را به خوبی کنترل کنند. همچنین ریحان می‌تواند از تجمع خطرناک پلاکت‌ها در رگ‌های خونی که سبب لخته شدن خون و در نهایت منجر به ایست قلبی می‌شوند، جلوگیری کند.

۱۲ خاصیت بی نظیر ریحان/ برگ ریحان از ابتلا به آلزایمر و سکته قلبی جلوگیری می کند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ به نقل از مدیکال‌ اکسپرس، یک مطالعه پیش بالینی توسط محققان دانشگاه فلوریدا جنوبی (USF Health) نشان می‌دهد فن‌کول، یک ترکیب طبیعی فراوان در برخی از گیاهان از جمله ریحان، می‌تواند از مغز در برابر آسیب شناسی بیماری آلزایمر محافظت کند. 

مطالعه جدیدی که در Frontiers in Aging Neuroscience منتشر شد، مکانیسم حسی مرتبط با میکروبیوم روده را کشف کرد که توضیح می‌دهد چگونه فن‌کل می‌تواند سمیت عصبی را در مغز آلزایمر کاهش دهد.

شواهد در حال ظهور نشان می‌دهد که اسید‌های چرب زنجیره کوتاه (SCFAs) متابولیت‌های تولید شده توسط باکتری‌های مفید روده و منبع اصلی تغذیه برای سلول‌های روده بزرگ به سلامت مغز کمک می‌کند. فراوانی SCFA‌ها اغلب در بیماران مسن با اختلال شناختی خفیف و بیماری آلزایمر، شایع‌ترین شکل زوال عقل همراه است؛ با این حال، چگونه این کاهش SCFA‌ها به پیشرفت بیماری آلزایمر کمک می‌کند، تا حد زیادی ناشناخته است.

SCFA‌های مشتق از روده که از طریق خون به مغز منتقل می‌شوند می‌توانند به گیرنده اسید چرب آزاد ۲ (FFAR۲) متصل شده و فعال شوند، یک مولکول سیگنال سلولی که بر روی سلول‌های مغز به نام نورون‌ها بیان می‌شود.

دکتر یداو، محقق اصلی گفت: مطالعه ما برای اولین بار کشف کرد که تحریک مکانیسم سنجش FFAR۲ توسط این متابولیت‌های میکروبی (SCFAs) می‌تواند در محافظت از سلول‌های مغزی در برابر تجمع سمی پروتئین آمیلوئید بتا (Aβ) مرتبط با بیماری آلزایمر مفید باشد.

یکی از دو آسیب شناسی بارز بیماری آلزایمر، رسوبات سخت شده Aβ است که بین سلول‌های عصبی جمع شده و پلاک‌های پروتئینی آمیلوئید را در مغز تشکیل می‌دهند. مورد دیگر پیچیدگی‌های عصبی -فیبری پروتئین تاو در داخل سلول‌های مغزی است. این آسیب شناسی‌ها باعث از بین رفتن و مرگ نورون شده که در نهایت باعث شروع آلزایمر می‌شوند، یک بیماری عصبی تخریب کننده که با از دست دادن حافظه، مهارت‌های تفکر و سایر توانایی‌های شناختی مشخص می‌شود.

دکتر یداو و همکارانش به بررسی مکانیسم‌های مولکولی می‌پردازند تا توضیح دهند که چگونه برهم کنش بین میکروبیوم روده و مغز بر سلامت مغز و افت شناختی مرتبط با سن تاثیر می‌گذارد. در این مطالعه، دکتر یداو گفت، تیم تحقیقاتی برای کشف عملکرد قبلا ناشناخته FFAR۲ در مغز تلاش کردند.

محققان در ابتدا نشان دادند که مهار گیرنده FFAR۲ به تجمع غیرطبیعی پروتئین Aβ کمک می‌کند که باعث ایجاد سمیت عصبی مرتبط با بیماری آلزایمر می‌شود؛ سپس آن‌ها غربالگری مجازی وسیعی از بیش از ۱۴۴۰۰۰ ترکیب طبیعی را برای یافتن نامزد‌های احتمالی که می‌توانند همان اثر مفید SCFA‌های تولید شده در میکروبیوتا را در فعال سازی سیگنالینگ FFAR۲ تقلید کنند، انجام دادند.

دکتر یداو تاکید کرد: شناسایی یک ترکیب طبیعی جایگزین SCFA برای هدف گیری بهینه گیرنده FFAR۲ بر روی نورون‌ها مهم است، زیرا سلول‌های روده و سایر اندام‌ها بیشتر این متابولیت‌های میکروبی را قبل از رسیدن به مغز از طریق گردش خون مصرف می‌کنند.

تیم یداو ۱۵ نامزد برتر مرکب را به قوی‌ترین انتخاب محدود کرد. فن‌کل، ترکیبی مشتق شده از گیاه که بوی معطر آن را به ریحان می‌دهد، برای تحریک سیگنال دهی آن به محل فعال FFAR بهترین اتصال را داشت.

آزمایش‌های بیشتر در کشت سلول‌های عصبی انسان و همچنین Caenorhabditis (C.) elegans (کرم) و مدل‌های موش بیماری آلزایمر نشان داد که فن‌کل با تحریک سیگنالینگ FFAR۲، مکانیسم حس میکروبیوم، تجمع Aβ اضافی و مرگ سلول‌های عصبی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. هنگامی که محققان با دقت بیشتری نحوه تعدیل فنوتول در سمیت عصبی ناشی از Aβ را مورد بررسی قرار دادند، دریافتند که این ترکیب باعث کاهش سلول‌های عصبی پیری می‌شود که به سلول‌های «زامبی» نیز معروف است، که معمولا در مغز‌های مبتلا به بیماری آلزایمر یافت می‌شود.

تکثیر سلول‌های زامبی متوقف شده و به آرامی می‌میرند. در همین حال، یداو گفت، آن‌ها در اندام‌های پیری تجمع کرده، یک محیط التهابی مخرب ایجاد می‌کنند و سیگنال‌های استرس یا مرگ را به سلول‌های سالم همسایه می‌فرستند که در نهایت به سلول‌های زامبی مضر تبدیل می‌شوند یا می‌میرند.

دکتر یداو در مورد این مطالعه پیش بالینی جالب توجه گفت: فن‌کل در واقع بر دو مکانیسم مربوط به پیری و پروتئولیز تآثیر می‌گذارد. این تشکیل سلول‌های عصبی نیمه مرده زامبی را کاهش و تجزیه (غیر عملکردی) Aβ را افزایش می‌دهد، بنابراین پروتئین آمیلوئید بسیار سریع‌تر از مغز پاک می‌شود.

قبل از شروع ریختن مقدار زیادی ریحان اضافی در سس اسپاگتی یا هر چیز دیگری که برای جلوگیری از زوال عقل مصرف می‌کنید، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

در بررسی فن‌کل به عنوان یک رویکرد احتمالی برای درمان یا جلوگیری از آسیب شناسی آلزایمر، تیم USF Health به چندین سوال پاسخ می‌دهد. دکتر یداو گفت: یکی از موارد مهم این است که آیا فن‌کل مصرف شده در ریحان بیشتر یا کمتر فعال (موثر) از جداسازی و تجویز ترکیب در قرص است؟ ما همچنین می‌خواهیم بدانیم که آیا دوز قوی ریحان یا فن‌کل راهی سریع‌تر برای ورود این ترکیب به مغز است.

۱. ریحان حاوی آنتی اکسیدان‌های ضد بیماری است

خواص ریحان، آنتی‌اکسیدان

 

یکی از خواص اسانس ریحان، توانایی آن در مبارزه با صدمات رادیکال های آزاد و مراقبت از ساختار دی‌ان‌ای و سلول‌های بدن است. ریحان حاوی دو نوع آنتی‌اکسیدان فلاونوئید مهم حلال در آب به‌نام‌های اورینتین‌ (orientin) و وایسینر (viceninare) است که از گلبول‌های سفیدخون ،محافظ سیستم ایمنی بدن، و همچنین ساختارهای سلولی که در آنها دی‌ان‌ای ذخیره می شود، مراقبت می‌کنند.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در ریحان از تغییر شکل کروموزوم‌ها که موجب جهش سلولی و رشد سلول‌های سرطانی می‌شود، پیشگیری می‌کنند. در بدن به‌دلیل مواد سمی موجود در رژیم غذایی، آلودگی‌های محیط‌زیست و تابش نور خورشید، تنش اکسایشی رخ می‌دهد. در تنش اکسایشی، تعداد رادیکال‌های آزاد بیماری‌زا در بدن افزایش می‌یابد و بدن مستعد ابتلا به سرطان می‌شود. اما آنتی‌اکسیدان‌های ریحان، با اکسیده‌شدن مبارزه می‌کنند و درعین‌حال از اثرات پیری می‌کاهند.

۲. ویژگی‌های ضد التهابی دارد

ریحان حاوی اسانس‌های قوی، ازجمله اوژنول (eugenol)، سیترونلول (citronellol) و لینالول (linalool) است. این اسانس‌ها، نوعی بازدارنده‌های آنزیمی هستند که التهاب موجود در بدن را کاهش می‌دهند. التهاب عامل اصلی بیشتر بیماری‌ها مانند بیماری قلبی، روماتیسم مفصلی و بیماری‌های التهابی روده است.

۳. با سرطان مبارزه می‌کند

بررسی‌های بالینی تغذیه و سرطان نشان می‌دهد، ریحان حاوی گیامغذی‌هایی است که به‌طور طبیعی می‌تواند از بروز سرطان پوست، کبد، سرطان دهان و سرطان ریه ناشی از وجود مواد مضر شیمیایی جلوگیری کند. همچنین ریحان فعالیت آنتی اکسیدانی را افزایش داده و سلول‌های مضر را ازبین می‌برد و جلوی رشد تومورهای سرطانی را می‌گیرد.

در آزمایش‌های روی حیوانات مشخص شد، عصاره‌ی ریحان از بدن در برابر سرطان و مرگ‌ومیر مراقبت می‌کند و در همان حال می‌تواند بافت‌های سالم و سلول‌ها را از اثرات منفی درمان‌های مربوط به سرطان مانند پرتو درمانی یا شیمی درمانی دور نگه دارد. درواقع می‌توان از عصاره‌ی ریحان به‌عنوان نوعی روش درمانی مکمل سرطان استفاده کرد. این عصاره حتی برای افرادی که تحت انواع درمان‌های سنتی هستند نیز کاربرد دارد.

۴. حاوی ویژگی‌های ضد باکتریایی است

خواص ریحان، ضدباکتریایی

یکی دیگر از خواص اسانس‌های ریحان، محافظت از بدن در برابر رشد باکتری‌های مضر است. در بررسی‌ها مشخص شده که عصاره‌ی ‌ریحان حتی می‌تواند جلوی رشد گونه‌های مقاوم باکتری‌هایی را که به درمان‌های آنتی بیوتیکی پاسخ نمی‌دهند، بگیرد. هنگامی که محققان دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه لودز در لهستان، درمورد اثر فعالیت ضدباکتریایی روغن ریحان روی بیماری‌هایی مانند ایی-کولی (E.coli) و باکتری‌های قدرتمند دیگر جمع‌آوری‌شده از بیماران مبتلا به عفونت بررسی کردند، به این نتیجه رسیدند که ریحان علیه گونه‌های مختلف باکتری‌ها عمل کرده و جلوی رشد آنها را می‌گیرد. دستیابی به این نتیجه، محققان را تشویق کرد تا درمورد چگونگی مبارزه‌ی ریحان و دیگر اسانس‌های ضدباکتری با بیماری‌ها و عفونت‌های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک نیز تحقیق کنند.

۵. حاوی ویژگی‌های ضد میکروبی است

اسانس‌های ریحان، ضدمیکروب هستند و طیف وسیعی از باکتری‌ها، مخمرها، قارچ‌ها و ویروس‌ها را از میان برمی‌دارند. این بدین معناست که می‌توانید، مراقبت از بدن در برابر ویروس کاندیدا و انواع مشکلات پوستی را نیز به فهرست بلند خواص ریحان بیفزایید.

۶. آداپتوژنی که ضد اضطراب است

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ریحان، آداپتوژنی طبیعی است و مانند داروی گیاهی به بدن کمک می‌کند تا با شرایط اضطراب‌آور سازگاری یابد و اثرات مضر عوامل مضطرب‌کننده روی عملکردهای بدن را خنثی کند.

به‌طور مثال، محققان به خرگوش‌هایی که در محیط پراسترس قرار داشتند، برگ‌های تازه ریحان دادند. پس از مدت کوتاهی سطح تنش اکسایشی در آنها بسیار کم شد. در بررسی دیگر، سیستم قلبی-عروقی و تنفسی خرگوش‌ها پس از ۳۰ روز مصرف روزانه دو گرم برگ ریحان، در برابر عوامل اضطراب‌زا قوی شد. همچنین کاهش بسیار قند خون و افزایش معناداری در فعالیت آنتی اکسیدانی آنها مشاهده شد.

۷. افسردگی را برطرف می‌کند

ریحان به افرادی که به اختلالات روانی یا خلق‌وخوی، مانند افسردگی و اضطراب مبتلا هستند نیز کمک می‌کند. این گیاه همچون داروی ضد افسردگی عمل می‌کند و روی عملکرد مغز درون قشر آدرنال، اثر مثبت می‌گذارد. درواقع ریحان، انتقال‌دهنده‌های عصبی را که مسئول تنظیم هورمون های شادی بخش و انرژی‌زا هستند، تحریک می‌کند.

۸. سلامت قلب و عروق را بهبود می‌بخشد

خواص ریحان، قلب و عروق

ریحان با خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی خود می‌تواند به ماهیچه‌های قلب کمک کند که عملکرد رگ‌های خونی مسئول انقباض و استراحت را به خوبی کنترل کنند. همچنین ریحان می‌تواند از تجمع خطرناک پلاکت‌ها در رگ‌های خونی که سبب لخته شدن خون و در نهایت منجر به ایست قلبی می‌شوند، جلوگیری کند.

عصاره‌های ریحان با مهار ترشح سیتوکین‌های پیش‌التهابی، از التهابی که منجر به بیماری قلبی-عروقی می‌شود، نیز پیشگیری می‌کنند. سیتوکین‌ها، پروتئین‌هایی هستند که از سلولی تولید شده و بر سلول دیگر اثر می‌گذارد و بدین ترتیب با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و توانایی سیستم دفاعی بدن را بالا می‌برند. اما هنگامی‌که این اتفاق در دوره‌های طولانی‌مدت رخ دهد، بدن به‌شکل «آبشاری التهابی» واکنش نشان می‌دهد و همه‌ی اندام‌های بدن دچار تنش می‌شوند و از سرعت جریان خون، تنظیم هورمونی و عملکرد فرآیندهای شناختی کاسته می‌شود. همچنین التهاب، موجب تولید پلاک‌های چرب و مملو از کلسترول در خون شده و خطر حملات قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد.

۹. به کمک کبد می‌آید و بدن را سم‌زدایی می‌کند

بنابر بررسی‌های انجام‌شده روی موش‌های بیمار، مشخص شد که عصاره‌ی ریحان در یک دوره‌ی ۵ روزه می‌تواند با تولید آنزیم‌های سم‌زدا، سیستم دفاعی آنتی اکسیدانی را تقویت و از تشکیل چربی در کبد که منجر به بیماری های کبدی می‌شود، پیشگیری کند.

۱۰. بدن را قلیایی می‌کند و گوارش را بهبود می‌بخشد

ریحان موجب تعادل اسید در بدن شده و سطح pH خون را در وضعیت مناسبی قرار می‌دهد. همچنین با افزایش باکتری‌های مفید روده، گوارش و سیستم ایمنی بدن در وضعیتی بهتری قرار می‌دهد. درعین‌حال ریحان می‌تواند از سطح باکتری‌های مضر بیماری‌زا بکاهد. از دیگر خواص ریحان که به‌طور سنتی از آن استفاده شده است، کاهش نفخ و احتباس آب، کاهش اشتها، رفع گرفتگی معده، بهبود رفلاکس اسید معده است. حتی ریحان می‌تواند کرم‌ها و انگل‌های معده را از بین ببرد. تجمع بیش‌ازحد مایعات در سیستم گردش خون و بافت‌های بدن را احتباس آب گویند.

۱۱. داروی طبیعی تقویت نیروی جنسی است

قرن‌هاست که ریحان در ایتالیا، سمبل عشق است. اعتقاد بر این است که عطر ریحان، میل جنسی را افزایش می‌دهد. احتمالا با افزایش جریان خون و انرژی و کاهش التهاب می‌تواند شهوت و میل جنسی را تقویت کند. در مذهب هندو و طب آیورودا، ریحان مقدس (تولسی) را «اکسیر حیات» می‌دانستند و از آن برای بهبود عملکرد جنسی و افزایش شادی استفاده می‌کردند.

۱۲. در برابر ابتلا به دیابت و سندرم‌ سوخت‌وساز مقاومت می‌کند

مشخص شده که عصاره‌ی ریحان می‌تواند باعث کاهش قند خون و التهاب بدن شود. بدین‌ترتیب، می‌تواند از بدن در برابر ابتلا به دیابت و دیگر بیماری‌های سوخت‌وسازی محافظت کند. همچنین، از خواص دیگر اسانس ریحان می‌توان به توانایی آن در کاهش تری گلیسرید و کاهش کلسترول خون که احتمال این مشکل در بیماران دیابتی بسیار است، اشاره کرد.

محققان دپارتمان خانه علم دانشگاه آزاد کشاورزی و فناوری هند، اثرات برگ‌های ریحان مقدس را روی قند خون و سطح کلسترول خون انسان، با استفاده از آزمایش‌های بالینی دوسوکور بررسی کردند. نتایج نشان داد، ریحان می‌تواند روی قند خون کنترل داشته باشد و سطح کلسترول خون را تا حدی بهبود بخشد. این بررسی نشان می‌دهد که استفاده از مکمل ریحان روشی سودمند و مفید برای کنترل و درمان دیابت و مشکلات ناشی از این بیماری است.

عوارض ریحان

مصرف ریحان تازه بسیار ایمن است و موجب واکنش‌های حساسیتی یا عوارض جانبی نمی‌شود. اما برای گروه خاصی از افراد خطراتی دارند.

اگر فردی باردار است یا می‌خواهد باردار شود یا مادری شیرده است، بهتر است از مصرف ریحان پرهیز کند، زیرا به‌طور سنتی، معلوم شده که ریحان ویژگی‌های ضدباروری دارد. همچنین اسانس‌ها یا مکمل‌های ریحان با داروهای کاهنده‌ی کلسترول خون و کنترل دیابت تداخل دارند و اگر فردی درحال مصرف این داروهاست، پیش از مصرف مکمل‌های ریحان باید با پزشک مشورت کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر