کد خبر: 118179
A

به خاطر گاف فدراسیون بازی ایران و کره بدون تماشاگر میشود

بر اساس قوانین کنفدراسیون فوتبال آسیا، هر کشوری که بخواهد بازی هایش را در شرایط خاص کرونایی با حضور تماشاگر برگزار کند.

به خاطر گاف فدراسیون بازی ایران و کره بدون تماشاگر میشود

به گزارش سایت دیده بان ایران بر اساس قوانین کنفدراسیون فوتبال آسیا، هر کشوری که بخواهد بازی هایش را در شرایط خاص کرونایی با حضور تماشاگر برگزار کند، باید نامه نگاری لازم در این خصوص را ۱۴ روز قبل با AFC انجام بدهد و البته نحوه حضور تماشاگرانی که دو دوز واکسن کرونا زده اند باید مشخص شود. جالب اینکه تا این لحظه فدراسیون فوتبال ایران هیچ اقدامی برای نامه نگاری درباره حضور تماشاگران با AFC نداشته و به همین خاطر به احتمال فراوان دیدار روز سه شنبه ایران- کره جنوبی بدون حضور تماشاگر برگزار می‌شود.

تیم ملی فوتبال ایران روز سه شنبه هفته جاری در یکی از حساس ترین دیدارهای خود در مقدماتی جام جهانی قطر میزبان کره جنوبی است. مسابقه ای که پیروزی در آن برای تیم ملی ایران به معنی ایجاد فاصله زیاد در صدر جدول رده بندی گروهش و بالابردن شانس خود برای صعود به جام جهانی است.

در این شرایط حضور تماشاگران در ورزشگاه می تواند کمک زیادی از نظر روحی و روانی به بازیکنان و کادرفنی انجام بدهد تا با خیال آسوده به کارشان در زمین ادامه بدهند.

 

موضوع برگزاری بازی ایران و کره با حضور تماشاگر از مدت ها قبل مطرح بوده و گمانه زنی های زیادی در این خصوص شده است. مساله اصلی موافقت وزارت بهداشت و دولت با بازگشت تماشاگران به ورزشگاه ها از دیدار ایران و کره جنوبی است. چندی قبل بود که وزیر ورزش و جوانان طی اظهارنظری مساله حضور تماشاگران در بازی ایران و کره و حتی تعداد محدودی از زنان را تایید کرد اما این مساله حالا در فاصله ۳ روز مانده تا شروع مسابقه شکل عملی به خود نگرفته است.

 

بر اساس قوانین کنفدراسیون فوتبال آسیا، هر کشوری که بخواهد بازی هایش را در شرایط خاص کرونایی با حضور تماشاگر برگزار کند، باید نامه نگاری لازم در این خصوص را ۱۴ روز قبل با AFC انجام بدهد و البته نحوه حضور تماشاگرانی که دو دوز واکسن کرونا زده اند باید مشخص شود. جالب اینکه تا این لحظه فدراسیون فوتبال ایران هیچ اقدامی برای نامه نگاری درباره حضور تماشاگران با AFC نداشته و به همین خاطر به احتمال فراوان دیدار روز سه شنبه بدون حضور تماشاگر برگزار می شود.

در چنین شرایطی دو مساله وجود دارد. اینکه برای حضور تماشاگران در ورزشگاه آزادی بعد از دولت و وزارت بهداشت، شورای تامین استان تهران باید تصمیمات لازم را بگیرد. شورای تامین هنوز درباره حضور تماشاگر و نحوه چیدمان آنها در ورزشگاه و البته فاصله گذاری اجتماعی نظری نداده و تصمیم خاصی گرفته نشده است. مساله دوم سهل انگاری مسئولان فدراسیون فوتبال برای نامه نگاری با AFC از ۱۴ روز قبل است. موضوعی که باید دلیل آن را متوجه شد و فهمید ایراد کار از کجا بوده است.

 

با توجه به اینکه حالا فقط ۷۲ ساعت تا شروع بازی باقیمانده به نظر می رسد مجوزهای داخلی صادر شود هم، فدراسیون فوتبال به این سرعت نتواند مجوزهای لازم را از AFC دریافت کند. چراکه باید خیلی سریع پروتکل ورود تماشاگران ارسال شود و مورد تایید قرار بگیرد و از طرف دیگر نحوه بلیت فروشی نیز مشخص باشد.

 

حال اگر همین امروز هم بخواهند برای گرفتن مجوز اقدام کنند، ساز و کار بلیت فروشی بازی بسیار پیچیده خواهد بود. چراکه باید سامانه ای طراحی شود که تماشاگرانی که دو دوز واکسن زده اند طی آن غربال شده و بتوانند بلیت تهیه کنند. مساله ای که بسیار سخت خواهد بود.

 

در نمونه های قبلی معمولا خیلی کم پیش آمده که کنفدراسیون فوتبال آسیا نامه نگاری های کمتر از ۱۴ روزه فدراسیون ها را موثر بداند اما شاید اگر فدراسیون نشینان همین حالا هم اقدام کنند بتوانند مجوز حضور تماشاگر را بگیرند. هرچند که احتمال این موضوع بسیار ضعیف است.

 

با این وصف دو تیر ایران برای برگزاری استاندارد این مسابقه فعلا به سنگ خورده است. اولی موضوع VAR که به نظر می رسد این مسابقه بدون کمک داور ویدئویی برگزار شود و دوم موضوع حضور تماشاگران در ورزشگاه که به دلیل عدم رعایت پروتکل های اداری ایران به احتمال زیاد قادر نخواهد بود این مسابقه را با حضور تماشاگران برگزار کند.

 

این در حالی است که هیچ منعی از سوی مقامات برگزار کننده و نهادهای بین المللی وجود نداشته و تنها فدراسیون فوتبال ایران باید موضوعات مربوط به تشریفات اداری رعایت می کرده است.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر