کد خبر: 118169
A

ترقی: همین که «علی باقری کنی» به غربی‌ها نگاه مثبتی ندارد خوب است

فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: «آقای باقری کنی در دوره آقای جلیلی تجربه مذاکرات را دارد. از طرفی با مسائل حقوقی آشنایی خوبی دارد و اتفاقا به غربی‌ها هم نگاه مثبتی ندارد اما این را باید بدانیم همان‌طور که غربی‌ها برای حضور در مذاکرات از اندیشکده‌های مختلف مشورت می‌گیرند و حتی بر سر استفاده از کلمات با هم بحث می‌کنند، اتاق فکری قوی هم باید به تیم مذاکره‌کننده کمک فکری بدهد».

ترقی: همین که «علی باقری کنی» به غربی‌ها نگاه مثبتی ندارد خوب است

به گزارش دیده بان ایران؛ یکی از موضوعات مهم در عرصه دیپلماسی، آینده برجام است که آن نیز در گرو مذاکرات آتی در وین است. حالا در این بین پرسش این است که تیم مذاکره‌کننده جدید ایران تا چه حد می‌تواند بر نتیجه مذاکرات تأثیرگذار باشد؟

حمیدرضا ترقی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع گفت: «قطعا تیم مذاکره‌کننده تأثیر چشم‌گیری در نتیجه مذاکرات دارد و اصلا این‌طور نیست که آنها صرفا حاوی پیامی باشند؛ بلکه آنها باید چانه‌زنی کنند، مسائل را در نظر بگیرند و بتوانند با روش‌هایی دقیق و مبتنی بر علم سیاست منافع ملی ایران را در مذاکرات تأمین کنند».

او ادامه داد: «علاوه بر آنکه نباید عوامل جاسوس و نزدیک به غربی‌ها در تیم مذاکره‌کننده حضور داشته باشند، تیم مذاکره‌کننده باید از موضع قدرت و از موضع طلبکارانه با غربی‌ها سخن بگوید زیرا این غربی‌ها بودند که به تعهداتشان عمل نکردند. تیم مذاکره‌کننده به هیچ‌وجه نباید از موضع بدهکارانه برخورد کنند و دیگر دوره آن رفتارها گذشته است».

این تحلیلگر مسائل سیاسی بیان کرد: «تیم مذاکره‌کننده باید به طور کامل به طرف‌های مذاکره‌کننده بی‌اعتماد باشد زیرا همه از رویکرد تیم قبلی مذاکره‌کننده عبرت گرفته‌ایم و می‌دانیم غربی‌ها قابل اعتماد نیستند. از طرفی به‌هیچ‌وجه نباید مشکلات اقتصادی کشورمان به موضع مذاکره و برجام گره بخورد زیرا غربی‌ها سوءاستفاده می‌کنند».

او درباره علی باقری کنی، به عنوان عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هم اظهار کرد: «آقای باقری کنی در دوره آقای جلیلی تجربه مذاکرات را دارد. از طرفی با مسائل حقوقی آشنایی خوبی دارد و اتفاقا به غربی‌ها هم نگاه مثبتی ندارد اما این را باید بدانیم همان‌طور که غربی‌ها برای حضور در مذاکرات از اندیشکده‌های مختلف مشورت می‌گیرند و حتی بر سر استفاده از کلمات با هم بحث می‌کنند، اتاق فکری قوی هم باید به تیم مذاکره‌کننده کمک فکری بدهد».

 

ترقی در پایان درباره تأثیر عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای بر مذاکرات وین گفت: «قطعا با عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای شرایط ایران به شدت متفاوت شده است. دولت ایران هم دیگر یک دولت غرب‌گرا نیست و این هم نکته مثبتی است. حالا با این شرایط غربی‌ها هم می‌دانند ایران دیگر باج نمی‌دهد. اگر ایران بتواند با استفاده از پیان شانگهای و البته ارتباطات منطقه‌ای تحریم‌ها را خنثی کند، غربی‌ها نمی‌توانند مانند گذشته اِعمال فشار کنند و خواسته‌هایشان را تحمیل کنند».

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر